Jaap oudijk \(generali\): "lobby ziet hypotheekspoken"

Spook

Jaap Oudijk, marketingtopman bij Generali, vindt dat hoogleraar Arnoud Boot "ten onrechte de spaarhypotheek betitelt als een fiscaal gedreven product, waarvan de verzekeraar in het geniep de vruchten plukt".

In het FD stelt Oudijk dat  politiek en toezichthouders de hypotheekschuld "misbruiken in hun lobby voor de annuïteitenhypotheek. Die zou meer zekerheid bieden dan de populaire spaarhypotheek. Dat is pertinent onjuist. (...) Annuïteitenhypotheken kennen een marktaandeel van slechts drie procent, terwijl ongeveer de helft van de huishoudens kiest voor een spaarhypotheek. Omdat ze lage kosten hebben en door de geboden zekerheid, zijn huishoudens bereid gewoon een huis te kopen". Oudijk meent verder dat de hypotheekschuld tientallen miljarden lager ligt dan de steeds genoemde 644 miljard euro. "Onze banken  beheren (vele) tientallen miljarden aan verpande spaarhypotheeksaldi, die niet in mindering zijn gebracht op de cijfers. Tot aan de einddatum worden de spaarsaldi op de tegenrekening van de spaarhypotheek niet verrekend met de hypotheekschuld. Ergo, de bruto hypotheekschuld ligt substantieel lager dan het hypotheekspook waar de lobby op dit moment mee dreigt."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cor - 26 maart 2012

De banken streven naar een ongekende eenzijdige marktpositie. Klanten worden niet eens gevraagd waar zij zelf de voorkeur aan geven. Het intermediair / tussenpersoon heeft veel meer credits dan de banken. De klant wil iemand die hem helpt met allerlei zaken zoals , hypotheken , schadeaangiftes, krediet aanvragen etc. Nu is het zo dat de bank gaat bepalen wanneer een klant kant en mag komen om bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag te doen. De klant moet op komen draven terwijl ze eigenlijk veel liever hebben dat de tussenpersoon bij hen langs komt. Gemak dient de mens geldt hier wel bij de tussenpersoon maar daar holt de bank aan voorbij. Een klant moet vrij nemen , zit op onbekend terrein met een nog onbekendere adviseur. Klantgericht werken, een klant koesteren en op de voorgrond plaatsen daar heeft de huidige markt nog meer belang bij dan bij de starre houding van banken en een minister die het er gewoon doorheen drukt. Ga eerst eens weer met de consument in gesprek , luister wat zij wil! Niks baliemedewerker , niks afstandelijkheid de klant staat centraal. Een vertrouwenspersoon die ze ook nog eens in het weekend en sávonds kunnen bereiken. De markt verandert dat moge duidelijk zijn maar ze verandert wel in de tegengestelde richting dan nu van bovenaf wordt opgelegd. Transparantie en vakbekwaamheidseisen da's alleen maar goed maar blijf wel bij de consument en wees dienstverlenend. Banken slaan de plank finaal mis en handelen naar eigen goed dunken. Het onafhankelijk intermediair stond altijd al naast de klant maar bewijst ook heden ten dage hun meerwaarde. Vraag , onderzoek en concludeer en vertrouwensman/vrouw heeft meer!

Gerrit - 26 maart 2012

De bankenlobby is te machtig en bepaald een groot deel van de regels. Zij zorgen ook dat er een ongelijk speelveld is. Je ziet het met de openheid van kosten, maar ook door het naast zich neer leggen van de NHG normen. Hun eigen regels bepalen en leggen deze ook op aan collega's die afwijken hiervan, zie in 2011 met de acceptatie.

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Kifid: consument schendt meldingsplicht en moet AOV-uitkeringen terugbetalen

Een consument moet AOV-uitkeringen terugbetalen die hij ontving van ASR en Zwitserleven. Dit omdat hij zich niet heeft gehouden aan de meldingsplicht. Aldus een...

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

Keurmerkhouders verbeteren de dienstverlening aan de klant continu, zo blijkt uit het thema-onderzoek Kwaliteitsverbetering van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Directeur...

Annette Mosman van Generali naar APG

Annette Mosman van Generali naar APG

Annette Mosman (Generali) wordt in het eerste kwartaal van 2018 financieel bestuurder bij APG. A.s.r. nam onlangs Generali Nederland over. Mosman wil eerst de integratie...

Kamervragen over overname Generali Nederland

Kamervragen over overname Generali Nederland

De SP wil van minister Dijsselbloem weten hoeveel banen mogelijk verloren gaan door de overname door ASR van Generali Nederland. Renske Leijten: "Kunt u aangeven...

ASR neemt Generali Nederland over

ASR neemt Generali Nederland over

ASR neemt Generali Nederland over. De consolidatieslag op de Nederlandse verzekeringsmarkt gaat dus verder. De activiteiten van Generali Nederland worden in de...

Vivat en ASR mogen kijken in boeken Generali

Vivat en ASR mogen kijken in boeken Generali

Vivat, ASR en Reinsuranve Group of America (RGA) zijn in de race voor Generali Nederland. Dat meldt De Telegraaf op basis van een bericht van Milano Finanza. "Vivat,...

Reispolissen Univé, cb en Generali hebben duidelijkste polisvoorwaarden

Reispolissen Univé, cb en Generali hebben duidelijkste polisvoorwaarden

De reisverzekeringen van Univé, Centraal Beheer en Generali hebben de duidelijkste polisvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van Klinkende Taal, uitgevoerd...

Caroline Dautzenberg in directie Generali

Caroline Dautzenberg in directie Generali

Caroline Dautzenberg versterkt per 1 februari 2017 het directieteam van Generali Nederland. Zij wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Informatievoorziening...

Generali-volmacht voor confident Limburg

Generali-volmacht voor confident Limburg

Confident Limburg heeft een volmacht gekregen van Generali. Roeland Vranken, algemeen directeur bij Confident Limburg. “Generali is een welkome uitbreiding...

Initiatiefgroep Volmachtbeloning heft zichzelf op: volmachtbeloningsmodel niet haalbaar

Initiatiefgroep Volmachtbeloning heft zichzelf op: volmachtbeloningsmodel niet haalbaar

De initiatiefgroep Volmachtbeloning heeft zichzelf opgeheven. Er is een uitontwikkeld beloningsmodel, maar invoering ervan vindt niet plaats. Volgens de initiatiefgroep,...