Integraal advies als perfect business model voor adviseurs

Fred de Jong 2012

Integraal advies is een perfect business model voor het onafhankelijke intermediair, betoogt onderzoeker Fred de Jong in zijn nieuwe blog op het New Financial Forum.

In zijn blog op het New Financial Forum betoogt De Jong dat de roep om zelfredzaamheid van de consument voor adviseurs een uitgelezen mogelijkheid is om klanten te helpen financieel zelfredzamer te worden. De Jong ziet integraal advies als een perfect business model voor het onafhankelijke intermediair om zich te kunnen onderscheiden en meer waarde te kunnen toevoegen. "Integraal advies is in de basis heel simpel. De adviseur behartigt de financiële belangen van de klant zo breed mogelijk, nu en in de toekomst. Hij richt zich op uitgaven, inkomsten, bezittingen en schulden. In alle levensfases en bij alle life events. En de adviseur staat de klant bij met alle vraagstukken rond verzekeren, financieren, beleggen, vermogensopbouw etc.. Dus niet alleen de complexe vraagstukken, maar ook het regelen van een relatief eenvoudige schadeverzekering. En door ook te kijken naar het uitgavenpatroon van klanten, kan de adviseur vroegtijdig bijsturen om doelen die gesteld zijn te kunnen realiseren en om te voldoen aan de eisen die vanuit de overheid aan financiële zelfredzaamheid worden gesteld."

Volgens De Jong is financiële zelfredzaamheid niet alleen belangrijk vanuit maatschappelijk oogpunt, maar is het ook een duurzaam verdienmodel. "De onafhankelijke adviseur is de enige partij die een klant over al deze financiële vraagstukken kan adviseren, zonder daarbij gehouden te zijn aan één leverancier. De onafhankelijk adviseur is over het algemeen ook veel breder opgeleid dan een verkoper bij een bank of verzekeraar. En als je in staat bent om een klant integraal te adviseren, zal dit een klant voor het leven zijn. Omdat een klant niet zal kiezen voor meer dan één vertrouwenspersoon waar hij alle financiële vragen aan toevertrouwt en waar hij zo’n intieme relatie mee opbouwt."

 

PRAKTIJK

Volgens De Jong zullen adviseurs hun business model moeten aanpassen. "Heb je alle deskundigheid in huis of moet je samenwerken met anderen om een totaaladvies te kunnen geven? Beschik je over instrumenten om naar de uitgavenkant van een klant te kunnen kijken? Kan de serviceprovider waarmee je samenwerkt jouw manier van werken faciliteren? Beschikken jouw medewerkers over de vaardigheden om integraal te adviseren? Past je verdienmodel bij integraal advies? Hoe overtuig je klanten van jouw toegevoegde waarde en wat zijn ze bereid daarvoor te betalen?"

De tips van De Jong: "Beschrijf voor jezelf eens op welke manier jij jouw klanten het beste kunt helpen om financiële rust te vinden en (financieel) gelukkig te zijn. Vanuit jouw visie over wat jij met jouw klanten wilt bereiken, ga je dan aan de slag met je business model. De behoefte van klanten is er en zal naar mijn verwachting de komende jaren sterk groeien. De overheid koerst steeds meer aan op zelfredzaamheid. Het zou voor de consument en de financieel adviseur een zegen zijn als de handschoen van integraal advies wordt opgepakt. En ik denk dat de toezichthouders u dan ook dankbaar zijn."

Reactie toevoegen

 
Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (3): Ron Bavelaar

Ron Bavelaar, voorzitter Raad van Bestuur Univé, staat centraal in de derde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

It's the economy stupid...

It's the economy stupid...

"Waar sommigen de schuld geven aan de economie en de macht van het geld, schuilt daarin ook juist de oplossing", zo betoogt Robert van den Broek van Financieel Zeker...