Grens aan zorgplicht
Van de geldverstrekker hoeft, wanneer een consument zijn rentevastperiode tracht te verlengen, in beginsel niet te worden verwacht dat zij nagaat of de keuze die de consument maakt in overeenstemming is met diens initiële wensen en uitgangspunten. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-067.
De commissie: "Dat de keuze voor een rentevastperiode achteraf gezien nadelig heeft uitgepakt voor Consument kan worden betreurd. Het kan echter slechts met de kennis van nu worden vastgesteld dat het afsluiten van een rentevastperiode in 2008 onverstandig was. Dat rentedalingen reeds in 2008 waren te voorzien acht de Commissie onaannemelijk."
De consument tekende in 2008 een renteverlengingsvoorstel. Vanaf juli 2015 zijn betaalachterstanden ontstaan en in 2017 is de woning via veiling daarvan verkocht. De consument heeft gesteld dat de bank (SNS, red.) hem had moeten weerhouden van de renteverlenging, die negatief heeft uitgepakt. Bovendien meent hij dat de bank in het incassotraject haar zorgplicht heeft geschonden. Tot slot stelde de consument dat de bank onethisch heeft gehandeld. De consument vorderde 32.000 euro schadevergoeding. De commissie acht alle klachten van de consument ongegrond.
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...