Klantbelang waarborgen bij bankroet adviseur

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

"Een klant die te maken krijgt met een faillissement van zijn adviseur mag niet tussen wal en schip vallen." Dit zeggen Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars), Colinda Rosenbrand (OvFD) en Enno Wiertsema (Adfiz) bij de presentatie van het Protocol Afwikkeling Faillissement Intermediair van de brancheorganisaties. Doel is de dienstverlening aan de klant te continueren.

Uit hoofde van de Faillissementswet heeft de curator een centrale rol. Volgens het protocol krijgt de curator er een taak bij: het informeren van de klanten over de afwikkeling van het faillissement van hun adviseur. Verschillende brieven vanuit verschillende moeten hiermee tot het verleden behoren.

Het protocol vraagt inspanningen van zowel verzekeraars als intermediairs om te borgen dat de dienstverlening kan worden gecontinueerd. Zij moeten de curator zo snel mogelijk na een uitgesproken faillissement voorzien van de relevante informatie. De curator moet zicht krijgen op de mogelijkheden om de dienstverlening aan de klant te continueren tijdens zijn zoektocht naar een koper.

Aanbieders moeten een interne coördinator aanstellen die de informatie voor de curator ontsluit. Tijdens een afkoelingsperiode van drie maanden zullen aanbieders hun rechten niet uitoefenen. In de afkoelingsperiode probeert de curator oplossingen te vinden. Als het faillissement niet in deze periode kan worden afgewikkeld, kunnen de aanbieders alsnog hun rechten uitoefenen.

Adfiz en OvFD zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van interim-adviseurs. De curator kan gebruik maken van een interim-adviseur. Een kandidaat interim-adviseur zal over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om zijn rol te kunnen vervullen. Belangstellenden voor een rol als interim-adviseur kunnen nadere informatie opvragen bij beide brancheorganisaties..


Alle faillissementen

Leo De Boer (Verbond), Enno Wiertsema (Adfiz) en Colinda Rosenbrand (OvFD) zijn unaniem over het protocol: “Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat er relatief weinig faillissementen onder intermediairs zijn. Dat is voor de bedrijfstak heel goed nieuws, maar een klant die met een faillissement te maken krijgt mag niet tussen wal en schip vallen. De dienstverlening aan de klant moet worden gecontinu-eerd. Hierbij is coördinatie branchebreed van belang. Als bedrijfstak moeten wij hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken. Het protocol voorziet hier met nadruk in. ”

Adfiz en OvFD zien het protocol als zelfregulering en hiermee van toepassing op de betrokken partijen bij het faillissement. Het Verbond bespreekt het protocol tijdens de ALV in juni 2015. De datum van inwerkingtreding van het protocol wordt hierna bekend gemaakt. De reikwijdte van het protocol heeft betrekking op alle faillissementen van intermediairs.

Lees meer over

Reacties

Kees Bergman 11 mei 2015

Vreemd dat partijen zich op dit dossier zo snel gevonden hebben.Het zou mooi zijn, wanneer partijen elkaar elders ook zo snel vinden. Zoals geen gezeur meer over doorlopende provisie. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij AOV met een plafond. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij begrafenisverzekeringen en bancaire producten. Het niet subsidiëren van internet bemiddeling door verzekeraars. Een duidelijk servicekanaal bij verzekeraars voor intermediairs en eigen klanten enz., enz., Wanneer dit niet gebeurt dan komt deze overeenkomst omtrent faillissementen bij intermediairs eerder in zicht dan hopelijk wij allen dus inclusief verzekeraars wensen.

Witboek Waarde van Advies

Witboek Waarde van Advies

Adfiz roept financieel adviseurs (ook de niet-leden) op bij te dragen aan een Witboek Waarde van Advies.  Adfiz: "Op dinsdag 6 februari is de door SP, PvdA...

Samenwerken vergt goede afspraken

Samenwerken vergt goede afspraken

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens van betrokkenen. In onze vorige bijdrage hebben we aangegeven welke vragen betrokkenen...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

Adfiz-leden verwachten groei in 2018

Adfiz-leden verwachten groei in 2018

De meeste Adfiz-leden geven aan een positief resultaat over 2017 te hebben behaald en zijn positief over 2018, zo blijkt uit de nieuwjaarspeiling van Adfiz. Vorig...

Wél problemen bij toegankelijkheid financieel advies

Wél problemen bij toegankelijkheid financieel advies

Anders dan minister Hoekstra stelt bij de uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod, zijn er volgens Adfiz wél problemen bij de toegankelijkheid...

Uniforme uitvraagformulier WGA ERD vernieuwd

Uniforme uitvraagformulier WGA ERD vernieuwd

Sinds enige jaren is het uniforme uitvraagformulier van Adfiz de standaard binnen de branche voor het aanvragen van offertes bij aanbieders voor het WGA eigenrisicodragerschap....