Kifid past statuten in september aan

Kifid (logo)

In september worden de statuten van het Kifid aangepast, zodat financieel dienstverleners niet langer opportunistisch hun uitsprakenstatus van bindend in niet-bindend kunnen veranderen. Voortaan telt de status op het moment dat iemand klant is geworden. Dat is te lezen in ene groot artikel over het Kifid zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Het Kifid kwam onlangs onder vuur te liggen omdat bleek dat financieel dienstverleners kunnen hoppen van bindend naar niet-bindend Kifid-advies alnaargelang ze dat het beste uitkomt. Binnenkort verandert dat dus, al is er weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat veel financieel dienstverleners dan voortaan altijd het uithangbord niet-bindend kiezen. Of hun standsorganisatie moet hem verplichten in te stemmen met bindend advies. Opvallend is dat het Kifid in het FD-artikel nog steeds gewag maakt van achterstanden, terwijl na eerdere kritiek werd gezegd dat de achterstanden goeddeels waren weggewerkt. Volgens Kifid-directeur Bas de Groot worden de meeste zaken inmiddels wel binnen zes maanden afgehandeld.

Lees meer over

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius 24 juni 2013

@ Jeffrey Zeker openbaar. Betreft antwoord van de minister op vragen van de leden tweede kamer Nijboer en Vos. Zie link en dan antwoorden op vragen 5 en 6 http://www.afm.nl/~/media/Files/ext-publicatie/beantwoording-kamervragen-Kifid-8052013.ashx Groeten jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius 24 juni 2013

@Arjan. Ik dacht dat het buren zijn. Maar maakt toch niet uit?

Arjan Lubbe 24 juni 2013

Ik begreep dat het Kifid in het zelfde gebouw gehuisvest is als het verbond verzekeraars. Klopt dit?

Jeffrey Leichel 24 juni 2013

@Jurjen, Is dat een openbare uitspraak geweest van Dijsselbloem?

Jurjen Oosterbaan Martinius 24 juni 2013

Het is goed om te weten dat de minister heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat indien een kantoor in de toekomst zijn status van bindend naar niet bindend wil veranderen (ook in de situatie dat er nog helemaal geen klachten zijn) het kantoor: 1. Alle bestaande klanten moet informeren 2. Alle bestaande klanten zonder kosten moeten kunnen vertrekken Deze gevolgen treden dus in nadat de reglementen zijn aangepast.

Albert van der Poll 24 juni 2013

Ik lees net weer een stuk van een advocaat over zorgplicht van intermediair o.a. bij woekerpolissen. De partij die er het minst aan verdiende, en de meeste energie stopt in pogingen tot herstel., moet weer eens hangen. De meeste kantoren zouden in de huidige omstandigheden na enkele toegewezen schadeclaims failliet zijn, wat wel de reden zal zijn dat er geen massaclaims tegen kleine intermediairs komen.Recent was er nog een uitspraak waarbij een intermediair -ondanks hulp aan de klant, goede bedoelingen omzetten polis etc- 100% provisie moest terugbetalen bij slechts deels niet correct advies.. De aanbieder kwam er veel gemakkelijker af. Het Kifid moet dan ook niet verbaasd zijn dat het vertrouwen onder die ouwe tussenpersonen gering is en het wantrouwen groot. Als dat niet veranderd in een grote mate van vertrouwen dat er eerlijk en rechtvaardig beslist zal worden over eventuele klachten, met ook een verantwoordelijkheid voor aanbieder, overheid én consument- kiest niemand voor bindend advies, waarop het Kifid ongetwijfeld weer een negatieve publiciteitscampagne gaat beginnen. Kijk maar eens hoe ze nu de publiciteit zoeken, bij de keuze voor niet-bindend ben je bij voorbaat al een halve crimineel (quote Erica V in dit verband: "wat is het toch ook een boevenbende"). Leuk hoor, het zoveelste theoretische en ambtelijke voorstel van de minister. Wie heeft ooit een klant gehad die vroeg naar aansluiting bij Kifid, laat staan naar bindend of niet-bindend. De uitkomst is dan ook met grote mate van zekerheid dat wij kleine krabbelaars voor alle zekerheid maar kiezen voor niet-bindend advies.

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

SCHADE - Na aanschaf van een andere auto, vraagt een consument om een overschrijving van zijn autoverzekering. De premie voor de andere auto blijkt echter fors...

Kifid vernieuwt klachtenloket

Kifid vernieuwt klachtenloket

Het online klachtenloket van Kifid is wegens vernieuwing tijdelijk buiten gebruik van vrijdag 2 februari 17.00 uur tot maandag 5 februari 13.00 uur. Kifid vernieuwt...

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

De nieuwe werkwijze van Kifid, waarbij klachten waarvan snel duidelijk was dat zij ongegrond waren vaker vereenvoudigd zouden worden afgedaan, heeft niet altijd...

Klunzige struikelpartij toch vergoed

Klunzige struikelpartij toch vergoed

SCHADE - Een consument is op visite. Bij het opstaan van de zitbank en het weglopen, struikelt de consument over zijn eigen benen, waardoor een salontafel van de...

Adviseur moet klant alternatieven bieden

Adviseur moet klant alternatieven bieden

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak staat de vraag centraal of de adviseur de consument had moeten informeren over eventuele financieringsmogelijkheden buiten het reguliere...

Consument mag niet klagen over adviseur

Consument mag niet klagen over adviseur

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten...