Kifid: Afab moet provisies terugbetalen

Kifid (logo)

De Geschillencommissie van Kifid heeft in een tweetal klachtzaken geconcludeerd dat door Afab overlijdensrisicoverzekeringen zijn geadviseerd met de vooropgezette bedoeling om de daaraan verbonden provisies op te strijken. Kredietverlener Afab moet daarom de door betrokken consumenten betaalde provisies vergoeden.

Volgens de Geschillencommissie was in beide gevallen bij het verstrekte krediet aan consumenten geadviseerd een orv tegen koopsom af te sluiten. Deze koopsom werd uit het verstrekte krediet betaald met als gevolg een hogere kredietsom, waarover consumenten de bedongen kredietrente verschuldigd waren. In een van de twee zaken is gebleken dat de kredietverlener liefst 50 procent van de koopsom als provisie incasseerde.

De Geschillencommissie oordeelde dat een financiële dienstverlener op grond van art. 7:401 BW ervoor moet zorgen dat het door hem verstrekte advies past bij de persoonlijke omstandigheden en doelstellingen van zijn cliënt en in diens belang is. De Commissie kwam tot de slotsom dat Afab in deze kwestie op geen enkele wijze duidelijk heeft kunnen maken wat de grondslag van het door haar gegeven advies is. De Commissie begrijpt evenmin waarmee het belang van de klant gediend is. Volgens haar heeft de kredietverlener het advies verstrekt met het uitsluitend oogmerk om de daaraan verbonden provisie te kunnen incasseren.

Afab is daardoor volgens de Geschillencommissie van Kifid toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de op haar tegenover consumenten rustende verbintenissen. De Commissie heeft de te vergoeden schade vastgesteld op 50 procent van de koopsom, hetgeen overeenkomt met de ten onrechte door consumenten betaalde provisie.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Kifid: vermogensbeheerder moet consument halve ton euro schade vergoeden

Kifid: vermogensbeheerder moet consument halve ton euro schade vergoeden

Twee consumenten zien hun beleggingsportefeuille in acht jaar tijd met bijna 60.000 euro in waarde dalen. Zij beklagen zich over het beleggingsresultaat en stellen...

Beschermende maatregel kost consument geld

Beschermende maatregel kost consument geld

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument...

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

HYPOTHEKEN - De hypothecaire financiering vindt plaats via een bouwdepot. De consument geeft op enig moment de aanbieder opdracht om van een nota van een leverancier...

Frits Salomons legt voorzitterschap Commissie van Beroep Kifid neer

Frits Salomons legt voorzitterschap Commissie van Beroep Kifid neer

Het bestuur van Kifid verwacht binnen afzienbare tijd een nieuwe voorzitter Commissie van Beroep te kunnen benoemen met instemming van de minister van Financiën....

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

SCHADE - Na aanschaf van een andere auto, vraagt een consument om een overschrijving van zijn autoverzekering. De premie voor de andere auto blijkt echter fors...

Kifid vernieuwt klachtenloket

Kifid vernieuwt klachtenloket

Het online klachtenloket van Kifid is wegens vernieuwing tijdelijk buiten gebruik van vrijdag 2 februari 17.00 uur tot maandag 5 februari 13.00 uur. Kifid vernieuwt...