Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

Dennis Boesser

De hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden, aldus een artikel op www.consultancy.nl.

 

Het artikel leest onder meer: "Volgens tal van onderzoeken zal expert advies – in het bijzonder in de financiële sector – de komende jaren steeds vaker afkomstig zijn van robots. Net als in andere sectoren krijgt het financial services segment de komende jaren te maken met een golf van disruptieve ontwikkelingen, met veel nieuwe technologieën en oplossingen.

"Dat robotadviseurs uiteindelijk ook de hypotheekbranche betreden lijkt evident, gezien de diverse voordelen van robots ten opzichte van menselijke adviseurs. Dennis Boesser, werkzaam bij Yellowtail, zet acht gebieden op een rij, waarbij een robo-adviseur bij het proces rondom een hypotheekaanvraag klanten (beter) van dienst kan zijn, of juist niet.

- Zelf zoeken: bij het zoeken naar een geschikte hypotheek kan een chatbot uitkomst bieden, die naast het leveren van een goede eerste indruk snel alle mogelijke informatie kan bieden.
- Hulp: hoewel robo-advies steeds geavanceerder wordt, beschikken menselijke adviseurs over meer capaciteiten om concrete ondersteuning te bieden en deze met klanten te bespreken.
- Flexibiliteit: hoewel adviseurs over het algemeen flexibel bereikbaar zijn, zijn robo-adviseurs 24/7 bereikbaar.
- Vertrouwen: het vertrouwen in een menselijke adviseur is vooralsnog nog altijd groter dan in robots.
- Bescherming: op dit moment is het op bijvoorbeeld het vlak van privacy en aansprakelijkheid nog niet helder hoe wet- en regelging is geregeld bij roboadviseurs.
- Bevestiging: hoewel het ontvangen van bevestiging van roboadviseurs zeer overtuigend kan zijn, kiezen klanten voorlopig liever nog voor bevestiging van menselijke adviseurs.
- Duidelijkheid: advies van robots is kort en bondig en op basis van harde data en laat geen ruimte voor twijfel.
- Overzicht: robots kunnen via digitale dashboards snel en realtime inzicht bieden in de actuele situatie van een klant.

 

"Volgens Boesser is het belangrijk om de opkomst en dreiging van robo-advies wel in de juiste context te plaatsen. “Robo-advies is geen een-op-een vervanging van de adviseur”, geeft hij aan, om daar aan toe te voegen dat robots de menselijke factor nooit kunnen nabootsen. “De menselijkheid, een hand op de schouder die de consument vertrouwen geeft, vormt vaak de cruciale ontbrekende factor. Iemand die de klant beschermt tegen de bank maar ook de informatiebronnen van de klant kritisch bekijkt en ingrijpt waar nodig”, aldus Boesser."

 

Chatbots

Het artikel concludeert: "In een tijdperk waarin alles op internet wordt opgezocht worden financieel adviseurs binnen het hypotheekdomein steeds vaker gepasseerd door robots – op het eerste gezicht een enorme dreiging voor hypotheekadviseurs in het veld. Dat hoeft het echter niet te zijn, mits adviseurs leren om hun eigen toegevoegde waarde ten opzichte van die van robots te benadrukken en leren hoe ze robots voor hun eigen voordeel en dat van klanten kunnen inzetten.

"Chatbots, bijvoorbeeld, zijn een ideale manier om jonge consumenten aan te spreken. Deze doelgroep is opgegroeid met en is dagelijks actief op social media zoals Facebook of WhatsApp. Boesser: “De jonge consument van vandaag staat open voor chatbots, die op elk moment van de dag bereikbaar zijn en een goede eerste indruk kunnen achterlaten. Wanneer starters nader en persoonlijker advies nodig hebben, zullen ze zich vervolgens tot menselijke adviseurs wenden.”"
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 1 juni 2017

Wat een kolder. De mensen die inzetten op de ontwikkeling van de Robo-adviseur hebben niets begrepen van het adviesvak. Vertrouwen haal je niet uit knopjes en ingewikkelde juridische stapjes. De klant wil de adviseur bij zijn stropdas kunnen grijpen als het misgaat. Daarom blijft de menselijke factor van belang. Om voor die enkele techneut het systeem om te gooien lijkt mij weggegooid geld zo niet desastreus.

Patrick Betman - 1 juni 2017

Niets aan toe te voegen Paul, helemaal mee eens. Ik merk inderdaad dat veel mensen al zaken opzoeken en dat is helemaal prima, maar de echte persoonlijke bevestiging krijgen ze toch bij de vertrouwde adviseur. En die € 750 hogere advies en bemiddelingskosten (ook nog eens bruto) spelen nauwelijks een rol. Zolang mensen zonder enig morren 7 / 8 K aftikken aan een makelaar die binnen 2 uur hun huis verkoopt, maak ik mij daar ook geen enkele zorgen om.

Meer over
Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons is benoemd tot directeur Business Platforms binnen de centrale directie van Conclusion Nederland. Daarnaast blijft hij aan het roer van Yellowtail...

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion heeft ADPI, het hypotheek SaaS-platform voor geldverstrekkers en intermediairs, overgenomen van oprichter Maarten Tellegen en investeerder...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Yellowtail en Rulecube gaan nauwer samenwerken

Yellowtail en Rulecube gaan nauwer samenwerken

Yellowtail Conclusion is een strategische samenwerking aangegaan met Rulecube, een startup met een SAAS oplossing voor low code api’s op basis van business...

Yellowtail en Van Bruggen van start met hypotheek podcasts

Yellowtail en Van Bruggen van start met hypotheek podcasts

Yellowtail en Van Bruggen Adviesgroep brengen een aantal podcasts uit over de hypotheekmarkt. De eerste podcast met gast Sandra Phlippen, Chief Economist bij ABN...

Yellowtail wordt onderdeel van Conclusion

Yellowtail wordt onderdeel van Conclusion

IT-dienstverlener Conclusion heeft Yellowtail overgenomen. Met de overname versterkt Conclusion haar positie in de financiële sector en op het gebied van digitale...

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse naar Ockto

Gert Vasse verruilt op 1 januari 2020 Yellowtail voor Ockto. Vasse, die 7,5 jaar geleden als directeur voor Yellowtail ging werken, gaat het directieteam van Ockto...

Een huis vol gespreksdata

Een huis vol gespreksdata

(door Gert Vasse, Yellowtail) Als ik met bekenden over ‘de woning’ praat, bouwt het gesprek zich vaak gelaagd op. Het begint met de, bijna letterlijke,...

BE in Flow en Yellowtail samen in actief beheer

BE in Flow en Yellowtail samen in actief beheer

Yellowtail en BE in Flow gaan samenwerken op het gebied van actief beheer van hypotheekportefeuilles. Matthijs Mons, partner van Yellowtail: “Samen met BE...