Heeft u al gereageerd op het Refertemodel SWO

Adfiz

Heeft u nou al uw mening gegeven over het Refertemodel SWO van Adfiz, OvFD en Verbond? Let op: vrijdag 28 november sluit de consultatie.

Adfiz, OvFD en Verbond van Verzekeraars bereikten onlangs overeenstemming over een Refertemodel voor de Samenwerkingsovereenkomst (SWO) en nodigden stakeholders uit om hierop te reageren.

De besprekingen hebben ertoe geleid dat er uiteindelijk 32 thema’s zijn benoemd, waarover afspraken gemaakt moeten worden, om elkaar over en weer in staat te stellen gezamenlijk klantgericht te kunnen werken. Deze thema’s zijn verdeeld over de fases van de dienstverlening aan de klant: advies, bemiddeling en onderhoud. Voorbeelden van thema’s zijn het beschikbaar stellen van productinformatie in de fase van advisering, transparantie van het aanvraagproces bij de bemiddeling en premie-incasso gedurende de looptijd van het product. Ook thema’s ten aanzien van de onderlinge verhoudingen zijn beschreven, zoals het informeren van de aanbieder over verpanding van de portefeuille en de wijze waarop de SWO gewijzigd kan worden.

Over het thema commercieel gebruik van klantgegevens is geen overeenstemming bereikt. Wel zijn de brancheorganisaties het erover eens dat het van belang is dat aanbieders en adviseurs/bemiddelaars duidelijk zijn naar elkaar over het commercieel gebruiken van klantgegevens. In de SWO moeten hierover afspraken worden gemaakt, zo stelt het Refertemodel. Maar een duidelijke afspraak van wie de klant is, ontbreekt.

Reacties kunnen worden gestuurd aan het volgende e-mailadres: consultatie.modelswo@gmail.com.

Reactie toevoegen

 
NN vereenvoudigt bepaling in SWO

NN vereenvoudigt bepaling in SWO

Nationale-Nederlanden voert in de huidige SWO een vereenvoudiging door van de klantidentificatie- en verificatie. De verzekeraar heeft de wijziging vooraf met Adfiz...

Adfiz positief over nieuwe SWO Hienfeld

Adfiz positief over nieuwe SWO Hienfeld

De nieuwe SWO van Hienfeld doet recht aan de rol van de adviseur, stelt Adfiz. Hienfeld zal binnenkort de geheel geactualiseerde samenwerkingsovereenkomst ter ondertekening...

SWO overboord? zeker niet!

SWO overboord? zeker niet!

Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno...

Adfiz: "swo kan zeker niet overboord"

Adfiz: "swo kan zeker niet overboord"

Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. “Pure winst...

Dela: swo voegt niets toe aan moderne samenwerking

Dela: swo voegt niets toe aan moderne samenwerking

In een ronde tafel in VVP kaart DELA het loslaten van de Samenwerkingsovereenkomst (SWO) aan bij financieel adviseurs. De adviseurs reageren positief. Wat vindt...

SWO VKG voorbeeld voor avéro Achmea

SWO VKG voorbeeld voor avéro Achmea

Avéro Achmea en VKG hebben op 12 april een nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend. De nieuwe SWO is door VKG ontwikkeld en houdt rekening met de specifieke...

VVP 9: nog genoeg te winnen bij nieuwe swo

VVP 9: nog genoeg te winnen bij nieuwe swo

Nieuwe samenwerkingsovereenkomsten doen steeds meer recht aan de nieuwe verhoudingen tussen adviseur en aanbieder. Maar er is nog wel het een en ander te winnen,...

"swo-model niet van deze tijd"

"swo-model niet van deze tijd"

In zijn column voor Dela noemt consultant Wilbert Schellens het Refertemodel SWO niet van deze tijd, omdat er te weinig is gekeken naar het klantbelang. Schellens:...

Nh1816 in swo: klant kan niet rechtstreeks bij ons terecht

Nh1816 in swo: klant kan niet rechtstreeks bij ons terecht

Nh1816 heeft in haar SWO opgenomen dat verzekerden niet rechtstreeks bij de maatschappij terecht kunnen als ze weg gaan bij hun adviseur. De verzekeraar: "“Als...

Refertemodel SWO mijdt discussie toegang klant tot aanbieder

Refertemodel SWO mijdt discussie toegang klant tot aanbieder

In het door Adfiz, OvFD en Verbond ontwikkelde Refertemodel SWO (zie ook bericht hieronder) wordt niet ingegaan op de vraag of de aanbieder op verzoek van de klant...