“Hooguit 7 procent consumenten geschikt voor execution only”

Jan Verstegen 2018

Eén van de speerpunten voor 2018 van Independer is het in de markt zetten van hoogwaardig online geautomatiseerd advies, dat leidt tot het juist bedieningsconcept voor elke klant. Hoe ziet dit eruit? In VVP 2 geven Marga Lankreijer van Independer en Jan Verstegen van Eerstestap.nl inzicht hoe voor elke klant het juiste kanaal kan worden ingericht.

Volgens Lankreijer en Verstegen is op dit moment nog maar hooguit 7 tot 8 procent van de consumenten geschikt voor execution only. “Dat is een relatief kleine groep mensen. Toch zullen we ook moeten kijken hoe we mensen goed door processen kunnen begeleiden die niet zelf over de juiste kennis beschikken maar wel zelf aan het roer willen staan. Dit kun je doen door meer interactief met de klant te communiceren en ze digitaal mee te nemen in het hele adviesproces”, zegt Lankreijer. “Digitaal geautomatiseerd advies heeft de toekomst. Wij willen nog in 2018 met een volwaardig online adviesproces komen. De ontwikkelingen staan bepaald niet stil. Execution only is maar de eerste stap op weg naar online advies.”

Nemen robots dan toch de (advies)wereld over? Daar geloven Lankreijer en Verstegen niet in. “Voor echt maatwerk kunnen mensen beter terecht bij een adviseur. Advisering is en blijft een vak dat wij hoog achten en waarnaar wij graag blijven doorverwijzen. Maar het is een zekerheid dat online advies, ook bij complexe producten, er zal komen. We kunnen dit dan beter zodanig inrichten dat ze kwalitatief hoogstaand zijn en volledig in het belang van de klant. Wij denken dat de verschillende kanalen elkaar juist kunnen versterken en dat ook adviseurs nieuwe technologische mogelijkheden juist kunnen omarmen om hun specialistisch werk nog beter te kunnen doen. Ons idee is dat we elkaar juist beter maken.”

Lees hier het hele interview in VVP.

Verder in VVP 2 onder meer een interview met financieel adviseur en horeca ondernemers Lennart van Gastel over het lastige ondernemersklimaat in de adviessector, aandacht voor de adviseur als fitcoach bij scheidingen, de visie van de AFM op robo-advies, aandacht voor het Voorzieningenfonds als betaalbaar aov-alternatief en uiteraard volop need to know informatie in het kenniskatern Ken je vak!

Reactie toevoegen

 
Eerstestap.nl wil met nieuwe eigenaar groeiambities waarmaken

Eerstestap.nl wil met nieuwe eigenaar groeiambities waarmaken

Dialog Group heeft Eerstestap.nl - de IT-onderneming van Jan Verstegen en Edwin Riem gericht op financiële dienstverlening, het notariaat en de zorg - overgenomen.  "We...

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

(Jan Verstegen en Peter Wormskamp, Drieluik Actief Klantbeheer (slot) in VVP 4) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle...

Zo maak je een bliksemstart

Zo maak je een bliksemstart

(Uit VVP 3-2021) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle opzichten. Het lijkt zo voor de hand te liggen, maar in de praktijk...

Eerstestap.nl stelt uitlegvideo's kosteloos beschikbaar aan adviseurs

Eerstestap.nl stelt uitlegvideo's kosteloos beschikbaar aan adviseurs

Eerstestap.nl stelt haar videotheek met uitlegvideo’s kosteloos beschikbaar aan alle advieskantoren in Nederland. Eerstestap: "In een keer beschikt de adviseur...

Het werk gaat door... Jan Verstegen

Het werk gaat door... Jan Verstegen

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Kijk vaker door de bril van een klant

Kijk vaker door de bril van een klant

In de financiële dienstverlening worden steeds meer processen digitaal gemaakt en aan de klant beschikbaar gesteld. Dit zet druk op de positie van een adviseur,...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...