Geschillencommissie wijst aanhoudingsverzoeken nn af

Kifid (logo)

De Geschillencommissie van Kifid wijst een aanhoudingsverzoek af van Nationale-Nederlanden in twee klachtzaken, die zijn ingesteld door dezelfde consument over twee verschillende beleggingsverzekeringen.

 

De Geschillencommissie verwijst in haar afwijzing naar de tussenuitspraak van de Commissie van 17 september 2013 in een eerdere klachtzaak. Naar haar mening bevat het nieuwe aanhoudingsverzoek van NN geen argumenten die tot een ander oordeel moeten leiden. De Geschillencommissie stelt partijen wel in de gelegenheid om tegen haar beslissingen hoger beroep in te stellen bij de Commissie van Beroep van Kifid.

De eerdere beslissing van de Geschillencommissie, waarnaar de Voorzitter verwijst (2013 – 03): NN wilde toen de procedure aanhouden in afwachting van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie. De Rotterdamse Rechtbank had in een vonnis van 28 november 2012 aan het Europese Hof prejudiciële vragen gesteld over de uitleg van de Derde Levensrichtlijn. De uitspraak van het Europese Hof kon volgens de verzekeraar van belang zijn voor de vraag naar de omvang van de in 1997 (toen de verzekering in die procedure werd gesloten) op NN rustende informatieverplichtingen en de invloed van het burgerlijke recht daarop. Maar zeker is dat niet. Onbekend is wanneer het Europese Hof zijn uitspraak doet, maar deze wordt niet eerder dan medio 2014 verwacht.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Premieverhoging bij nieuwe auto mag

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

SCHADE - Na aanschaf van een andere auto, vraagt een consument om een overschrijving van zijn autoverzekering. De premie voor de andere auto blijkt echter fors...

Kifid vernieuwt klachtenloket

Kifid vernieuwt klachtenloket

Het online klachtenloket van Kifid is wegens vernieuwing tijdelijk buiten gebruik van vrijdag 2 februari 17.00 uur tot maandag 5 februari 13.00 uur. Kifid vernieuwt...

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

De nieuwe werkwijze van Kifid, waarbij klachten waarvan snel duidelijk was dat zij ongegrond waren vaker vereenvoudigd zouden worden afgedaan, heeft niet altijd...

Klunzige struikelpartij toch vergoed

Klunzige struikelpartij toch vergoed

SCHADE - Een consument is op visite. Bij het opstaan van de zitbank en het weglopen, struikelt de consument over zijn eigen benen, waardoor een salontafel van de...

Adviseur moet klant alternatieven bieden

Adviseur moet klant alternatieven bieden

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak staat de vraag centraal of de adviseur de consument had moeten informeren over eventuele financieringsmogelijkheden buiten het reguliere...

Consument mag niet klagen over adviseur

Consument mag niet klagen over adviseur

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten...