Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Jurjen Oosterbaan 2015

Uit onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs blijkt dat de belangstelling voor assurantieportefeuilles nog altijd groot is. Ook de waarde die de markt aan portefeuilles toekent, maakt in vergelijking met afgelopen jaren een positieve ontwikkeling door.

Op dit moment is er meer sprake van een kopers- dan van een verkopersmarkt als het gaat om assurantieportefeuilles. Volgens 53 procent van de respondenten is er meer vraag dan aanbod, terwijl slechts 9 procent meent dat er meer aanbod is dan vraag. In 2013 was dit beeld volstrekt anders. Toen vond maar 19 procent van de respondenten aan dat er meer vraag dan aanbod was en had 44 procent de indruk dat er meer aanbod dan vraag naar assurantieportefeuilles was.

 

Vooral traditionele portefeuilles
De belangstelling richt zich vooral op portefeuilles die bestaan uit overwegend verzekeringen. De belangstelling voor portefeuilles die overwegend bestaan uit hypotheken of inkomsten uit abonnementen is significant minder. Bij abonnementen is zelfs sprake van een dalende lijn ten opzichte van 2016.


Factormethode houdt stand
Hoewel de waardebepaling van een assurantieportefeuille via de factormethode sterk verouderd is, wordt deze door de markt nog steeds veelvuldig gebruikt als indicator. Vanaf 2000 tot en met 2013 laat de aldus bepaalde waarde een dalende lijn zien. Portefeuilles zijn in die tijd zeker een derde in waarde gedaald. Sinds 2013 is echter weer een stijging te zien. Ook in 2017 is weer een beperkte stijging van de waarde te zien ten opzichte van 2016.


Administratie als minpunt
Door de jaren heen worden respondenten ook gevraagd hun oordeel te geven of bepaalde eigenschappen van een portefeuille door hen positief of negatief wordt beoordeeld met betrekking tot een portefeuille. Sinds de invoering van de Wft is bijvoorbeeld te zien dat steeds meer belang wordt gehecht aan de compleetheid en correctheid van klantdossiers. In 2017 is een scherpe stijging te zien van de negatieve beoordeling van de aanwezigheid van (veel) administratieve medewerkers. Volgens DFO heeft dit vooral te maken met de verwachte digitale ontwikkeling, waarbij de werkzaamheden op veel kantoren meer komen te liggen op het gebied van advies en minder op beheer en administratie.

 

Positieve vooruitzichten
Uit het onderzoek blijkt dat veel respondenten er veel vertrouwen in hebben dat de waarde van assurantieportefeuilles zich in de komende jaren positief zal ontwikkelen. “Ik denk dat men gelijk heeft wanneer men inschat dat de behoefte aan persoonlijk onafhankelijk financieel advies in de komende jaren alleen maar meer gaat worden", zegt Jurjen Oosterbaan Martinius, algemeen directeur Bureau DFO. Of dit ook zal betekenen dat de waarde van assurantieportefeuilles gaat stijgen valt volgens hem te bezien. "De factormethode is sterk verouderd. Kopers kijken toch echt naar het rendement dat zij met de overname van een portefeuille of onderneming kunnen behalen. Terwijl er aan de ene kant ontzettend veel kansen zijn voor adviseurs zijn er ook genoeg ontwikkelingen die de rendementen onder druk kunnen zetten. Ik denk dat verstandige ondernemers rekening houden met meerdere scenario’s en zich niet richten op alleen het meest positieve scenario.”
 

Reactie toevoegen

 
Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...