Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

Independer (nieuw logo)

"Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten." Zo reageert Independer op het dinsdag door de AFM gepresenteerde onderzoek. Naast Independer zijn de andere grote vergelijkingssites in het onderzoek: Pricewise, Zorgkiezer, HoyHoy en de Consumentenbond.

Independer: "Wij zijn tevreden met de resultaten van een diepgaand AFM-onderzoek naar de grootste vergelijkingssites voor financiële producten. Wij drongen al jaren aan op onafhankelijk onderzoek naar de branche en zijn blij dat het zelf ook onder de loep is genomen door de AFM."

Ook Pricewise is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “De belangrijke rol van vergelijkingswebsites wordt met dit onderzoek bevestigd: een duidelijk overzicht krijgen van het beste financiële product, toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant.”

Een van de belangrijkste verbeterpunten die de AFM noemt, is het laten vallen van de Top 3's. De AFM: "De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking eerst een Top 3. Vaak kan een aanbieder alleen in de Top 3 komen al ze bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. Wij zouden het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ Top 3 laten zien."

Privewise zegt zo'n ranking überhaupt niet te bieden: "Bij ons geen ‘betaalde’ top drie resultaten, maar een uitgebreide lijst van resultaten die bij jouw wensen passen. De vergoedingen van de verzekeraars beïnvloeden niet onze uitkomsten.”

Independer zegt: "De AFM geeft aan dat zij het zou toejuichen als vergelijkingssites geen Top 3 tonen waarin uitsluitend partijen staan waarmee de vergelijker een samenwerking heeft. De klant moet dan immers moeite doen om ook het aanbod te zien van verzekeraars die niet met de vergelijker samenwerken. Wij zijn het met de AFM eens dat het inderdaad geen wenselijke situatie is als de klant vooraf niet zou weten dat alleen samenwerkende partijen in de Top 3 staan en als hij geen direct inzicht had in de goedkoopste partij in de markt, met of zonder samenwerking. Anderzijds is het in de wetenschappelijke literatuur onomstreden dat mensen slechtere keuzes maken als zij een overload aan informatie krijgen voorgeschoteld. Bovendien heeft uitgebreid klantonderzoek Independer geleerd dat veel klanten hun verzekering in één keer willen kunnen regelen en niet bij een andere bemiddelaar of aanbieder opnieuw willen beginnen.

"Wij wilden voorkomen dat klanten kiezen uit de Top 3, zonder zich bewust te zijn dat er mogelijk betere oplossingen zijn. Daarom is al jaren geleden besloten om altijd de goedkoopste verzekeraar goed zichtbaar naast de Top 3 te zetten, als deze niet al in de Top 3 is opgenomen. Dit doen we dus ook als die verzekeraar Independer niet wil betalen. Daarnaast vermelden wij op het Top 3-scherm – op diverse plaatsen – dat in deze Top alleen producten staan die via Independer zijn af te sluiten. Een uitgebreide toelichting is direct vanaf deze Top 3 aanklikbaar.

Uit gesprekken met de AFM hebben wij begrepen dat zij deze maatregelen waarderen. De komende periode zullen wij over dit onderwerp met de AFM verder in gesprek gaan."

Pricewise plaatst één kanttekening bij een specifiek advies van de AFM. De AFM vindt het onwenselijk om eenmalige of tijdelijke introductie-kortingen in de premie te verrekenen. De AFM zegt hierover dat de consumenten na het verlopen van de korting onverwachts worden geconfronteerd met een hogere premie. Pricewise: "Korting is marktwerking. Wij zijn van mening dat wij goed uitleggen aan de consument hoe die premie is opgebouwd. Wanneer wij in het resultaat van de vergelijking bijvoorbeeld een eenmalige korting berekenen, dan wijzen wij de klant er nadrukkelijk op dat dit een eenmalige korting is en hoe die verrekend wordt. We vermelden ook de hoogte van de daadwerkelijke premie.”

De dienstverlening van de grootste vijf vergelijkingswebsites voor financiële producten is over het algemeen in het belang van de klant, ook al is er nog ruimte voor verbetering. Dat concludeert de AFM op basis van haar onderzoek. Een vergelijking op deze sites biedt toegevoegde waarde voor de consument en kan helpen in de zoektocht naar een passend financieel product. De kwaliteitsverschillen bij andere, overigens niet diepgravend onderzochte vergelijkingssites betitelt de AFM als groot. Ook zijn er veel ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze geen persoonlijke informatie inwinnen en hem doorsturen naar aanbieders, waarvoor ze een vergoeding ontvangen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....