Kalkman: "Kassa jaagt consument onnodig angst aan"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman nodigt de redactie van Kassa uit te komen kijken bij Nationale Waarborg en FlexFront. Volgens haar krijgt de redactie dan het werkelijke beeld over de doorlooptijden van hypotheekaanvragen. Dat beeld is volgens Kalkman veel positiever dan Kassa zaterdagavond liet zien.

Kalkman blogt: "Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de managementrapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

"Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons  midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.

"Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.

Misvatting

"Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. 

"Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk." 

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Pechgeneratie studenten nu ook dupe van nieuwe hypotheekregels

Studenten die vanaf 2024 afstuderen, blijkt uit een analyse van Van Bruggen Adviesgroep, worden benadeeld door de nieuwe hypotheekregels, ten opzichte van eerder...

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Uitgaande van de verwachte gemiddelde loonstijging in 2023, stijgt volgend jaar voor de meeste inkomens de maximale hypotheek. Aldus de toelichting bij de Wijzigingsregeling...

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Een lening afsluiten om te verbouwen is volgens Geld.nl steeds minder vaak voordeliger dan de hypotheek verhogen. “Alleen voor leenbedragen tot 23.000 euro...