Klacht van consument over beleggingsverzekering Allianz ongegrond

Kifid (logo)

De Commissie van Beroep Kifid bekrachtigt een uitspraak van de Geschillencommissie dat de klacht van een consument over een beleggingsverzekering van Allianz ongegrond is. De Commissie van Beroep van Kifid concludeert dat de verzekeraar heeft voldaan aan de informatieverplichtingen, zoals die bij het afsluiten van de beleggingsverzekering van toepassing waren. Ook van dwaling en oneerlijke bedingen is niet gebleken. (Uitspraak 2018-027)

In navolging van de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz de consument vóór het afsluiten van de beleggingsverzekering voldoende heeft geïnformeerd over de kosten, die in rekening worden gebracht. En wat dat betekent voor het uiteindelijke beleggingsresultaat. Ook over de wezenlijke kenmerken van deze beleggingsverzekering heeft de consument duidelijke en nauwkeurige informatie ontvangen. In de offerte zijn voorbeelden opgenomen, die duidelijk maken dat wanneer het bruto rendement van het beleggingsfonds lager dan 8% zou zijn, de waarde van het eindkapitaal op de einddatum (veel) lager zou zijn dan het beoogde eindkapitaal, En ook dat het werkelijke eindkapitaal (aanzienlijk) lager zou kunnen zijn dan de som van de betaalde premies. Omdat bij deze verzekering het zogenaamde hefboomeffect gering was, hoefde de verzekeraar over het hefboom- en inteereffect niet meer informatie te geven dan zij heeft gedaan.

Verantwoordelijkheid voor advies

Voor het sluiten van deze beleggingsverzekering heeft de consument gebruik gemaakt van bemiddeling door een onafhankelijke en zelfstandige tussenpersoon. Zou er sprake zijn van gebrekkig advies en zou de consument als gevolg daarvan schade hebben geleden, dan is de tussenpersoon hiervoor aansprakelijk en niet de verzekeraar. Het is aan de verzekeraar om over de beleggingsverzekering de vereiste informatie te verstrekken. Het is aan de tussenpersoon aan wie de consument om advies heeft gevraagd, om te beoordelen of het product passend is. De Commmissie van Beroep concludeert dat het niet aannemelijk is dat de verzekeraar aanwijzingen had dat de tussenpersoon zijn werk niet naar behoren had gedaan.

Hersteladvies

De consument heeft zich ook beklaagd over het uitblijven van een hersteladvies. De Commissie van Beroep merkt op dat er tussen verzekeraar en consument geen adviesrelatie bestond. Wel rust op de verzekeraar sinds juli 2016 de activeringsplicht. Verzekeraars moeten klanten, die bij hen een levensverzekering met beleggingscomponent hebben, stimuleren en in staat stellen om een weloverwogen keuze te maken voor voortzetting, wijziging of stopzetting van de verzekering. Aangezien de beleggingsverzekering van deze consument al in 2014 is gewijzigd, is van het verzaken van de activeringsplicht hier geen sprake, aldus de Commissie van Beroep.

In november 2004 sloot de consument een levensverzekering op basis van beleggingen af bij Allianz, een zogenaamde Allianz Design Levenhypotheek. Oogmerk van de consument was om met het eindkapitaal, na 26 jaar, een deel van de hypotheek af te lossen. In 2011 informeerde de verzekeraar de consument over de compensatieregeling voor beleggingsverzekeringen; voor deze compensatie is de consument niet in aanmerking gekomen. Eind 2012 beklaagde de consument zich bij de verzekeraar. In 2013 stelde de verzekeraar voor de beleggingsverzekering aan te passen, door de overlijdensrisicoverzekering te wijzigen zodanig dat bij overlijden 110 procent van de aanwezige poliswaarde zou worden uitgekeerd. De consument zag af van dit aanbod; voor hem was een productalternatief pas acceptabel wanneer bij gelijkblijvende premie alsnog het beoogde eindkapitaal op de einddatum kon worden opgebouwd. In mei 2014 is de beleggingsverzekering alsnog gewijzigd zodanig dat bij overlijden nu 90 procent van de aanwezige poliswaarde is verzekerd. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Commissie van Beroep: ABN Amro voldeed niet aan zorgplicht

Commissie van Beroep: ABN Amro voldeed niet aan zorgplicht

(Kifd, Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening nr. 2023-0041 De inmiddels overleden vader van consument had bij ABN Amro een rekening op...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

Kifid: vanwege ‘oneerlijk beding’ moet ASR poliskosten beleggingsverzekering terugbetalen

ASR moet de door een consument betaalde poliskosten voor een beleggingsverzekering terugbetalen. Bij het afsluiten van de beleggingsverzekering was voor de consument...