Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

AFM (logo)

Het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar is een belangrijke reden om niet van het hersteladvies woekerpolissen gebruik te maken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek door de AFM, gepubliceerd in de jongste rapportage Nazorg Beleggingsverzekeringen.

Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Aan alle respondenten is gevraagd waarom zij geen gebruik hebben gemaakt van het hersteladvies van een financieel adviseur. Sommige respondenten zeggen dat de adviseur daarvoor kosten in rekening bracht, die zij niet wensten te betalen. Verder zijn er respondenten die er niet op vertrouwen dat het advies van een adviseur en/of verzekeraar in hun belang is. De AFM: "De groep respondenten die zegt geen zin in of tijd voor hersteladvies te hebben is klein. Respondenten zijn blijkbaar wel geïnteresseerd in een hersteladvies. Zij geven diverse redenen voor het feit dat zij geen hersteladvies inwinnen. Hoewel er ook andere zaken dan het vertrouwen van respondenten in verzekeraars en financieel adviseurs naar voren komen, moet geconstateerd worden dat het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar een belangrijke reden is om niet van het hersteladvies gebruik te maken."

Een opvallend grote groep respondenten zegt dat het niet klopt dat ze hebben aangegeven geen hersteladvies te willen. De AFM roept verzekeraars op om dit aspect verder te onderzoeken.

Lees meer over

Reacties

Jeffrey Leichel 28 oktober 2015

@Joost Liever 2,5% kosten in je polis of 0,5% op een beleggingsrekening?

Joost van Nieuwenhuijze 28 oktober 2015

Misschien moet ook de vraag gesteld worden of een herstel advies op dit moment wel opportuun is. Gezien de fluctuaties op de beurs zowel nationaal als internationaal in combinatie met de kosten van de Nederlandse fundmanagers in vergelijk met de buitenlandse fundmanagers, vind ik het als adviseur eigenlijk onverantwoord om een herstel advies te geven. Soms kan het zo zijn dat blijven zitten waar je zit op de lange termijn toch het beste resultaat geeft. Beleggen is en blijft risicovol en viel vroeger onder het begrip kansspel.

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Vriendelijk, duidelijk en gezellig :) Over Daleman...

Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering

Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering

Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor...

Boosheid komt klant duur te staan

Boosheid komt klant duur te staan

Een boze klant die medewerkers van een verzekeraar heeft uitgescholden, is terecht opgenomen in de gebeurtenissenadministratie en interne verwijzingsregister van...

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie...

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

"Als een klant afscheid van u neemt, gooi dan niet definitief de deur dicht! Maar blijf juist aardig en hartelijk. Dan laat u altijd de mogelijkheid open voor...

Kalkman: "het gaat nog steeds niet om de klant"

Kalkman: "het gaat nog steeds niet om de klant"

"Het gaat nog steeds om systemen, regels en de aandeelhouders, niet om klanten." Dat vindt Antoinette Kalkman van Nationale Waarborg in Elsevier. Het tijdschrijft:...