Graafsma in beroep tegen woekerpolisuitspraak kifid

René Graafsma 2014

René Graafsma gaat in beroep tegen een uitspraak van de Geschillencommissie in een woekerpolisdossier. Daarbij wordt hij gesteund door Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Geldbelangen.

Volgens Graafsma is de uitspraak van de Commissie essentieel voor het denken over woekerpolissen. Hij legt de Commissie in essentie de vraag voor of "het redelijk en billijk is dat een verzekeraar – achteraf gezien – een-derde van het geld - van wat de consument heeft ingelegd en voor beleggen bestemd was - ten eigen bate heeft aangewend. Dit onder de noemer ‘kosten’. De Geschillencommissie had er geen problemen mee, want volgens die arbiters bestaat er ‘gewoon contractvrijheid’."

Graafsma wil bij de Commissie van Beroep de opstelling van de Geschillencommissie aan de kaak stellen. "De Geschillencommissie vindt verder dat de consument geen of weinig juridische onderbouwing heeft gegeven voor zijn claim. Dat heeft mede geleid tot afwijzing van de klacht. En dat vind ik niet terecht."

 

29 procent

In een casus, waarin Graafsma twee consumenten uit één huishouden bij staat, hebben deze consumenten in 2014 aan Nationale-Nederlanden gevraagd "wat er door hen tot dan toe was ingelegd, welk deel van die inleg als premie voor het overlijdensrisico was besteed en wat er vervolgens door de verzekeraar aan kosten is afgehaald voordat het geld aan ‘beleggen’ besteed werd. Er waren twee polissen. Volgens opgave van NN had de man (tot 2014) in totaal 39.760 euro naar NN over gemaakt. Daarvan besteedde NN 139 euro aan premie overlijdensrisicoverzekering. Van de rest (39.621 euro) ging 11.525 euro naar NN als kosten. Dat is 29 procent van het geld dat voor beleggen bestemd was. Bij de polis van mevrouw was er 15.588 euro betaald, ging er 37 euro naar premie ORV en ging er van de rest (15.551 euro) een bedrag van 5.549 euro naar NN. Dat was dus 35 procent!"

 

Andere insteek

“Iedereen is maar bezig te stellen hoe slecht men vooraf – zelfs twintig, dertig jaar geleden – is voorgelicht en dat men daarom meer gecompenseerd moet worden. We zien daarin een juridische strijd die zijn weerga niet kent. Nationale-Nederlanden heeft zelfs het Europese Hof er bij geroepen. Maar dat Hof vond het een te Nederlandse zaak zodat het nu weer op de bordjes van Nederlandse rechters ligt. Ik ben eind 2015 al begonnen met een andere insteek. Ik kijk met de consument achteraf wat er met zijn geld gebeurd is. En als dat volgens ons niet deugt gaan we claimen.”

 

Graafsma baseert zich op een uitspraak van het Kifid van begin 2015, waaruit blijkt dat de Geschillencommissie een ‘kostenpercentage van 24’ veel te hoog vond. Het Kifid heeft de consument toen een extra compensatie toegekend. Bij terugrekenen blijkt de Geschillencommissie een kostenpercentage van 5 a 6 redelijk te vinden. “In de casus die ik de Geschillencommissie in oktober heb voorgelegd, toonde ik aan dat het met de polissen van deze consumenten nog erger gesteld was. Een derde is immers meer dan een kwart! Maar – zo vond de commissie – in die andere zaak hadde verzekeraar vooraf gemeld dat de kosten verwaarloosbaar waren en in onze casus niet. NN bevestigde tijdens de hoorzitting dat er niets over die een derde inhouding was verteld aan de klant. “Dus als je als verzekeraar maar niets van te voren zegt, dan mag je gewoon een-derde van de inleg naar je toerekenen?! Het kan er bij mij niet in dat we dát in Nederland normaal vinden.”

Graafsma vindt dat als het Kifid hier geen stelling tegen neemt de consumenten aan de grillen van verzekeraars zijn overgeleverd. Op basis van die contractsvrijheid. Maar de ‘gewone’ consument kan nooit helemaal doorvorsen hoe zo’n levensverzekering werkt. Graafsma vraagt zich zelfs af of alle financieel adviseurs het helemaal (kunnen) snappen.

 

Schuttersputten

René Graafsma wil doorgaan naar het hoogste orgaan van het Kifid omdat het instituut – zo blijkt uit de statuten - niet alleen voor laagdrempelige klachtbehandeling in het leven geroepen is maar ook voor normering en uniformering.

Vereniging Woekerpolis.nl steunt deze beroepszaak van Graafsma omdat ze niet alleen de rechtszaken wil steunen waarin de consument stelt vooraf niet goed geïnformeerd te zijn over de beleggingsverzekeringen, maar nu ook hoe arbiters er tegen aan kijken als de consument achteraf vindt dat de verzekeraar hem tekort heeft gedaan.

Stichting Geldbelangen propageert al twee jaar dat er in feite een nationaal overleg moet komen om "deze woekerpolisschandvlek in de Nederlandse geschiedenis eindelijk een keer tot een einde te brengen. Geldbelangen stuit daarbij echter steeds op verzekeraars, die zich hebben ingegraven in hun schuttersputten en zeggen dat er al voldoende gecompenseerd is. Als de zaak van Graafsma daarin een bres kan slaan zal Geldbelangen dat sterk toejuichen".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 2 januari 2017

Nationale Nederlanden, wat er ook gebeurd........... Nationale Nederlanden, vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van..... waren slogans van tientallen jaren terug.... Vertrouwen wekken.... Transparantie van de in het 1e en 2e jaar (enz.) betaalde premie, wat de beleggingsopbrengst en de exacte kosten zijn geweest, kan bijna geen enkele verzekeraar onderbouwd aangeven. Het voordeel van de twijfel, hoort dan naar de consument te gaan. Kifid heeft voor de verzekeraars van het Verbond van Verzekeraars een bindend besluit..... Vertrouwen wekken.... Nationale Nederlanden heeft wel vermogen om Delta Lloyd in te lijven, maar wil schijnbaar de met voorbedachte raden (willens en wetens), niet de (misleide) Consument schadeloos te stellen. .De sponsor van het Oranje hemdje laat de Consument (leeuw) in de kou staan.

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...