Klagers lopen blowtje, sorry: blauwtje

Hennep

De consumenten hadden uit artikel 1.4 en 1.9 van de voorwaarden kunnen en moeten begrijpen dat de hennepkwekerij aan de verzekeraar had moeten worden gemeld. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-033. "Hoewel artikel 1.9 slechts één voorbeeld noemt, is de strekking van dat artikel wel duidelijk"", aldus de Commissie. "Het had Verzekeraar gesierd als er meer voorbeelden waren opgenomen, zonder uitputtend te hoeven zijn, maar dit maakt niet dat door het ontbreken van meer voorbeelden Consumenten zijn ontslagen van hun meldingsplicht."

Op 21 april 2016 is schade ontstaan als gevolg van een brand in de woning van de consumenten. Volgens de schade-expert door een 'elektrisch technisch mankement' in de woonkamer. Consumenten hebben de schade bij de verzekeraar (Aegon) gemeld. Ze claimen bijna 140.000 euro.

Aegon wijst de claim af wegens niet gemelde risicoverzwaring: op de zolderverdieping van de woning van de consumenten was een volledig ingerichte en in werking zijnde hennepkwekerij ingericht met 112 hennepplanten.

De Commissie heeft "het verweer van consumenten op het ontbreken van causaliteit tussen de oorzaak van het verzekerde voorval en de niet gemelde risicoverzwaring opgevat als een beroep op de beperkende werking van de redelijkheid en de billijkheid (6:248 lid 2 BW). Een beroep daarop komt consumenten echter niet toe nu de niet gemelde risicoverzwaring - de aanwezigheid van een hennepkwekerij - een illegale activiteit betreft. De vordering wordt afgewezen."

Aegon stelt dat zij de verzekering zou hebben opgezegd als ze had geweten van de hennepkwekerij.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...