Henri Drost pleit voor \'bemiddeling light\'

Henri Drost zw

Adviseurs moeten het accent niet langer op bemiddeling maar advisering leggen, stelt consultant Henri Drost (Oostdam & Partners).

Dros mengt zich in zijn column op www.delametelkaar.nl in de discussie over het NVB-idee van 'advies light', volgens Drost "een understatement voor lekker vrijblijvend producten slijten. Het bankbelang centraal!"

Drost meent dat de adviseur een voorsprong heeft. Maar hij moet zijn adviesdienstverlening wel goed communiceren en niet het accent leggen op bemiddeling. 'Bemiddeling light' dus, zoals hij het noemt. Drost: "De component ‘bemiddeling’ is nu nog een té kostbaar onderdeel van het totale adviesproces. Sterker nog, diverse financiële dienstverleners durven méér geld te vragen voor hun bemiddelingswerkzaamheden dan voor hun advies. Dit is een weinig toekomstbestendige verdeelsleutel. Klant wenden zich toch primair voor advies tot een financieel deskundige. Advies moet dan ook de kernpropositie zijn! Het onderdeel ‘bemiddeling’ is hooguit een noodzakelijke voorwaarde. Niet de primaire drijfveer om een expert in te schakelen. Daar zullen klanten niet lang (veel) voor blijven betalen. Er moeten dus wegen worden gevonden om deze hoofdzakelijk administratieve werkzaamheden ultra efficiënt uit te voeren. Besteed dit werk desnoods uit! Het ultieme doel zou moeten zijn dat die ‘handling’ en dus ook de ‘afsluitkosten’ volledig bij de productaanbieder komen te liggen. Die moet ‘het tot stand komen van de overeenkomst’ gewoon goed en scherp geprijsd faciliteren. Zo niet, dan kiezen we toch lekker een andere aanbieder!"
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 5 februari 2015

at Henry, Beste Henry, toen jij bij AM Hoofdredacteur was meende je al je eigen theorien te moeten verkopen. Jij was het die in het voordeel van de verzekeraars schreef ten tijde van de strijd tegen het provisieverbod, Je eigen voorkeur was daarbij heel erg duidelijk. Nu voelen de verzekeraars dus ook de negatieve effecten van de halve waarheden die men in Den Haag heeft verkocht. Wil Rotteveel stelt je de juiste vragen: Wat is uw ervaring met advisering, bemiddeling, en begeleiding van clienten inzake verzekeringen en hypotheken? Daar ze graag uitleg en toelichting over zien in deze discussie? Ik ook wel! Het woord is nu aan Henry Drost!

Kees Bergman - 4 februari 2015

De klant ziet bemiddeling en advies niet los van elkaar. Wanneer de ene tussenpersoon dat met provisie wil doen en de ander op fee be my guest. Het enige wat de klant wil is, dat wij luisteren, adviseren en zorgen dat de juiste polis op de juiste plaats komt of dat er überhaupt geen polis komt. Luister nu eens een keer naar die klant en zeg niet steeds wat jij vindt dat die klant moet doen.

Jeffrey Leichel - 4 februari 2015

Ik zie het meer als een verdere verbijzondering van de nieuwe markt. Je krijgt advies only, bemiddel only en misschien zelfs beheer only. Oh ja en dan is er nog het alles ontwijkende execution only. Maar ONLY jij bepaalt wat het beste past bij jouw bedrijf. Vanuit de gemiddelde consument bezien zet ik mijn kaarten vooralsnog op het ' one stop shopping' principe, waarbij uitbesteding (onder jouw begeleiding) zeker interessant is. Dat is dus alweer een hybride vorm. Laat verder lekker de markt bepalen welke modellen levensvatbaar zijn en concentreer je liever op de echte uitdagingen. Wat wil jouw klant, Gelijk speelveld, Toegang tot alle aanbieders, Onafhankelijk advies, Professionele vertegenwoordiging, PE systeem zonder 'faillissementsclausule'.

Paul Schoo - 4 februari 2015

Ik begrijp die specificatie bemiddeling adviseren niet. Een adviseur werkt en rekent af naar tijdsbesteding gekoppeld aan de opdracht. Eindeloos geneuzel van broodschrijvers.

Wil Rotteveel - 4 februari 2015

Geachte mijnheer Drost, Wat is uw ervaring met advisering, bemiddeling, en begeleiding van clienten inzake verzekeringen en hypotheken? Daar wil ik graag uitleg en toelichting over zien in deze discussie?

Rien Eyzenga - 4 februari 2015

Opnieuw een aanbieder die pleit voor een 'light'-versie. Ik vraag me in alle ernst af waar deze inzichten vandaan komen. Adviseren is niets anders dan productoplossingen zoeken die passend zijn bij geïnventariseerde omstandigheden en verwachtingen. Daarna komt de vraag welke aanbieder het product zou moeten leveren. Waarna het bemiddelen volgt. Maar de keuze voor een aanbieder staat en valt met de kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieder. Nauwkeurigheid in polisopmaak, bereikbaarheid, klantgerichtheid, schadeafhandeling, zomaar een paar onderwerpen waar bij de gemiddelde aanbieder al decennialang nog steeds heel wat te verbeteren valt. Maar die kennis ontstaat bij een adviseur alleen indien hij ook bemiddelt. En alleen dankzij die kennis kan hij zijn advies compleet maken. 'In deze omstandigheden raad ik u dit product aan van die aanbieder. Ik ga dat voor u regelen' Wat kan een aanbieder daar op tegen hebben? Ook de opmerking 'durven meer te vragen voor hun bemiddelingswerk dan voor het advies'. lijkt mij minimaal tendentieus, Let op het woord 'durven'. Alsof we te maken hebben met schandalige praktijken. Ik wil de heer Drost er op wijzen dan bemiddelen relatief weinig werk met zich mee zal brengen indien met name de betrokken aanbieder zijn administratieve zaakjes voor elkaar heeft. Alleen schort het daar nog wel eens aan. Een financieel deskundige , zoals de heer Drost dit noemt, inventariseert en lost het probleem op. Om dan te zeggen dat de begeleiding moet stoppen bij het moment dat er contacten gelegd moeten worden met de gekozen aanbieders geeft een beetje de indruk, dat aanbieders liever met consumenten praten dan met de financieel deskundigen. En dat is zeker in het belang van de aanbieders. Maar of dát nou in het klantbelang is?

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Henri Drost: koester en geniet

Henri Drost: koester en geniet

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Dit...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...

Onafhankelijk advies serieus oppakken

Onafhankelijk advies serieus oppakken

Onafhankelijk advies is een onderwerp dat serieus moet worden opgepakt. Dat schrijft Henri Drost (Oostdam & Partners) in een blog op VVP Online. Adviseurs moeten...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

Drost: niet erg als pe-examinering doorgaat

Drost: niet erg als pe-examinering doorgaat

"Ik acht de kans vrij groot dat het systeem van periodieke examinering niet van tafel gaat. Het is vervolgens de vraag of dat nu zo erg is." Aldus consultant...

"aanscherpen vakbekwaamheid juist goed"

"aanscherpen vakbekwaamheid juist goed"

"Elke handtekening onder de petitie van Adfiz en overige koepelorganisaties was een stap verder weg van vertrouwensherstel." Dat stelt consultant Henri...

Henri Drost verlaat am

Henri Drost verlaat am

AM-hoofdredacteur Henri Drost (41) stapt op 1 juni 2012 over naar adviesbureau Oostdam & Partners. Drost maakt hiermee een overstap van journalistieke redactie...