Kalkman: "Kassa jaagt consument onnodig angst aan"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman nodigt de redactie van Kassa uit te komen kijken bij Nationale Waarborg en FlexFront. Volgens haar krijgt de redactie dan het werkelijke beeld over de doorlooptijden van hypotheekaanvragen. Dat beeld is volgens Kalkman veel positiever dan Kassa zaterdagavond liet zien.

Kalkman blogt: "Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de managementrapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

"Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons  midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.

"Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.

Misvatting

"Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. 

"Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk." 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Kwart nieuw afgesloten hypotheken heeft rente die langer vaststaat dan 10 jaar

Kwart nieuw afgesloten hypotheken heeft rente die langer vaststaat dan 10 jaar

Nederlandse huishoudens (bestaande uit particulieren, inclusief eenmanszaken en samenwerkingsverbanden) zijn recent hun hypotheekrente voor een langere periode gaan...

Obvion verruimt mandaat acceptanten

Obvion verruimt mandaat acceptanten

Obvion past haar kredietacceptatiebeleid aan en verruimt het mandaat van haar acceptanten. Daarnaast verhoogt zij de frequentie waarin de Kredietcommissie overleg...

Relatief gelijke financieringslastpercentages bij inkomens tussen 30 en 100 mille

Relatief gelijke financieringslastpercentages bij inkomens tussen 30 en 100 mille

Er is in 2019 over het algemeen sprake van een stijging in financieringslastpercentages bij inkomens tot 30.000 euro en boven de ton en relatief gelijke financieringslastpercentages...

Zestigers zetten hypotheekrente langer vast

Zestigers zetten hypotheekrente langer vast

Zestigers zetten de hypotheekrente langer vast, constateert De Hypotheekshop. De adviesketen: "Sinds drie jaar zijn eerst 20 jaar vast en later ook 30 jaar vast...

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

"Helaas blijkt uit het rapport van de AFM niet welke banken foutieve berekeningen gemaakt hebben. Wij roepen betreffende geldverstrekkers dan ook op om zelf open...

Onjuiste berekeningen bij vervroegde hypotheekaflossing

Onjuiste berekeningen bij vervroegde hypotheekaflossing

Uit onderzoek van de AFM bij vijftien hypotheekaanbieders blijkt dat nog niet alle aanbieders in alle gevallen een correct bedrag voor het vervroegd aflossen van...