"kosten hypotheekadvies veel te hoog"

Hypotheken 2

Volgens het Nederlands Hypotheek Collectief (NHC) betalen huiseigenaren in 2013 al snel duizenden euro's te veel voor hypotheekadvies en -bemiddeling.

Door het provisieverbod zal de consument vanaf 1 januari 2013 duizenden euro's gaan betalen voor advies en bemiddeling van hypotheken, zonder dat de consument vooraf exact weet welke waarde hij hiervoor krijgt, aldus het NHC dat in 2010 door drie ondernemers werd opgericht. Het NHC zegt zich te storen aan de ondoorzichtigheid van de hypotheekmarkt en streeft sinds 2010 naar transparantie van producten, betere prijzen en gemak voor alle deelnemers. "Het afsluiten van een hypotheek inclusief advies kost bij het NHC 1.244 euro, bij andere aanbieders kost dat al snel 2.000 euro meer. Daarnaast betaalt de consument via het NHC geen afsluitprovisie", aldus het NHC.

Lees meer over

Reacties

Ad-vies-zeur 8 november 2012

Het Nederlands Hypotheek Collectief kan schijnbaar uitleggen dat zij een goed concept hebben. Hoe meer reacties hierop volgen hoe beter het met hen gaat. Dit zie je ook vaak in andere voorbeelden terug. Een ondernemer of onderneming raakt een gevoelige snaar en de hele markt valt erover heen. Zolang iedereen zich hierop richt en niet uitgaat van zijn eigen kracht en hierop blijft reageren, heeft het Nederlands Hypotheek Collectief gelijk en mevrouw Verdegaal ook. Als je het allemaal aan een klant kan uitleggen, waarom een bedrag vraagt en jouw onderneming heeft hierover goed nagedacht is het helemaal geen enkele probleem als je bij een klant aan tafel zit. Voor de komende tijd wens ik allen een succesvolle ondernemende periode toe!

goedkoop is duurkoop 7 november 2012

EUR 1.244,= ? Waarom maak je er geen EUR 12,44 van. Dat is ook weinig. Dan kun je maar beter snel failliet gaan. Dat doet minder pijn. Gewoon een gemiddelde fee van EUR 3.650,= is ook haalbaar. Als je er maar wat voor doet.

FRans 6 november 2012

Ja, de heer De Jager heeft veel bereikt.

De Koef 6 november 2012

Hoho, deze club wordt aanbevolen door Erica Verdegaal, dus dan is het goed. http://ericaverdegaal.nl/publications/index/839

Han 6 november 2012

Kan iemand mij vertellen wat fractioneel bankieren is? En waarom de oude Grieken rente verboden? Alvast dank!

Pollo 6 november 2012

@ Han Binnenkort komt het nieuwe boek van Ad Broere uit: Geld komt uit het niets. Lees die man!

Marjolein 6 november 2012

Je kunt natuurlijk ver onder de kostprijs je tent gaan runnen, maar dan ga je snel failliet. Via de tools van Factua kan ik elke minuut aan tijdsbesteding van een hypotheek inzichtelijk maken aan de klant. De klant is menigmaal verrast door de veelheid van werkzaamheden, maar dan ook volledig van overtuigd dat er veel komt kijken bji het afsluiten van een hypotheek en ook de prijs welke hoort bij die vele uren. Doe je het goed, volgens alle de wft normen , dan ben je minimaal 25 uur kwijt. Reken je voor een starter bv. 80 euro dan zit je zo al op 2000,-. Er is ook een boek dat heet "time is money", waarin uitgelegd hoe je niet verliesgevend je toko kunt runnen,

Pollo 6 november 2012

@ Marjolein, boek ga ik zoeken Dan is natuurlijk de vraag waar doen ze het van bij de NHC?? Van je hiephiephiep hoezee leve de man van de NHC!! Die huisbezoekende vijf adviseurs rijden het hele land rond voor bruto 1200 euro?? Misschien een aardige aanvuling op uw prima betoog: ik heb in het kader van kostprijsberekening ooit mijn database (oud schoolschriftje) doorgevlooid ,alle hypotheekprospects opgesnord, gekeken wat er uiteindelijk gesloten werd, wie er afhaakten na 1 2 3 gesprekken, en wie met onze offerte naar de bank fietste. Ik ben me rot geschrokken! Eindelijk begreep ik waarom ik geen gouden eieren had ondanks een werkweek van ruim boven de 40 uur: ik kwam op een werkelijk uurloon van tussen de 35 en 50 euro. Dat was dus die torenhoge woekerprovisie waar de VEH en Tros Radar het over hadden! Gemiddeld was de provisiebeloning minder dan 1500 euro, en dan moet daar nog ruim een derde tot de helft af wegens niet beloonde uren.(gratis, vrijblijvend advies) Na enig filosofisch Schotse advocaatjes nippen ontdekte ik dat mijn inkomen weinig hoger was dan dat van een plantsoenarbeider die den ganschen dag op z'n schoffel staat te leunen. (dat heb je ervan als je niet voldoende commercieel denkt) Slechts de combinatie van een schadeportefeuille met de hypotheekadvisering leverde nog de ham voor de uitsmijter op. Ik heb de laatste jaren veel minder gewerkt en meer verdiend maar als de nood aan de man komt ben ik met 1750 zonder retourpovisie nog steeds beter af dan op provisiebasis. Wel ben je nu veel meer uren kwijt, door wet- en regelgeving, zeker het dubbele, daar trek ik dan het voordeel van het vervallen van die vermaledijde retourprovisie vanaf. In die zin denk ik dat een tarief van rond de 2500 euro heel redelijk is. Alleen: als de consument bereid is om zich een enorme ellende op de hals te halen om een paar honderd euro te besparen door het advies en de aanvraag te laten afraffelen door een stel @!!&*!!, wil ik toch even de barricaden op.

Pollo 6 november 2012

@ Marjolien, Wij werken natuurlijk hoofdzakelijk voor de hobby! ik neem aan dat NHC een methodiek gebruikt waarbij aanzienlijk minder uren worden geïnvesteerd in de relatie. Bij een doorstromer met een geschiedenis (drie keer verhuisd, gescheiden, samenwonen in woning nieuwe vriendin, overgesloten) gaat het dan natuurlijk altijd mis. Zeker als je denkt dat allemaal telefonisch af te doen. Het is zo wel een hele wrange zegenivoor de consument deze nieuwe beloningswijze! Alles wordt overhoop gehald om de consument vooral te behoeden voor het betalen van povisies. Die consument snapt niet het verschil tiussne goed advies en slecht advies, gaat het internet op en leest dat het allemaal heel simpel is. Dan spreekt hij een adviseur waar het een paar honderd euro duurder is, die komt met een moeilijk verhaal over complex vastleggen DVD opdrachtbevestiging etc. Nou dan weet ik het wel. Heb je misschien een auteursnaam bij dat boekje?

Marjolein 6 november 2012

@Pollo ach helemaal vergeten, wij werken voor de hobby, dat is waar ook. Helaas, vanaf 1-1 moeten wij als ondernemer gaan denken en factureren. Niet omdat we dat echt willen, maar omdat het min of meer opgelegd is. Dat vereist een zakelijke kijk op onze hobby. Welke consument kunnen we nog bedienen, willen we nog bedienen. De consument uitleggen dat onze hobby niet meer gratis is en dat je een toko runt met zowaar ook bedrijfskosten. Nee moeten wij nu zeggen tegen die consument die het juist zo hard nodig heeft. Ook moeten wij gaan wennen om nee te zeggen. De gratis advies inloopwinkel is vanaf heden gesloten. Inderdaad een zegenivoor, deze nieuwe beloningswijze. Ik zal even de auteursnaam gaan zoeken, dit hoor je nog vd week.

55-plusser kan moeilijk wisselen van geldverstrekker

55-plusser kan moeilijk wisselen van geldverstrekker

Het Nederlands Hypotheek Collectief constateert dat 55-plussers steeds moeilijker hun hypotheek kunnen oversluiten naar een andere aanbieder.      ...

"hypotheeksector neemt klanten niet serieus"

"hypotheeksector neemt klanten niet serieus"

"Veel partijen in de hypotheeksector nemen hun klanten nog steeds niet serieus en menen dat zij het beter weten dan de consument", aldus het Nederlands...

Pleidooi voor wettelijke bescherming begrip \'hypotheekadvies\'

Pleidooi voor wettelijke bescherming begrip \'hypotheekadvies\'

Het Nederlands Hypotheek Collectief roept op tot wettelijke bescherming van het begrip ‘hypotheekadvies’.   Het Nederlands Hypotheek Collectief...

"geldverstrekkers leven eigen gedragscode niet na"

"geldverstrekkers leven eigen gedragscode niet na"

"Geldverstrekkers leven de normen uit de gedragscode, die zij zelf in het leven hebben geroepen, niet of onvoldoende na" Dit beweert het Nederlands Hypotheek...