Kifid werkt aan richtinggevende uitspraken woekerpolissen

Kifid (logo)

Kifid geeft in het dossier beleggingsverzekeringen prioriteit aan een aantal uitspraken om richtinggevende jurisprudentie te creëren. Dit zou de snelheid van afhandeling bevorderen. Eerder uitte de stichting Odin stevige kritiek op de vaak langdurige klachtenbehandelingen inzake woekerpolissen.

Kifid heeft momenteel enkele honderden klachten in behandeling over beleggingsverzekeringen. Deze klachten bevinden zich in allerlei fasen van het proces, aldus Kifid. "Dossiers kunnen of net ingediend zijn of zijn al gereed voor zitting. De behandeling van al deze klachten heeft stil gelegen in afwachting van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Procespartijen zijn na bekendmaking van dit arrest gevraagd om hierop te reageren. Inmiddels komen de reacties binnen en gaat Kifid verder met de behandeling van deze zaken."
Kifid erkent dat het lang duurt, maar benadrukt dat het individuele belang van een goede afhandeling van elke zaak zwaar telt. Kwaliteit gaat voor snelheid. Eind van dit jaar, zullen naar verwachting de eerste richtinggevende uitspraken door Kifid worden gedaan. Gelet op de beschikbare capaciteit van Kifid, claimorganisaties en van verzekeraars gebeurt dit gefaseerd. De voorzitter van de Geschillencommissie Edgar du Perron benadrukt ook dat het niet realistisch zou zijn om alle zaken tegelijk af te handelen. “Los van het feit dat het Kifid niet de middelen heeft om zoveel zaken tegelijkertijd af te handelen, moeten wij ook rekening houden met de claimorganisaties die niet op 300 zaken gelijk kunnen reageren”, zegt Du Perron. Consumenten kunnen nog steeds hun klachten indienen over een beleggingsverzekering. Kifid neemt deze gewoon in behandeling.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om...

Coulance bepleit bij foutje opgave

Coulance bepleit bij foutje opgave

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In deze klacht gaat het om een consument die te goeder trouw bij het aanvragen van een verzekering een verkeerde opgave doet...

Kifid: vermogensbeheerder moet consument halve ton euro schade vergoeden

Kifid: vermogensbeheerder moet consument halve ton euro schade vergoeden

Twee consumenten zien hun beleggingsportefeuille in acht jaar tijd met bijna 60.000 euro in waarde dalen. Zij beklagen zich over het beleggingsresultaat en stellen...

Beschermende maatregel kost consument geld

Beschermende maatregel kost consument geld

HYPOTHEKEN - Artikel 81a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft luidt: ‘Een aanbieder van een hypothecair krediet offreert voor een consument...

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

Consument moet geschil zelf met aannemer regelen

HYPOTHEKEN - De hypothecaire financiering vindt plaats via een bouwdepot. De consument geeft op enig moment de aanbieder opdracht om van een nota van een leverancier...

Frits Salomons legt voorzitterschap Commissie van Beroep Kifid neer

Frits Salomons legt voorzitterschap Commissie van Beroep Kifid neer

Het bestuur van Kifid verwacht binnen afzienbare tijd een nieuwe voorzitter Commissie van Beroep te kunnen benoemen met instemming van de minister van Financiën....