"hypotheekadvies banken van lagere kwaliteit"

Independer Mascotte

Consumenten betalen bij grote banken minder voor hypotheekadvies, maar de kwaliteit van het advies is ook lager dan bij hypotheekketens en intermediairs. Dit blijkt uit een analyse van Independer.nl die gedurende drie jaar gegevens verzamelde over de prijs en kwaliteit van hypotheekadviseurs.

 

Doordat grote banken niet alleen verdienen aan het advies maar ook aan de producten, is hun advies vaak goedkoper dan van onafhankelijke adviseurs. Voor consumenten is het ook belangrijk te letten op de kwaliteit van het adviesproces: een goed advies kan tijdens de looptijd een besparing van duizenden euro’s opleveren, aldus Independer. Sinds 1 januari 2013 sturen adviseurs de klant een aparte rekening voor het advies dat ze geven. Daardoor wordt de afweging prijs versus kwaliteit bij hypotheekadviseurs voor de consument steeds belangrijker.

Hypotheekketens en intermediairs betrekken hypotheken van verschillende banken en verzekeraars in hun advies en scoren (met gemiddeld 8,9 resp. 9,1) hoger op kwaliteit van het advies dan de bank (gemiddeld 8). De klant betaalt voor dit advies wel een hogere prijs (gemiddeld 2.855 resp. 2.714 euro) dan bij een grote bank (gemiddeld 2.036 euro). Bij hypotheekketens en intermediair is de gemiddelde prijs (deels) inclusief afsluitkosten voor overlijdensrisicoverzekering.

Uit de analyse van 9.600 kwaliteitschecks op Independer.nl blijkt verder dat hypotheekadviseurs van grote banken vaker zaken onbesproken laten. De 'kosten van het hypotheekadvies', de 'uitleg over de verhuisregeling', de 'rentekorting', de 'bijleenregeling' en het 'bouwdepot' worden significant minder vaak besproken door bankadviseurs dan door adviseurs van hypotheekketens en het intermediair.

Uit de reviews van 28.500 consumenten op Independer.nl komt bovendien naar voren dat de klanttevredenheid van klanten bij de hypotheekketens en intermediairs met 8,9 resp. 9,1 veel hoger ligt dan bij de grote banken (gemiddelde score: 8)..

 

Lees meer over
Betalingsachterstand op autopolis groeit

Betalingsachterstand op autopolis groeit

Het aantal mensen dat niet op tijd de premie van hun autoverzekering betaalt is in de eerste vier maanden van dit jaar meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit onderzoek...

Vooral direct writers scoren op Independer.nl

Vooral direct writers scoren op Independer.nl

"Opvallend aan deze Top 10 is dat er maar drie verzekeraars (Klik & Go, Bruns ten Brink en Klaverblad) in staan die primair via (traditionele) tussenpersonen...

Independer boekt forse omzetgroei

Independer boekt forse omzetgroei

De omzet van Independer.nl is vorig jaar gegroeid met 43 procent tot ruim 38 miljoen euro. De omzetgroei versnelde met name door toename van het aantal afgesloten...

Independer.nl past prijs-\/kwaliteitformule aan

Independer.nl past prijs-\/kwaliteitformule aan

Independer.nl laat de kwaliteit van het hypotheekadvies voortaan zwaarder meewegen en telt het adviestarief voor een overlijdensrisicoverzekering mee bij de vaststelling...

"daling koopkracht niet door stijging zorgkosten"

"daling koopkracht niet door stijging zorgkosten"

De verwachte daling van de koopkracht voor 2014 wordt nauwelijks veroorzaakt door de stijging van de zorgkosten, blijkt uit berekeningen van Independer.nl. Voor...

Ook Achmea houdt premie basisverzekering gelijk

Ook Achmea houdt premie basisverzekering gelijk

De labels van Achmea houden de premie van hun basisverzekeringen nagenoeg gelijk aan die van 2012. Na Menzis heeft ook  Achmea (Zilveren Kruis, Agis, Interpolis,...