Kifid: Afab moet provisies terugbetalen

Kifid (logo)

De Geschillencommissie van Kifid heeft in een tweetal klachtzaken geconcludeerd dat door Afab overlijdensrisicoverzekeringen zijn geadviseerd met de vooropgezette bedoeling om de daaraan verbonden provisies op te strijken. Kredietverlener Afab moet daarom de door betrokken consumenten betaalde provisies vergoeden.

Volgens de Geschillencommissie was in beide gevallen bij het verstrekte krediet aan consumenten geadviseerd een orv tegen koopsom af te sluiten. Deze koopsom werd uit het verstrekte krediet betaald met als gevolg een hogere kredietsom, waarover consumenten de bedongen kredietrente verschuldigd waren. In een van de twee zaken is gebleken dat de kredietverlener liefst 50 procent van de koopsom als provisie incasseerde.

De Geschillencommissie oordeelde dat een financiële dienstverlener op grond van art. 7:401 BW ervoor moet zorgen dat het door hem verstrekte advies past bij de persoonlijke omstandigheden en doelstellingen van zijn cliënt en in diens belang is. De Commissie kwam tot de slotsom dat Afab in deze kwestie op geen enkele wijze duidelijk heeft kunnen maken wat de grondslag van het door haar gegeven advies is. De Commissie begrijpt evenmin waarmee het belang van de klant gediend is. Volgens haar heeft de kredietverlener het advies verstrekt met het uitsluitend oogmerk om de daaraan verbonden provisie te kunnen incasseren.

Afab is daardoor volgens de Geschillencommissie van Kifid toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de op haar tegenover consumenten rustende verbintenissen. De Commissie heeft de te vergoeden schade vastgesteld op 50 procent van de koopsom, hetgeen overeenkomt met de ten onrechte door consumenten betaalde provisie.

Lees meer over
Bank schiet niet te kort in lang hypotheektraject

Bank schiet niet te kort in lang hypotheektraject

Vier maanden duurde het eer de consument een definitieve afwijzing kreeg van de hypotheekaanvraag. Omdat de consument niet alle benodigde informatie aanleverde,...

KiFiD neemt norm uit Wft níet over

KiFiD neemt norm uit Wft níet over

HYPOTHEKEN – Binnen de Wft geldt dat dat de hypotheek zoals die na advies tot stand komt, geacht wordt te zijn conform het advies dat de adviseur aan de consument...

Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

Wet beperkt tussentijds opzeggen door verzekeraar

SCHADE – De verzekeraar wijst in deze casus een schade op een reisverzekering af. De consument is hier zeer boos om. Hij schrijft onder meer aan de verzekeraar:...

Tijdelijke schorsing WA-dekking niet afdwingbaar

Tijdelijke schorsing WA-dekking niet afdwingbaar

SCHADE – De verzekeraar in deze uitspraak bood in het verleden de mogelijkheid om de WA-dekking van de auto tijdelijk op te schorten. Deze mogelijkheid wordt...

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

Dekking bereddingskosten niet onbeperkt

SCHADE – Onder bereddingskosten wordt in het algemeen verstaan de kosten die een verzekerde maakt om tijdens of na een schadegebeurtenis schade te voorkomen...

Ook consument moet zijn best doen

Ook consument moet zijn best doen

LEVEN – De geschillencommissie Kifid legt normen op aan aanbieders en adviseurs. Maar ook aan de consument worden door de geschillencommissie eisen gesteld....