Kifid past statuten in september aan

Kifid (logo)

In september worden de statuten van het Kifid aangepast, zodat financieel dienstverleners niet langer opportunistisch hun uitsprakenstatus van bindend in niet-bindend kunnen veranderen. Voortaan telt de status op het moment dat iemand klant is geworden. Dat is te lezen in ene groot artikel over het Kifid zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Het Kifid kwam onlangs onder vuur te liggen omdat bleek dat financieel dienstverleners kunnen hoppen van bindend naar niet-bindend Kifid-advies alnaargelang ze dat het beste uitkomt. Binnenkort verandert dat dus, al is er weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat veel financieel dienstverleners dan voortaan altijd het uithangbord niet-bindend kiezen. Of hun standsorganisatie moet hem verplichten in te stemmen met bindend advies. Opvallend is dat het Kifid in het FD-artikel nog steeds gewag maakt van achterstanden, terwijl na eerdere kritiek werd gezegd dat de achterstanden goeddeels waren weggewerkt. Volgens Kifid-directeur Bas de Groot worden de meeste zaken inmiddels wel binnen zes maanden afgehandeld.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@ Jeffrey Zeker openbaar. Betreft antwoord van de minister op vragen van de leden tweede kamer Nijboer en Vos. Zie link en dan antwoorden op vragen 5 en 6 http://www.afm.nl/~/media/Files/ext-publicatie/beantwoording-kamervragen-Kifid-8052013.ashx Groeten jurjen

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

Het is goed om te weten dat de minister heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat indien een kantoor in de toekomst zijn status van bindend naar niet bindend wil veranderen (ook in de situatie dat er nog helemaal geen klachten zijn) het kantoor: 1. Alle bestaande klanten moet informeren 2. Alle bestaande klanten zonder kosten moeten kunnen vertrekken Deze gevolgen treden dus in nadat de reglementen zijn aangepast.

Albert van der Poll - 24 juni 2013

Ik lees net weer een stuk van een advocaat over zorgplicht van intermediair o.a. bij woekerpolissen. De partij die er het minst aan verdiende, en de meeste energie stopt in pogingen tot herstel., moet weer eens hangen. De meeste kantoren zouden in de huidige omstandigheden na enkele toegewezen schadeclaims failliet zijn, wat wel de reden zal zijn dat er geen massaclaims tegen kleine intermediairs komen.Recent was er nog een uitspraak waarbij een intermediair -ondanks hulp aan de klant, goede bedoelingen omzetten polis etc- 100% provisie moest terugbetalen bij slechts deels niet correct advies.. De aanbieder kwam er veel gemakkelijker af. Het Kifid moet dan ook niet verbaasd zijn dat het vertrouwen onder die ouwe tussenpersonen gering is en het wantrouwen groot. Als dat niet veranderd in een grote mate van vertrouwen dat er eerlijk en rechtvaardig beslist zal worden over eventuele klachten, met ook een verantwoordelijkheid voor aanbieder, overheid én consument- kiest niemand voor bindend advies, waarop het Kifid ongetwijfeld weer een negatieve publiciteitscampagne gaat beginnen. Kijk maar eens hoe ze nu de publiciteit zoeken, bij de keuze voor niet-bindend ben je bij voorbaat al een halve crimineel (quote Erica V in dit verband: "wat is het toch ook een boevenbende"). Leuk hoor, het zoveelste theoretische en ambtelijke voorstel van de minister. Wie heeft ooit een klant gehad die vroeg naar aansluiting bij Kifid, laat staan naar bindend of niet-bindend. De uitkomst is dan ook met grote mate van zekerheid dat wij kleine krabbelaars voor alle zekerheid maar kiezen voor niet-bindend advies.

Jeffrey Leichel - 24 juni 2013

@Jurjen, Is dat een openbare uitspraak geweest van Dijsselbloem?

Jurjen Oosterbaan Martinius - 24 juni 2013

@Arjan. Ik dacht dat het buren zijn. Maar maakt toch niet uit?

Arjan Lubbe - 24 juni 2013

Ik begreep dat het Kifid in het zelfde gebouw gehuisvest is als het verbond verzekeraars. Klopt dit?

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....