Herstelkostenregeling output verzekeraars

Logo Verbond van Verzekeraars

Adviseurs krijgen herstelkosten ook onder het provisieverbod vergoed. Maar wel via een andere, ingewikkelder route, vastgelegd in de tegelijk met het verbod van kracht geworden Herstelkostenregeling output verzekeraars.

De regeling is nodig omdat er onder het provisieverbod geen geldstromen meer mogen zijn tussen verzekeraars en adviseurs. De procedure wordt nu dat de adviseur de herstelkosten in rekening brengt bij de klant, die ze declareert bij de verzekeraar. De exacte procedure wordt beschreven in de regeling (klik hier). De verzekeraar keert de herstelkostenvergoeding uitsluitend rechtstreeks uit aan de klant. Elke verzekeraar bepaalt zelf zijn (maximum)norm voor de herstelkostenvergoeding en maakt deze transparant, in elk geval op zijn eigen website. Deze transparantie is bedoeld om oneigenlijk gebruik tegen te gaan. In een bespreking van de regeling in haar nieuwsbrief, constateert Bureau D&O dat de aangekondigde informatie nog niet bij iedere verzekeraar op de site staat. "Een snelle analyse van een aantal sites van aanbieders leert dat nog niet alle aanbieders deze gegevens op hun site hebben geplaatst. Begin februari zullen wij een overzicht maken van de gepubliceerde vergoedingen per verzekeraar", aldus D&O.

Mr. J. Prikkebeen - 8 januari 2013

Adviseurs kregen herstelkosten nooit vergoed, de consument nu dus wel. Een hoeraatje van de consument voor de banken en verzekeraars is hier op zijn plaats. De dader beslist zelf welke boete hij zal betalen als hij in de fout gaat. Het moet toch niet fraaier worden in deze bananenrepubliek.

Redactie VVP - 7 januari 2013

Voor de duidelijkheid: de zin 'Adviseurs krijgen herstelkosten ook onder het provisieverbod vergoed' komt voor onze rekening en niet die van D&O.

Mr. J. Prikkebeen - 7 januari 2013

Nu nog een keer in Jip en Janneke taal. De klant is de rechthebbende. Dus de adviseur wordt hier helemaal buiten spel gezet. De stelling Adviseurs krijgen herstelkosten ook onder het provisieverbod vergoed is een grove aanzet tot dwaling. D en O moet beter weten.

Meld ervaringen met herstelkostenregeling provisieverbod

Stichting ODIN roept financieel adviseurs op om hun ervaringen te melden met de 'Herstelkostenregeling provisieverbod'.   In de nieuwsbrief van de stichting...