Kifid: Afab moet provisies terugbetalen

Kifid (logo)

De Geschillencommissie van Kifid heeft in een tweetal klachtzaken geconcludeerd dat door Afab overlijdensrisicoverzekeringen zijn geadviseerd met de vooropgezette bedoeling om de daaraan verbonden provisies op te strijken. Kredietverlener Afab moet daarom de door betrokken consumenten betaalde provisies vergoeden.

Volgens de Geschillencommissie was in beide gevallen bij het verstrekte krediet aan consumenten geadviseerd een orv tegen koopsom af te sluiten. Deze koopsom werd uit het verstrekte krediet betaald met als gevolg een hogere kredietsom, waarover consumenten de bedongen kredietrente verschuldigd waren. In een van de twee zaken is gebleken dat de kredietverlener liefst 50 procent van de koopsom als provisie incasseerde.

De Geschillencommissie oordeelde dat een financiële dienstverlener op grond van art. 7:401 BW ervoor moet zorgen dat het door hem verstrekte advies past bij de persoonlijke omstandigheden en doelstellingen van zijn cliënt en in diens belang is. De Commissie kwam tot de slotsom dat Afab in deze kwestie op geen enkele wijze duidelijk heeft kunnen maken wat de grondslag van het door haar gegeven advies is. De Commissie begrijpt evenmin waarmee het belang van de klant gediend is. Volgens haar heeft de kredietverlener het advies verstrekt met het uitsluitend oogmerk om de daaraan verbonden provisie te kunnen incasseren.

Afab is daardoor volgens de Geschillencommissie van Kifid toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de op haar tegenover consumenten rustende verbintenissen. De Commissie heeft de te vergoeden schade vastgesteld op 50 procent van de koopsom, hetgeen overeenkomt met de ten onrechte door consumenten betaalde provisie.

Lees meer over
Premieverhoging bij nieuwe auto mag

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

SCHADE - Na aanschaf van een andere auto, vraagt een consument om een overschrijving van zijn autoverzekering. De premie voor de andere auto blijkt echter fors...

Kifid vernieuwt klachtenloket

Kifid vernieuwt klachtenloket

Het online klachtenloket van Kifid is wegens vernieuwing tijdelijk buiten gebruik van vrijdag 2 februari 17.00 uur tot maandag 5 februari 13.00 uur. Kifid vernieuwt...

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

De nieuwe werkwijze van Kifid, waarbij klachten waarvan snel duidelijk was dat zij ongegrond waren vaker vereenvoudigd zouden worden afgedaan, heeft niet altijd...

Klunzige struikelpartij toch vergoed

Klunzige struikelpartij toch vergoed

SCHADE - Een consument is op visite. Bij het opstaan van de zitbank en het weglopen, struikelt de consument over zijn eigen benen, waardoor een salontafel van de...

Adviseur moet klant alternatieven bieden

Adviseur moet klant alternatieven bieden

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak staat de vraag centraal of de adviseur de consument had moeten informeren over eventuele financieringsmogelijkheden buiten het reguliere...

Consument mag niet klagen over adviseur

Consument mag niet klagen over adviseur

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten...