Klantbelang waarborgen bij bankroet adviseur

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

"Een klant die te maken krijgt met een faillissement van zijn adviseur mag niet tussen wal en schip vallen." Dit zeggen Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars), Colinda Rosenbrand (OvFD) en Enno Wiertsema (Adfiz) bij de presentatie van het Protocol Afwikkeling Faillissement Intermediair van de brancheorganisaties. Doel is de dienstverlening aan de klant te continueren.

Uit hoofde van de Faillissementswet heeft de curator een centrale rol. Volgens het protocol krijgt de curator er een taak bij: het informeren van de klanten over de afwikkeling van het faillissement van hun adviseur. Verschillende brieven vanuit verschillende moeten hiermee tot het verleden behoren.

Het protocol vraagt inspanningen van zowel verzekeraars als intermediairs om te borgen dat de dienstverlening kan worden gecontinueerd. Zij moeten de curator zo snel mogelijk na een uitgesproken faillissement voorzien van de relevante informatie. De curator moet zicht krijgen op de mogelijkheden om de dienstverlening aan de klant te continueren tijdens zijn zoektocht naar een koper.

Aanbieders moeten een interne coördinator aanstellen die de informatie voor de curator ontsluit. Tijdens een afkoelingsperiode van drie maanden zullen aanbieders hun rechten niet uitoefenen. In de afkoelingsperiode probeert de curator oplossingen te vinden. Als het faillissement niet in deze periode kan worden afgewikkeld, kunnen de aanbieders alsnog hun rechten uitoefenen.

Adfiz en OvFD zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van interim-adviseurs. De curator kan gebruik maken van een interim-adviseur. Een kandidaat interim-adviseur zal over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om zijn rol te kunnen vervullen. Belangstellenden voor een rol als interim-adviseur kunnen nadere informatie opvragen bij beide brancheorganisaties..


Alle faillissementen

Leo De Boer (Verbond), Enno Wiertsema (Adfiz) en Colinda Rosenbrand (OvFD) zijn unaniem over het protocol: “Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat er relatief weinig faillissementen onder intermediairs zijn. Dat is voor de bedrijfstak heel goed nieuws, maar een klant die met een faillissement te maken krijgt mag niet tussen wal en schip vallen. De dienstverlening aan de klant moet worden gecontinu-eerd. Hierbij is coördinatie branchebreed van belang. Als bedrijfstak moeten wij hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken. Het protocol voorziet hier met nadruk in. ”

Adfiz en OvFD zien het protocol als zelfregulering en hiermee van toepassing op de betrokken partijen bij het faillissement. Het Verbond bespreekt het protocol tijdens de ALV in juni 2015. De datum van inwerkingtreding van het protocol wordt hierna bekend gemaakt. De reikwijdte van het protocol heeft betrekking op alle faillissementen van intermediairs.

Lees meer over

Reacties

Kees Bergman 11 mei 2015

Vreemd dat partijen zich op dit dossier zo snel gevonden hebben.Het zou mooi zijn, wanneer partijen elkaar elders ook zo snel vinden. Zoals geen gezeur meer over doorlopende provisie. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij AOV met een plafond. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij begrafenisverzekeringen en bancaire producten. Het niet subsidiëren van internet bemiddeling door verzekeraars. Een duidelijk servicekanaal bij verzekeraars voor intermediairs en eigen klanten enz., enz., Wanneer dit niet gebeurt dan komt deze overeenkomst omtrent faillissementen bij intermediairs eerder in zicht dan hopelijk wij allen dus inclusief verzekeraars wensen.

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf  breed pakket dekkingen bieden

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf breed pakket dekkingen bieden

Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept verzekeraars op een breed pakket te blijven aanbieden om zo de verzekerbaarheid van risico's te waarborgen. Wiertsema in zijn...

Klant krijgt gegevens  stevig in handen

Klant krijgt gegevens stevig in handen

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners....

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adviseur krijgt steun bij privacykwesties

Adfiz rolt een privacyprogramma voor leden uit. Dataverwerking moet vanaf medio volgend jaar aan strengere regels voldoen. Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening...

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Adfiz: "Zorgplicht biedt ook commerciële kansen"

Zorgplicht is niet alleen lastig maar biedt ook commerciële kansen, aldus Adfiz in de VVP-rubriek Ken je vak! Nazorg kun je als een last ervaren als adviseur...