Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Rood kruis

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede.
Het werkt ook andersom: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

 

Collectieve verzekeringen met aandacht voor zorgkwaliteit en preventie
Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen; zorgverzekeraars profileren zich daar vooral op premie en keuzevrijheid, omdat verzekerden ook vooral op deze aspecten letten bij het kiezen van hun polis.
Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente. ACM en NZa: "Het doel van collectieve zorgverzekeringen is om voor een bepaalde groep mensen een op maat gesneden verzekeringspakket aan te bieden. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met soortgelijke gezondheidsrisico’s of sociale problematiek. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel."

 

Dit is het tweede onderzoek (in een reeks van drie) naar de werking van de zorgverzekeringsmarkt en de wijze waarop de concurrentie op deze markt kan worden verbeterd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

ACM start marktonderzoek naar werking Nederlandse spaarmarkt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat een algemeen onderzoek doen naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt. Consumenten die geld opzij zetten, hebben...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Onduidelijkheid over gecontracteerde zorg risico voor verzekerden

Bij hun keuze wel of niet over te stappen van zorgpolis was ruim een derde van alle verzekerden zich er niet van bewust dat er nog onderhandelingen liepen tussen...

Tender zorgverlijkers gaat niet door

Tender zorgverlijkers gaat niet door

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben zorgvergelijkers in mei 2022 gevraagd een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Naar aanleiding van...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

Preventieve zorg speelt nagenoeg geen rol bij keuze zorgverzekering

De inspanningen van zorgverzekeraars voor preventieve zorg spelen bij de keuze van verzekerden voor een zorgverzekering nagenoeg geen rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse...

Woningmarkt speerpunt van ACM

Woningmarkt speerpunt van ACM

De woningmarkt wordt - naast energie & duurzaamheid en digitale economie - één van de speerpunten in 2022 van de ACM. De aandacht voor de woningmarkt...

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Bencis VI Acquisition Company 3 heeft het voornemen Vakmedianet Investments over te nemen, uitgever van onder meer AM:. Dit blijkt uit een concentratiemelding bij...

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten is in het derde kwartaal gestegen naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen,...