Klantbelang waarborgen bij bankroet adviseur

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

"Een klant die te maken krijgt met een faillissement van zijn adviseur mag niet tussen wal en schip vallen." Dit zeggen Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars), Colinda Rosenbrand (OvFD) en Enno Wiertsema (Adfiz) bij de presentatie van het Protocol Afwikkeling Faillissement Intermediair van de brancheorganisaties. Doel is de dienstverlening aan de klant te continueren.

Uit hoofde van de Faillissementswet heeft de curator een centrale rol. Volgens het protocol krijgt de curator er een taak bij: het informeren van de klanten over de afwikkeling van het faillissement van hun adviseur. Verschillende brieven vanuit verschillende moeten hiermee tot het verleden behoren.

Het protocol vraagt inspanningen van zowel verzekeraars als intermediairs om te borgen dat de dienstverlening kan worden gecontinueerd. Zij moeten de curator zo snel mogelijk na een uitgesproken faillissement voorzien van de relevante informatie. De curator moet zicht krijgen op de mogelijkheden om de dienstverlening aan de klant te continueren tijdens zijn zoektocht naar een koper.

Aanbieders moeten een interne coördinator aanstellen die de informatie voor de curator ontsluit. Tijdens een afkoelingsperiode van drie maanden zullen aanbieders hun rechten niet uitoefenen. In de afkoelingsperiode probeert de curator oplossingen te vinden. Als het faillissement niet in deze periode kan worden afgewikkeld, kunnen de aanbieders alsnog hun rechten uitoefenen.

Adfiz en OvFD zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van interim-adviseurs. De curator kan gebruik maken van een interim-adviseur. Een kandidaat interim-adviseur zal over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om zijn rol te kunnen vervullen. Belangstellenden voor een rol als interim-adviseur kunnen nadere informatie opvragen bij beide brancheorganisaties..


Alle faillissementen

Leo De Boer (Verbond), Enno Wiertsema (Adfiz) en Colinda Rosenbrand (OvFD) zijn unaniem over het protocol: “Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat er relatief weinig faillissementen onder intermediairs zijn. Dat is voor de bedrijfstak heel goed nieuws, maar een klant die met een faillissement te maken krijgt mag niet tussen wal en schip vallen. De dienstverlening aan de klant moet worden gecontinu-eerd. Hierbij is coördinatie branchebreed van belang. Als bedrijfstak moeten wij hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken. Het protocol voorziet hier met nadruk in. ”

Adfiz en OvFD zien het protocol als zelfregulering en hiermee van toepassing op de betrokken partijen bij het faillissement. Het Verbond bespreekt het protocol tijdens de ALV in juni 2015. De datum van inwerkingtreding van het protocol wordt hierna bekend gemaakt. De reikwijdte van het protocol heeft betrekking op alle faillissementen van intermediairs.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - 11 mei 2015

Vreemd dat partijen zich op dit dossier zo snel gevonden hebben.Het zou mooi zijn, wanneer partijen elkaar elders ook zo snel vinden. Zoals geen gezeur meer over doorlopende provisie. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij AOV met een plafond. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij begrafenisverzekeringen en bancaire producten. Het niet subsidiëren van internet bemiddeling door verzekeraars. Een duidelijk servicekanaal bij verzekeraars voor intermediairs en eigen klanten enz., enz., Wanneer dit niet gebeurt dan komt deze overeenkomst omtrent faillissementen bij intermediairs eerder in zicht dan hopelijk wij allen dus inclusief verzekeraars wensen.

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...