Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-158.

Naar het oordeel van de Commissie heeft de adviseur "niet de vereiste zorg betracht. Nadat hij de ondertekende offerte aan Zwitserleven had toegezonden had Tussenpersoon erop moeten toezien dat hij van Zwitserleven een terugkoppeling of polisblad ten behoeve van Consument ontving. Nu deze binnen een redelijke termijn uitbleven, had hij bij Zwitserleven moeten informeren naar de status van het dossier van Consument. Tussenpersoon heeft dit nagelaten, waardoor hij in strijd met de op hem rustende en jegens Consument in acht te nemen zorgplicht heeft gehandeld. Tussenpersoon is aansprakelijk voor de door Consument als gevolg daarvan geleden schade".

De Commissie verklaart de klacht tegen Scholten Pensioen Adviesburo gegrond, maar wijst de vordering af omdat er geen schade was.

De consument vorderde schadevergoeding dan wel genoegdoening, omdat de door hem voor zijn pensioenverzekering bij Zwitserleven gestorte koopsom ten onrechte meer dan een jaar ongebruikt op een tussenrekening bij Zwitserleven heeft gestaan.

De Commissie geeft in haar uitspraak overigens geen nadere invulling aan het begrip 'redelijke termijn'.

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...