Het zou toch transparanter worden?

Verrekijker

Een mooi voorbeeld van hoe de informatievoorziening aan de klant uit de hand is gelopen, biedt Ohra.

 

De consument die zich oriënteert op een direct ingaande lijfrenteverzekering vindt op de website van Ohra behalve brochure en polisvoorwaarden: het Dienstverleningsdocument Vermogen, de Financiële Bijsluiter, de Productwijzer en de Ohra Dienstenwijzer.

De Productwijzer is het door het Verbond van Verzekeraars opgestelde standaarddocument. Ohra voegt hier wel een hoofdstukje Distributiekosten aan toe: “In de prijs van onze direct ingaande lijfrenteverzekeringen zijn met ingang van 1 januari 2013 geen kosten voor verkoop (distributiekosten) opgenomen. Deze distributiekosten worden apart in rekening gebracht. U betaalt eenmalig een bedrag van 205 euro.”

De Dienstenwijzer geeft algemene informatie over Ohra en haar dienstverlening. Ook hierin iets over de distributiekosten. “Wij brengen de kosten voor verkoop (distributiekosten) apart in rekening. Per product betaalt u hiervoor eenmalig een vast bedrag.” Voor de Ohra Direct Ingaande Lijfrenteverzekering is dit 79 euro.

Het bedrag van 79 euro wordt ook genoemd in het Dienstverleningsdocument Vermogen opbouwen. Zoals de officiële tekst voorschrijft, heet het in het dvd echter ‘Kosten gericht op afsluiten product’.

Dus verschillende bedragen en verschillende begrippen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de Financiële Bijsluiter. Daarin worden ook de kosten getoond, maar dan als verzekeringspremie en overige kosten. Dat bij een inleg van 20 mille. Een heel ander verhaal dan in de andere documenten.

Probeer er zo als consument nog maar eens wijs uit te worden.

Ohra biedt ook een Direct Ingaande Lijfrenterekening en een Pensioen Spaarrekening. De kosten gericht op afsluiten bedragen volgens het Dienstverleningsdocument Vermogen opbouwen in dit geval gemiddeld 62 euro. Dat gemiddelde is echter nergens op gebaseerd. Ohra neemt hier het gemiddelde van de 79 euro die ze rekent bij de Direct Ingaande Lijfrenterekening en van de 45 euro die afsluiten van de Pensioen Spaarrekening kost.

Het gemiddelde moet de consument een idee geven wat hij gaat betalen, maar dat gemiddelde moet dan wel ergens op slaan natuurlijk. In dit geval geldt dat dubbel, omdat Ohra met vaste prijzen werkt en een gemiddelde dus helemaal niet relevant is.

Ohra licht het overigens wel goed toe op haar site.
Ohra: “Het Dienstverleningsdocument Vermogen opbouwen is gemaakt volgens de voorschriften van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ook de teksten zijn voorgeschreven door de AFM. Deze teksten mogen wij niet aanpassen. Daardoor sluiten ze niet overal aan op de kenmerken van onze producten en de afspraken die wij met u willen maken.
“Wij mogen maar één DVD opstellen voor twee sterk van elkaar verschillende producten. Met de Ohra Direct Ingaande Lijfrenterekening krijgt u iedere maand, kwartaal of jaar een uitkering. En met de OHRA Pensioen Spaarrekening kunt u vermogen opbouwen.”
Ohra geeft vervolgens aan welke teksten niet kloppen voor haar Direct Ingaande Lijfrenterekening.
Maar of financiële dienstverlening op deze manier transparanter wordt voor de consument? En was het politiek en toezichthouders niet daar om te doen?
Overigens lijken andere partijen het probleem te hebben opgelost door voor zowel pensioensparen als lijfrenterekening hetzelfde tarief neer te zetten. Dan rijst echter weer de vraag of dat tarief dan wel zo objectief is. Immers: Ohra heeft kennelijk becijferd dat de kosten van het afsluiten van een pensioenspaarrekening lager zijn dan die van het afsluiten van een direct ingaande lijfrenterekening.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Piet Visser - 8 augustus 2014

Een triest voorbeeld van de doorgeslagen regelgeving. Maar ook een voorbeeld van de denkfout van de AFM om vier dvd’s dwingend voor te schrijven. Zoals Ohra al zegt op haar website: “Wij mogen maar één DVD opstellen voor twee sterk van elkaar verschillende producten.” Te gek voor woorden. Jaren ben ik bezig geweest om mijn Dvd’s te verfijnen en per product op te stellen. Ik had wel 20 dvd’s. Allemaal volgens een vast stramien, en allemaal er op gericht om maatwerkinformatie te geven aan de individuele klant. Kwam de AFM opeens met de eis dat er vier verplicht voorgeschreven modellen komen. (En we hadden een maand om dat in te regelen. Ik moest er verdulleme voor terugkomen van vakantie!) En het resultaat is een aanzienlijke verslechtering van de voorlichting die ik aan mijn cliënten geef! Bovendien missen de dvd’s van de AFM een heel belangrijke kostenpost. Dat is de kostenpost ‘pré-contractuele kosten’. De AFM dvd begint met ‘onderzoek naar uw persoonlijke situatie’. Daar gaat de kassa rinkelen. Mijn dvd’s begonnen met: ‘Wat hebben wij al in u geïnvesteerd voordat u ons benaderde?’. En elke prospect zag een post ‘precontractuele kosten’. Voordat de eerste klant binnenkwam, had ik al een paar ton geïnvesteerd en die moeten ook op de één of andere manier terugverdiend worden. Die kostenpost kun je nu nergens kwijt, maar die kostenpost is er natuurlijk wel geweest. Dus het resultaat is dat je toch weer kosten moet gaan versluieren (ergens anders bij optellen). Neen, met die dvd’s heeft de AFM de consument NIET goed geholpen. Als ik nu een nieuwe dvd zou mogen opstellen komt daar trouwens een aanzienlijke extra kostenpost bij: ‘Extra kosten door onbenullige overheidsbemoeienis’ gaat die dan heten. Ook die extra kosten moeten transparant gemaakt worden. Het begint zo langzamerhand aardig op te lopen met die extra kosten door overheidsbemoeienis.

Albert van der Poll - 7 augustus 2014

@ Berend als je de prijs per gat weet koop je nooit meer een boormachine..

Arjan Lubbe - 7 augustus 2014

eerste alinea laatste zin: ''willen geen uniciteit maar productdiversificatie'' moet zijn, ''willen geen standaardproducten maar uniciteit en diversificatie''

Berend Tooms - 7 augustus 2014

@ Arjan Correct. Overigens.... het lijkt mij helemaal niet de taak van de AFM om hier onderzoek naar te doen, al dan niet op verzoek van het ministerie. De AFM is geen onderzoeksinstituut en het behoort niet tot de 3 strategische doelstellingen van de AFM (denk ik). Maar ja, die kun je natuurlijk altijd wel een beetje oprekken. Zo houd je altijd wel weer wat werk en betaald wordt het toch wel, wij weten inmiddels door wie.

Arjan Lubbe - 7 augustus 2014

Ze willen dolgraag toe naar standaardproducten met standaardprijsjes. Maar die bestaan gewoon niet in een vrije markteconomie. Verzekeraars roepen om het hardst dat ze graag eenvoudge producten leveren maar iedere adviseur weet dat dit en utopie is en bovendien haaks staat op de realiteit; verzekeraars en banken willen helemaal geen uniciteit maar productdiversificatie. Niet iedere partij kan immers de goedkoopste zijn. Verzekeraars moeten dus wel uniciteit creeren voor de productendie ze aan de man willen brengen. Die uniciteit creer je door je onderscheidend te maken ten opzichte van andere aanbieders. Dat is dus ook wat de verzekeraars in spotjes duidelijk proberen te maken. Bij de 1 benefit iedereen als er collectief minder schade wordt gereden, de ander werkt met bonusbeschermers. Dan heb je weer hypotheken met rentedempers, premievakanties en ga zo maar door.... Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom de geleerden van de AFM niet hebben doorzien dat werken aan standaardproducten in theorie een nobel streven is, maar in de praktijk gedoemd te mislukken.

Berend Tooms - 7 augustus 2014

En hoeveel gaten per accu? En dan kost een nieuwe accu bijna net zoveel als weer een nieuwe boormachine. Resultaten uit het verleden..... Ik denk dat ook de boormachinemarkt een toezichthouder kan gebruiken. Nog geen vragen over gesteld in de 2e kamer?

Berend Tooms - 7 augustus 2014

Als iemand die bekend is met de materie ben je halverwege het verhaal de weg al kwijt. Overigens levert allerlei verschillende soorten kosten, beloning, service, begeleiding, beloftes, abbo's de klant zo'n oerwoud aan problemen en mogelijkheden op dat hij/zij er zo onzeker van wordt en er maar liever van afziet als het echt niet nodig is. "Waarom niet gewoon provisie?" En dan moet je uitleggen dat er allerlei maatregelen genomen waren, maar dat die nooit een kans gekregen hebben (hoewel zeer beloftevol) en dat er zo voor hem/haar besloten is door de alwetende overheid, die zich inmiddels dan weer afvraagt waar er geen gratis advies meer bestaat. Nou, je zult toch klant zijn.... Stel je zou op deze wijze een boormachine moeten kopen?

Jeffrey Leichel - 6 augustus 2014

TRANSPARAMP zul je bedoelen.

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

Maar liefst 96 procent van de respondenten was het afgelopen (korte) week eens met de stelling 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en...

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2022) Naar aanleiding van een presentatie die wij moesten geven op het mede door VVP georganiseerde VIPIinnovatie Congres...

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

“Enige tijd terug opperde minister Hoekstra het idee om de onafhankelijkheid van advies wettelijk te gaan regelen. De consolidatiegolf en de toegenomen grip...

Kifid gaat mogelijk rapporteren over opvolging uitspraken

Kifid gaat mogelijk rapporteren over opvolging uitspraken

Het kabinet heeft met het Kifid afgesproken dat zij de mogelijkheden verkent om over de opvolging van uitspraken door financiële dienstverleners te rapporteren....

"Klant niet gebaat bij grip verzekeraar op distributie"

"Klant niet gebaat bij grip verzekeraar op distributie"

Eigenbelang, ketenmacht willen vergaren en afleidingstactiek. Dat is volgens Adfiz-directeur Enno Wiertsema waarom het Verbond ook voor transparantie pleit bij tekencommissie...

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

"Via de lobby op alle mogelijke manieren het verdienmodel van verzekeraars proberen te verbeteren is onbehoorlijk." Aldus CFD in een open brief aan minister Hoekstra...

Het steekspel rondom provisietransparantie bij volmachten

Het steekspel rondom provisietransparantie bij volmachten

(door Richard Meinders, SVC Groep) Op 1 juli publiceerde minister Hoekstra zijn concept Wijzigingsbesluit financiële markten 2021. Een van de onderdelen van...