Kalkman: "het gaat nog steeds niet om de klant"

Elsevier cover 15 okt 2015

"Het gaat nog steeds om systemen, regels en de aandeelhouders, niet om klanten." Dat vindt Antoinette Kalkman van Nationale Waarborg in Elsevier.

Het tijdschrijft: "De financiële branche maakt het allemaal heel ingewikkeld, terwijl dat helemaal niet hoeft, vindt ze. 'Een hypotheekofferte van een doorsnee bank bevat 21 pagina's. Na de tweede alinea haak je als consument al af. Nergens voor nodig! Het kan echt op twee A4'tjes, en dan staat er hetzelfde, maar dan in begrijpelijke taal.'

"Financieel adviseurs houden mensen bewust onwetend, omdat ze denken dat klanten dan blijven komen. Het is gebaseerd op angst en wantrouwen, in plaats van op vertrouwen. Ze denken nog altijd dat ze een autoriteit zijn. Mijn opa en oma zagen hen zo, maar zo werkt dat niet meer. Adviseurs moeten mensen beter informeren zodat ze zelf keuzes kunnen maken. Als ze tevreden zijn, komen ze echt terug. En ze sturen dan ook hun vader, broer en de buurvrouw.'"

Kalkman verwijt aanbieders dat ze niet snel genoeg zeggen of iemand een hypotheek krijgt. 'Kopers hebben geen machtspositie meer. Voor jou tegenwoordig tien anderen, in de grote steden althans. Wat doe je dan, met je droomhuis? Dan gok je erop dat het met die hypotheek wel goedkomt, zeker als de adviseur dat zegt. Dat kan echt tegenvallen. Banken hebben veel mensen weggesaneerd. Ze kunnen het enthousiasme uit de markt daardoor niet bijbenen. Los daarvan doen ze er ook gewoon heel lang over om te zeggen of iemand een hypotheek krijgt, ja of nee. Dat komt doordat finan­ciële dienstverleners hun medewerkers hebben gerobotiseerd. Dat veroorzaakt opstoppingen. Dan zegt iemand bij de bank: mijn systeem zegt dat... Een systeem zegt helemaal niets! Banken verschuilen zich ook te veel achter de strengere financiële eisen. Een klant heeft behoefte aan een snel antwoord.'"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - 20 oktober 2015

"Financieel adviseurs houden mensen bewust onwetend, omdat ze denken dat klanten dan blijven komen. Het is gebaseerd op angst en wantrouwen, in plaats van op vertrouwen. Ze denken nog altijd dat ze een autoriteit zijn". Wat een raar verhaal, alsof ik als financieel adviseur de offertes en andere regelgeving maak.....

Geert Sijbring - 20 oktober 2015

Wat een waar verhaal , tenminste als je spreek over banken en overheid . De assurantie tussen persoon ( Geen Premiejager ) doet gewoon zijn werk zo als altijd en brengt de klant goed op de hoogte en begeleid de klant van en naar een hypotheek en koophuis, en plaatsen het klant belang wel op de eerste plaats. Terwijl banken vroeger alles deden om hypotheken binnen te halen en de regels loslieten onder de bezielende toezicht van de overheid En nu samen met de overheid het bijna onmogelijk maken om nog een hypotheek te krijgen En bij banken moet alles in het beschermde kades vallen ...( Geen Risico) En dan betaald de klant en de assurantie tussen personen ook nog de rekening . WANT DE OVERHEID HEEFT DE OPLOSSING ,,PROVISIE VEBOD,, en onmogelijke opleidingen eisen .

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...

Belasten fictief rendement box 3 is achterhaald

Belasten fictief rendement box 3 is achterhaald

Om bij de vermogensrendementsheffing uit te gaan van een fictief rendement van 4% in box 3 is achterhaald, zo bleek uit de woorden van Willem Vermeend, architect...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Vriendelijk, duidelijk en gezellig :) Over Daleman...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur heeft uitgebreid de tijd genomen om te...

Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering

Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering

Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor...

Boosheid komt klant duur te staan

Boosheid komt klant duur te staan

Een boze klant die medewerkers van een verzekeraar heeft uitgescholden, is terecht opgenomen in de gebeurtenissenadministratie en interne verwijzingsregister van...

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie...