Klant wil dat adviseur wijst op lagere hypotheekrente

SNS logo 2015

Nederlanders zijn slecht op de hoogte van situaties waarin zij in aanmerking kunnen komen voor een lagere hypotheekrente. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder hypotheekbezitters, uitgevoerd in opdracht van SNS bij de introductie van de SNS Hypotheek Looptijdservice.

De meeste Nederlanders kloppen niet actief aan bij hun hypotheekverstrekker voor tussentijds advies over een mogelijk lagere hypotheekrente. Ruim driekwart (76,6 procent) vindt het de taak van hun geldverstrekker of adviseur om hen hierop te wijzen.

De helft van de Nederlanders weet niet of hij tussentijds kan profiteren van de huidige lage hypotheekrente
Nederlanders verwachten proactief te worden geïnformeerd als de hypotheekrente daalt (64,3 procent). Of als er dusdanig is afgelost (65,5 procent) of overwaarde ontstaat waardoor in sommige situaties de hypotheekrente omlaag zou kunnen (48,2 procent).

Er zijn volgens SNS voldoende situaties die een hypotheekverstrekker kan aangrijpen om contact op te nemen met haar klanten en samen te onderzoeken of de hypotheekrente wellicht tussentijds omlaag kan. Zeker omdat deze situaties bij woningbezitters niet bekend zijn. Zo blijkt uit het onderzoek dat slechts één derde van de Nederlanders (35,7 procent) weet dat er in bepaalde situaties mogelijkheden zijn om tussentijds gebruik te kunnen maken van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dat kan een rentekorting tot gevolg hebben. Ook weten drie op de vijf Nederlanders niet dat zij bij veel banken een lagere hypotheekrente krijgen als zij een betaalrekening openen waarop het salaris wordt gestort.

De SNS Hypotheek Looptijdservice kent drie onderdelen. Ten eerste laat SNS proactief weten als de hypotheekrente misschien tussentijds omlaag kan. Hiervoor wordt de SNS Hypotheek elk jaar getoetst op een aantal punten. Ten tweede worden klanten om het jaar uitgenodigd voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Daarbij wordt er gekeken naar wensen en veranderingen in de persoonlijke situatie die mogelijk van invloed zijn op de hypotheeklasten. Ten derde informeert SNS actief dat een hypotheekklant korting kan krijgen op de SNS Hypotheekrente in combinatie met een SNS betaalrekening."


 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Wanneer gaan we de hypotheekrente weer korter vastzetten?

Wanneer gaan we de hypotheekrente weer korter vastzetten?

Wanneer gaan we de hypotheekrente weer korter vastzetten? Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Door de lage rentestand zijn veel consumenten de hypotheekrente...

Gemiddelde hypotheekrente gezakt naar 2,4 procent

Gemiddelde hypotheekrente gezakt naar 2,4 procent

Hoewel de hypotheekrente al drie jaar historisch laag is te noemen, is deze in 2018 toch echt het allerlaagst. Dat blijkt volgens De Hypotheekshop uit de gemiddelde...

Conclusies DNB gaan niet voor de hele hypotheekmarkt op

Conclusies DNB gaan niet voor de hele hypotheekmarkt op

Met name de langere hypotheekrentes en de tarieven zonder NHG zijn wel degelijk gedaald. Dat stelt De Hypotheekshop in reactie op recente DNB-conclusies.  De...

Kwart nieuw afgesloten hypotheken heeft rente die langer vaststaat dan 10 jaar

Kwart nieuw afgesloten hypotheken heeft rente die langer vaststaat dan 10 jaar

Nederlandse huishoudens (bestaande uit particulieren, inclusief eenmanszaken en samenwerkingsverbanden) zijn recent hun hypotheekrente voor een langere periode gaan...

Hypotheekrente bereikt opnieuw laagterecord

Hypotheekrente bereikt opnieuw laagterecord

"Op dit moment staan maar liefst 5 van de 10 gemiddelde hypotheekrentes die wij monitoren (variabel, 5, 10, 20 en 30 jaar vast; met en zonder NHG) op de laagste...

Verdere daling zeker mogelijk

Verdere daling zeker mogelijk

De bijna afgelopen junimaand is al de vierde maand op rij waarin geldverstrekkers hun hypotheektarieven per saldo verlagen, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen:...