"geen verdienmodel meer bij beneden-modale klanten"

Albert van der Poll roze blouse

Adviseurs hebben geen verdienmodel meer bij beneden-modale klanten. Dat stelt financieel adviseur Albert van der Poll op VVP Online.

 

Van der Poll (Van der Poll Financiële Diensten): "Ik heb recent nog met een groep vakgenoten vergaderd. Van kantoren die tegen de 30 man personeel hebben tot kantoren met enkele personeelsleden, en enkele éénpits pappa/mamma kantoren zoals wijzelf. Daar hebben we met zijn alleen moeten vaststellen dat er volgens ons géén verdienmodel meer is voor de beneden-modale particuliere klant. De grotere kantoren zien het meer als een soort service die zij nog verlenen, velen zien Zakelijk als de motor van hun bedrijf. De kleinere kantoren verzetten de bakens: gaan richting echtscheidingsbemiddeling schuldhulpverlening, budgetcoaching specialisatie Zakelijk of zoeken de bovenkant van de markt via hypotheken en financieel planningtrajecten."

Van der Poll reageert op de VVP-stelling dat er te weinig vakmensen in de financiële sector zijn. Volgens Van der Poil verwondert dat niet tegen de hierboven door hem geschetste achtergrond. "Het lijkt me logisch dat als 30-60 procent van de oude doelgroep wegvalt, er veel minder adviseurs nodig zullen zijn, en gezien de eisen die gesteld worden aan opleiding zorgplicht weinig jongeren de ambitie zullen hebben in de sterk krimpende en vergrijzende sector hun carrière te gaan zoeken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - 30 juni 2015

Correct, de markt is totaal kapotgemaakt door de enorme lasten die zijn opgelegd en inkomsten die verboden zijn. Intussen ploetert het traditionele intermediair door en probeert met heel veel uren de zaak te compenseren wat natuurlijk niet lukt. Velen vinden de vakbekwaamheidseisen te zwaar en geven de pijp aan Maarten, vaak ook ingegeven door leeftijd. Het heeft geen zin om te klagen en roepen dat het vroeger beter was. We hebben dit nu eenmaal over ons heen gekregen en moeten daar mee om zien te gaan. Ik denk dat een werkbaar en winstgevend model met de huidige ingrediënten op beneden modaal particulier wél mogelijk is. We moeten daarvoor niet direct kijken naar nieuwe verdienmodellen die zich over de jaren nog niet bewezen hebben, maar naar automatiseringsoplossingen die de werkzaamheden voor een groot deel van de atp. kunnen overnemen. Daarmee kan dan ook op de nu (nog) winstgevende klanten een beter rendement worden behaald met een betere service.

Kees Bergman - 30 juni 2015

@albert. Klopt. Jij weet maar al te goed, dat daar door verschillende kanalen om verschillende redenen heel hard aan geknaagd wordt. Eigenlijk zou herinvoering doorloop AOV, lijfrente bankrek. uitvaart weer de uitkomst zijn.

Geert Sijbring - 30 juni 2015

Geachte heer Van der Poll, Dit roep ik al 2,5 jaar. Maar horen doof zijn veel politici en beleid (MIS) makers. Maar ik weet wel waar de schoen wringt: verbond van verzekeraars, Adfiz en ambtenaren en politici behoren tot de groep die zich genoeg geld heeft toegeëigend (gestolen). Ik wijs jullie op een stuk die ik heb geschreven in de VVP 2 jaar geleden: 'Beleidmakers blind voor keerzijde provisieverbod'. Als wij echt het klantbelang voorop zetten gaan we op voor een beloningsysteem dat transparant is voor de klant en ook te betalen door de klant. Ik heb wel wat voorstellen. AFM, Jeroen Dijsselbloem, bel mij maar. Geert Sijbring

Willem van Spronsen - 30 juni 2015

@ Rob, het verdienmodel is je wel bekend, dat was provisie ofwel een daarvoor gerekende kosten of opslag op de premie. Bij de ene klant was dat meer dan bij de ander. Eigenlijk is daar niks mis mee. Alle omzet in enig jaar op een hoop was voldoende om iedere klant te kunnen servicen ofwel te bedienen. Niet onbelangrijk in deze ''discussie'' is echter dat de producenten jarenlang leven en beleggingsproductenproducten op de markt hebben gezet waarbij de kosten die zij doorberekende - naar huidige politieke (of maatschappelijke) opvattingen - niet redelijk worden geacht. De woekerpolis is daar een levendig voorbeeld van. In Den Haag zouden ze daar liefst niet meer aan herinnerd willen worden en er al gisteren vanaf willen zijn. Provisie moest voor zogenoemde vermogensvormende producten na veel discutabel lobbywerk vanuit het Verbond van Verzekeraars sneuvelen. Dat is de huidige situatie waar de markt het mee moet doen. Dat veel klanten daarbij niet meer kunnen rekenen op de service zoals die vroeger was is dus niets meer dan een feit.

Kees Bergman - 30 juni 2015

Gewoon het oude provisiesysteem. 1 keer in de 3 jaar servicen en tussendoor klaar staan voor je relaties wanneer het nodig is met het goede automatiseringssysteem , dan is er niets aan de hand.

Rob Bastian - 30 juni 2015

@ Kees Bergman: mee eens!! Ook toevoegen: Beleggingsfondsen.

Rob Goedhart - 30 juni 2015

@Albert van der Poll: wat ontbeert de klant nu waar hij 'vroeguh' wel mee bediend werd? @Kees Bergman: voor schade geldt toch nog steeds het provisiesysteem?

Misleiding als verdienmodel

Misleiding als verdienmodel

Onlangs kwam hypotheek24.nl weer negatief in het nieuws. De Reclame Code Commissie (RCC) tikte de online hypotheekknaller op de vingers vanwege misleidende reclame....

Dienstverlening  rechtvaardigt onze vergoeding

Dienstverlening rechtvaardigt onze vergoeding

“Je wordt best snel meegenomen door de waan van de dag. Als je iets wilt veranderen of vernieuwen, is er maar één manier: maak er de tijd voor...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Verspilde energie

Verspilde energie

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar...

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Via Hypotheek-aanvragen.nl kunnen consumenten bij drie onafhankelijke bedrijven hypotheekadvies inwinnen voor de prijs van één. Dit 'nieuwe verdienmodel...