Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Vliegtuig in de lucht

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende uitspraak (2018-277) van de Geschillencommissie Kifid in een klacht van een consument tegen Aegon.

Een consument heeft zich bij Kifid beklaagd over haar reisverzekering. Aegon stelt dat de extra reiskosten, gemaakt vanwege het missen van een geplande terugvlucht naar Amsterdam, niet vallen onder dekking van de reisverzekering. De Geschillencommissie concludeert dat een (vlucht)vertraging van bijna twee uur niet heel bijzonder is. En een zoekgeraakte koffer op een luchthaven is evenmin uitzonderlijk. De consument heeft zelf gekozen voor een relatief korte overstaptijd in Toronto. De Geschillencommissie volgt de redenering dat geen sprake was van onvoorziene buitengewone omstandigheden. De verzekeraar hoeft de extra gemaakte reiskosten niet te vergoeden.

De terugvlucht van een echtpaar vanuit Sydney naar Amsterdam, met tussenstop in Halifax en Toronto, verloopt anders dan gepland. Door noodweer landen ze later dan gepland. Bovendien is hun koffer zoek. De overstaptijd was echter al krap en ze halen de aansluitende vlucht niet en krijgen evenmin contact met de klantenservice hotline. Wel wordt hun uiteindelijk een ticket aangeboden voor twee dagen later, maar die weigeren ze. Ze kopen zelf tickets om eerder naar huis te vliegen. Bij thuiskomst claimt de consument de extra gemaakte reiskosten van ruim 3700 euro op haar reisverzekering. Zij beroept zich daarbij op de voorwaarden van de reisverzekering, waarin staat dat ‘onvoorziene kosten zijn verzekerd, die met toestemming van Aegon Schade Service zijn gemaakt. Aegon stelt echter dat in deze situatie geen sprake is van een onzeker voorval.

De Geschillencommissie concludeert dat de optelsom van ‘vertraging van 103 minuten’, ‘een vermiste koffer’ en ‘een niet bereikbare klantenservice hotline’ niet is aan te merken als een onvoorziene buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in de reisverzekering. Vertragingen en een gemiste koffer zijn vervelend, maar niet bijzonder. Tevens merkt de Geschillencommissie op dat de consument het alarmnummer (Aegon Schade Service) had moeten bellen, waardoor de verzekeraar in staat was gesteld om mee te helpen de reisproblemen op te lossen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Harry, ik begrijp deze redenatie, maar dan is het je eigen beslissing geweest zo krap te plannen. Mensen moeten er in mijn mening wel rekening mee houden dat niet alle gevolgen van hun eigen beslissingen voor rekening van verzekeraar komen. Als ik in zo een situatie zou komen, dan zou ik het risico niet nemen met zo een krap schema en zeker een week speling houden tussen terugkomst en weer gaan werken.

Harry Beugelink - Advb HB 26 mei 2018

Mensen moeten doorgaans na een vakantie weer snel aan het werk en dan kun je soms geen twee dagen wachten omdat je dan daarna weer andere problemen tegemoet kunt zien; zoals een boze baas (die daarom besluit jouw tijdelijke contract niet te verlengen) of een opdrachtgever die dan maar naar de concurrent gast met als gevolg nog meer financiële schade dan alleen een ticket. Helaas worden deze details niet bekend gemaakt in het artikel, zodat het gissen blijft, maar ik begrijp wel waarom iemand zo snel mogelijk weer probeert naar huis te gaan........

R.M. Radstaake - Claimshulp.nl 26 mei 2018

Nou, ze kregen een vervangend ticket aangeboden maar besloten daar geen gebruik van te maken. Het is een eigen beslissing (en dus geen onverwacht voorval) om zelf een ander sneller ticket te kopen. Hadden ze die twee dagen gewacht, dan was wellicht ook de koffer boven water gekomen. Al met al een wel begrijpelijke uitspraak.

Harry Beugelink - Advb HB 23 mei 2018

Wanneer we de redenatie van Kifid volgen is diefstal of brand ook geen onzeker voorval meer. Wonderlijke of beter gezegd een idiote uitspraak van Kifid.

Arnoud Bosch VDAB - Vereniging Docenten Assurantie- en Bankleer (VDAB) 8 mei 2018

Disscussie kan voorkomen worden met een vermelding van: Niet gedekt is de overstap kleiner dan 3 uur tijdens een vooraf geplande vliegreis. In de polis voorwaarden.

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...