Klant wil dat adviseur wijst op lagere hypotheekrente

SNS logo 2015

Nederlanders zijn slecht op de hoogte van situaties waarin zij in aanmerking kunnen komen voor een lagere hypotheekrente. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder hypotheekbezitters, uitgevoerd in opdracht van SNS bij de introductie van de SNS Hypotheek Looptijdservice.

De meeste Nederlanders kloppen niet actief aan bij hun hypotheekverstrekker voor tussentijds advies over een mogelijk lagere hypotheekrente. Ruim driekwart (76,6 procent) vindt het de taak van hun geldverstrekker of adviseur om hen hierop te wijzen.

De helft van de Nederlanders weet niet of hij tussentijds kan profiteren van de huidige lage hypotheekrente
Nederlanders verwachten proactief te worden geïnformeerd als de hypotheekrente daalt (64,3 procent). Of als er dusdanig is afgelost (65,5 procent) of overwaarde ontstaat waardoor in sommige situaties de hypotheekrente omlaag zou kunnen (48,2 procent).

Er zijn volgens SNS voldoende situaties die een hypotheekverstrekker kan aangrijpen om contact op te nemen met haar klanten en samen te onderzoeken of de hypotheekrente wellicht tussentijds omlaag kan. Zeker omdat deze situaties bij woningbezitters niet bekend zijn. Zo blijkt uit het onderzoek dat slechts één derde van de Nederlanders (35,7 procent) weet dat er in bepaalde situaties mogelijkheden zijn om tussentijds gebruik te kunnen maken van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dat kan een rentekorting tot gevolg hebben. Ook weten drie op de vijf Nederlanders niet dat zij bij veel banken een lagere hypotheekrente krijgen als zij een betaalrekening openen waarop het salaris wordt gestort.

De SNS Hypotheek Looptijdservice kent drie onderdelen. Ten eerste laat SNS proactief weten als de hypotheekrente misschien tussentijds omlaag kan. Hiervoor wordt de SNS Hypotheek elk jaar getoetst op een aantal punten. Ten tweede worden klanten om het jaar uitgenodigd voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Daarbij wordt er gekeken naar wensen en veranderingen in de persoonlijke situatie die mogelijk van invloed zijn op de hypotheeklasten. Ten derde informeert SNS actief dat een hypotheekklant korting kan krijgen op de SNS Hypotheekrente in combinatie met een SNS betaalrekening."


 

Lees meer over
Stichting Woekerrente dreigt met miljoenenclaim

Stichting Woekerrente dreigt met miljoenenclaim

Stichitng Woekerrente eist dat huiseigenaren die een te hoge rente hebben betaald voor hun hypotheek hun teveel betaalde rente terugkrijgen. Hypotheekverstrekkers...

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Bijna vier op de tien Nederlanders halen hun spaargeld van hun spaarrekening bij een negatieve spaarrente, aldus onderzoek van Radar onder ruim 32.000 respondenten...

SNS geeft combinatiekorting

SNS geeft combinatiekorting

SNS geeft klanten, vanaf 1 april, extra voordeel als zij hun betaalrekening combineren met een spaarrekening, inboedelverzekering of SNS Hypotheek. Het combinatievoordeel...

Nieuwe onheilstijding voor personeel SNS

Nieuwe onheilstijding voor personeel SNS

Eén dag na het bericht dat Achmea de komende jaren verder snijdt in haar personeelsbestand, bevestigt ook SNS - het moederbedrijf van SNS Bank en ASN - dat...

SNS laat klanten inloggen met vingerafdruk

SNS laat klanten inloggen met vingerafdruk

Vanaf nu kunnen klanten door middel van hun vingerafdruk inloggen op de SNS Mobiel Bankieren app. Begin 2017 kunnen klanten met hun vingerafdruk ook betaalopdrachten...

Sns: online overstappen van betaalrekening

Sns: online overstappen van betaalrekening

SNS maakt het mogelijk om volledig online van betaalrekening over te stappen. De bank geeft hiermee, volgens eigen zeggen als eerste in Nederland, gevolg aan de...