Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse 2018

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

Het is inmiddels behoorlijk geaccepteerd dat de consument voor producten en diensten kan kiezen tussen de distributiekanalen ‘doe-het-zelf’ of via het intermediair. Enkele jaren geleden was er vaak nog onbegrip in de markt als een productaanbieder die tot die tijd enkel intermediaire distributie ondersteunde ineens ook de klanten direct ging bedienen. Discussies kwamen op gang van ‘Het is mijn klant’ tot ‘Jullie zijn door ons groot geworden en nu passeer je ons’. Ik vind het gaaf om te zien dat deze discussies nagenoeg niet meer spelen. Drie dingen hebben volgens mij bijgedragen aan de acceptatie van multidistributie:

- goede communicatie aan de markt: waarom mag de consument ook rechtstreeks zaken doen en voor welke situaties? En hoe verhoudt zich dat tot het intermediaire kanaal? Ga tijdig de dialoog aan en verras geen partijen;

- brancheonafhankelijke ontwikkeling voor doe-het-zelf: in steeds meer branches is het alom geaccepteerd dat de consument kan kiezen uit diverse distributiemogelijkheden. De consument verlangt dit van steeds meer partijen en is inmiddels behoorlijk in staat die keuzes weloverwogen te maken, met name als het gaat om eenvoudige producten en diensten;

- de klant is van de klant: het is niet meer van deze tijd om een klant te claimen. De klant bepaalt zelf hoe hij geholpen wil worden. Dus zorg vooral dat je in beeld bent en blijft; en focus op toegevoegde waarde met meer dan in het verleden aandacht voor deeldiensten."

Wat kan er beter in de financiële sector?

De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan. Het komt bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat een consument zelf een product online kan afsluiten doch dat dat product nog niet helemaal geschikt is voor execution only. Het gaat te ver om aan te nemen dat de consument alle voorwaarden goed leest en ook de impact van die voorwaarden goed begrijpt. Ik spreek regelmatig intermediairs die geconfronteerd worden met consumenten die zelf online transacties gedaan hebben doch dan toch achteraf gezien enkele verkeerde beslissingen hebben genomen.

In het verleden zijn producten vaak afgestemd op intermediaire distributie zodat een professional de consument kan begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Als diezelfde producten direct aan de consument worden aangeboden, ondanks dat er via online toelichtingen en disclaimers specifieke aandachtspunten worden belicht, kan er een mismatch ontstaan. Dit onderwerp verdient wat mij betreft extra aandacht. Graag doe ik een oproep aan de markt om dit op twee manieren te organiseren:

- enquête onder consumenten die enige tijd geleden zelfstandig een product hebben afgesloten;

- georganiseerde dialoog tussen productaanbieders en het intermediair; zou bijvoorbeeld een mooi (sub)thema kunnen zijn voor een congres.

Wie pakt de handschoen op?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

"Inactiviteit wordt beloond. En iedereen weet: hoe langer uit het arbeidsproces, hoe moeilijker het wordt weer aan de slag te gaan." Aldus Marjol Nikkels en...