Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Logo Odin

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars stemden de provisie af op het aantal polissen dat een tussenpersoon kon verkopen. Het verschil in opbrengst van twee identieke woekerpolissen kan oplopen tot 15.000 euro, constateert stichting Odin op basis van eigen onderzoek.

Op een identieke polis ontving een grote verkooporganisatie tot 150 procent meer provisie dan een klein advieskantoor. De betreffende kosten werden in de polis doorberekend aan de klant, wat weer gevolgen heeft voor de uiteindelijke opbrengst van de woekerpolis. Eerder onderzoek van Odin wees uit dat 70 procent van alle woekerpolissen door verzekeraars zelf is verkocht. Bij grote verkoopclubs waar verzekeraars vaak ook juridisch eigenaar van waren, lag de focus op zoveel mogelijk polissen verkopen.

 

Doorgeschoten bonuscultuur

Behalve hogere provisies betaalden verzekeraars op gerealiseerde omzetvolumes ook extra bonussen aan de grote verkoopclubs. "Via geheime contracten met de topverkopers van woekerpolissen vloeiden zo nog eens miljoenen euro’s per jaar die kant uit. Het is onduidelijk hoe die bonussen precies werden doorberekend aan klanten. De indruk is dat die bonuskosten werden omgeslagen op alle woekerpolishouders. Iedere polishouder betaalde zo dus onbewust mee aan het verder opzwepen van de verkoopresultaten", aldus Odin.


Terugboekrisico

Odin wijst verder op het terugboekrisico voor tussenpersonen. Werd een polis binnen tien jaar opgezegd of premievrij gemaakt, dan moest de tussenpersoon een deel van de direct ontvangen provisie terugbetalen aan de verzekeraar. Odin heeft de indruk "dat wat de verzekeraar aan terugboek ontving van de tussenpersoon niet werd verrekend met wat de polishouder al had betaald aan provisie. Als dat het geval is, wordt de woekerpolishouder voor een derde keer gedupeerd. Eerst door de hogere provisie, daarna door de rente over die provisie (de provisie werd over enkele jaren uitgesmeerd en de klant ontving daarvoor een soort 'lening', red.) en tenslotte door het mislopen van door tussenpersonen terugbetaalde provisie."


Nieuwe rekentool

Odin wil dat de extra schade als gevolg van deze 'provisiepijn' wordt meegenomen in de claimberekeningen. Voor de berekening van deze extra schade ontwikkelt Odin een aparte rekentool die aan claimexperts wordt aangeboden. In woekerpolisrapporten die Odin zelf maakt voor consumenten wordt deze extra schade ook meegenomen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van Zanten - 4 november 2015

Bij Reaal staat bij poliskosten de post "kosten tussenpersoon". Als je dan vraagt wat dit voor kosten zijn omdat ik ze nooit ontvangen heb, dan is mij ooit verteld dat dit de bonusprovisies zijn die uitbetaald zijn en dan omgeslagen over het totale kapitaal van alle klanten. Oftewel iedereen betaalde mee aan deze hoge provisies en vergoedingen. Niks waaruit bleek dat dit bij kleine kantoren niet zou gelden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit bij andere maatschappijen echt anders was. Toen Zwitserleven net over ging naar Reaal hebben zij mij daar bezworen dat dit bij hen nooit op de kostenoverzichten zou komen. Helaas heb ik dat nooit op papier gevraagd, want zie nu de beschrijvingen maar.

Leo de Schiffart - 3 november 2015

Dit was al lang bekend! Niks nieuws. Het werd alleen verzwegen. De tussenpersoon wist dit niet, maar de maatschappijen wel/

Ferdie Eelman - 3 november 2015

klopt, althans, ik heb jaren geleden toen ik begon met het uitvoeren van hersteladvies al eens geconstateerd dat de terugboeking niet ten goede kwam aan de polishouder terwijl het toch gewoon om een teveel betaalde provisie ging en terug hoorde te vloeien in de polis.

Albert van der Poll - 3 november 2015

Kan niet waar wezen toch; onafhankelijk van de provisiehoogte was premie en uitkomst bij NHG 8% altijd gelijk, of je nou rechtstreeks afsloot of via een serviceprovider. Ook in vergelijkingssoftware was niets opgenomen over provisies. Wat bij mij tot de knorrige constatering heeft geleid dat mijn klanten hebben meebetaald aan DSB woekerprovisies. Dat onze productvergelijkingen door de verborgen kosten een soort wasmiddeltest zonder de inhoud van de verpakking te kennen waren wisten we al. Als dit er nog bijkomt, is het helemaal bij de konijntjes af.

Geert Sijbring - 3 november 2015

Geef dit onderzoek maar aan Dijsselbloem en zijn beleidmakers , en vooral aan A Hertsenberg en verplicht haar tot het herroepen van alle drek die ze over de onafhankelijke tussenpersoon ( adviseur) heeft gestort. En zorg er voor dat Dijsselbloem en beleidmakers zich moeten verantwoorden aan de groene tafel. Want het zijn gewoon handlangers van de banken en maatschappijen.

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan de wettelijke activeringsplicht voor klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering, aldus de AFM. Eind...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering, die in juni 2007 op verzoek van de consument is beëindigd, opnieuw berekenen. De verzekeraar mag...

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

De rechtbank Alkmaar heeft uitspraak gedaan in een collectieve procedure van de de Vereniging Woekerpolis.nl en twee klanten tegen SRLEV, onderdeel van Vivat. Beide...

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt de behandeling van de ruim 500 klachten over beleggingsverzekeringen "nog enige tijd aan. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling....