Kifid werkt aan richtinggevende uitspraken woekerpolissen

Kifid (logo)

Kifid geeft in het dossier beleggingsverzekeringen prioriteit aan een aantal uitspraken om richtinggevende jurisprudentie te creëren. Dit zou de snelheid van afhandeling bevorderen. Eerder uitte de stichting Odin stevige kritiek op de vaak langdurige klachtenbehandelingen inzake woekerpolissen.

Kifid heeft momenteel enkele honderden klachten in behandeling over beleggingsverzekeringen. Deze klachten bevinden zich in allerlei fasen van het proces, aldus Kifid. "Dossiers kunnen of net ingediend zijn of zijn al gereed voor zitting. De behandeling van al deze klachten heeft stil gelegen in afwachting van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Procespartijen zijn na bekendmaking van dit arrest gevraagd om hierop te reageren. Inmiddels komen de reacties binnen en gaat Kifid verder met de behandeling van deze zaken."
Kifid erkent dat het lang duurt, maar benadrukt dat het individuele belang van een goede afhandeling van elke zaak zwaar telt. Kwaliteit gaat voor snelheid. Eind van dit jaar, zullen naar verwachting de eerste richtinggevende uitspraken door Kifid worden gedaan. Gelet op de beschikbare capaciteit van Kifid, claimorganisaties en van verzekeraars gebeurt dit gefaseerd. De voorzitter van de Geschillencommissie Edgar du Perron benadrukt ook dat het niet realistisch zou zijn om alle zaken tegelijk af te handelen. “Los van het feit dat het Kifid niet de middelen heeft om zoveel zaken tegelijkertijd af te handelen, moeten wij ook rekening houden met de claimorganisaties die niet op 300 zaken gelijk kunnen reageren”, zegt Du Perron. Consumenten kunnen nog steeds hun klachten indienen over een beleggingsverzekering. Kifid neemt deze gewoon in behandeling.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Premieverhoging bij nieuwe auto mag

Premieverhoging bij nieuwe auto mag

SCHADE - Na aanschaf van een andere auto, vraagt een consument om een overschrijving van zijn autoverzekering. De premie voor de andere auto blijkt echter fors...

Kifid vernieuwt klachtenloket

Kifid vernieuwt klachtenloket

Het online klachtenloket van Kifid is wegens vernieuwing tijdelijk buiten gebruik van vrijdag 2 februari 17.00 uur tot maandag 5 februari 13.00 uur. Kifid vernieuwt...

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

Vereenvoudigde Kifid-procedure slaat niet altijd aan

De nieuwe werkwijze van Kifid, waarbij klachten waarvan snel duidelijk was dat zij ongegrond waren vaker vereenvoudigd zouden worden afgedaan, heeft niet altijd...

Klunzige struikelpartij toch vergoed

Klunzige struikelpartij toch vergoed

SCHADE - Een consument is op visite. Bij het opstaan van de zitbank en het weglopen, struikelt de consument over zijn eigen benen, waardoor een salontafel van de...

Adviseur moet klant alternatieven bieden

Adviseur moet klant alternatieven bieden

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak staat de vraag centraal of de adviseur de consument had moeten informeren over eventuele financieringsmogelijkheden buiten het reguliere...

Consument mag niet klagen over adviseur

Consument mag niet klagen over adviseur

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten...