Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

AFM (logo)

Het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar is een belangrijke reden om niet van het hersteladvies woekerpolissen gebruik te maken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek door de AFM, gepubliceerd in de jongste rapportage Nazorg Beleggingsverzekeringen.

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Aan alle respondenten is gevraagd waarom zij geen gebruik hebben gemaakt van het hersteladvies van een financieel adviseur. Sommige respondenten zeggen dat de adviseur daarvoor kosten in rekening bracht, die zij niet wensten te betalen. Verder zijn er respondenten die er niet op vertrouwen dat het advies van een adviseur en/of verzekeraar in hun belang is. De AFM: "De groep respondenten die zegt geen zin in of tijd voor hersteladvies te hebben is klein. Respondenten zijn blijkbaar wel geïnteresseerd in een hersteladvies. Zij geven diverse redenen voor het feit dat zij geen hersteladvies inwinnen. Hoewel er ook andere zaken dan het vertrouwen van respondenten in verzekeraars en financieel adviseurs naar voren komen, moet geconstateerd worden dat het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar een belangrijke reden is om niet van het hersteladvies gebruik te maken."

Een opvallend grote groep respondenten zegt dat het niet klopt dat ze hebben aangegeven geen hersteladvies te willen. De AFM roept verzekeraars op om dit aspect verder te onderzoeken.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 28 oktober 2015

Misschien moet ook de vraag gesteld worden of een herstel advies op dit moment wel opportuun is. Gezien de fluctuaties op de beurs zowel nationaal als internationaal in combinatie met de kosten van de Nederlandse fundmanagers in vergelijk met de buitenlandse fundmanagers, vind ik het als adviseur eigenlijk onverantwoord om een herstel advies te geven. Soms kan het zo zijn dat blijven zitten waar je zit op de lange termijn toch het beste resultaat geeft. Beleggen is en blijft risicovol en viel vroeger onder het begrip kansspel.

Jeffrey Leichel - 28 oktober 2015

@Joost Liever 2,5% kosten in je polis of 0,5% op een beleggingsrekening?

Lees meer over
De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...