Kifid: premiestijging mag bij stilzwijgende verlenging

Kifid (logo)

"Een premiestijging – ongeacht hoeveel – kan plaatsvinden bij stilzwijgende verlenging", aldus de Commissie van Beroep van Kifid.

 

Naar aanleiding van een klacht van een consument tegen een premieverhoging van Achmea oordeelde de Geschillencommissie van Kifid in september vorig jaar dat een verzekeraar zijn verzekeringsproducten per contractvervaldatum aan mag passen zolang de aanpassingen beperkt zijn, bijvoorbeeld een premieverhoging van 10 procent. Achmea liet het er niet bij zitten en maakte in hoger beroep principieel bezwaar tegen het oordeel dat een premieverhoging van meer dan 10 procent uitdrukkelijk door de verzekerde moet worden aanvaard. De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in hoger beroep dat in het huidige systeem er voldoende evenwicht is in rechten en plichten van verzekeraar en verzekerde en dat er geen goede reden is om onderscheid te maken tussen meer of minder ingrijpende wijzigingen. Uit de uitspraak van de Beroepscommissie volgt dat  Achmea met haar bezwaren in het gelijk wordt gesteld.

 

OORDEEL 

De Commissie van Beroep oordeelt dat in de voorliggende klacht de Consument tijdig en in duidelijke en eenvoudige bewoordingen door Achmea is geïnformeerd over de verlenging van het verzekeringspakket (woonhuis-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering), de voorgenomen wijzigingen en de reden daarvan. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de premieverhoging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Achmea heeft de Consument tegelijkertijd voldoende gewezen op het recht van verzekerde om de verzekeringen op te zeggen. Gegeven het feit dat verzekerde de verzekeringen niet heeft opgezegd, zijn de gewijzigde premie en voorwaarden op de verlengingsdatum deel gaan uitmaken van de verzekeringsovereenkomst (bij stilzwijgende verlenging).

Uit de uitspraak van de Commissie van Beroep volgt dat Achmea met haar bezwaren in het gelijk wordt gesteld. Achmea Schadeverzekeringen heeft hoger beroep ingesteld alleen vanwege het principiële karakter van de uitspraak van de Geschillencommissie. Om die reden heeft de uitspraak van de Commissie van Beroep geen gevolgen voor de Consument.


VERBOND BLIJ

Het Verbond van Verzekeraars zegt tevreden te zijn over de uitspraak. "De uitspraak vorig jaar van de Geschillencommissie van het Kifid leidde tot veel onduidelijkheid en verbazing. Klanten hebben immers al de mogelijkheid om hun schadeverzekering bij premieverhogingen (veelal binnen 30 dagen) op te zeggen. Sowieso zijn de meeste polissen na een jaar dagelijks opzegbaar. Ook waarschuwden verzekeraars dat klanten, als de uitspraak zou worden gevolgd, mogelijk onverzekerbaar raken als ze niet zouden reageren op een nieuw aangeboden verzekeringscontract."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...