Koster haalt hard uit richting verzekeraars
Wim Koster van Koster Verzekeringen uit Alphen aan den Rijn zegt in het eerste half jaar van 2013 een goed resultaat te hebben behaald, ondanks tegenwerking van verzekeraars. "De winst wordt opgestreken door verzekeraars die daarmee hun directe kanalen sponsoren."
Koster: "Ondanks de loden last van de steeds verslechterende economie en de grote bemoei- en bedilzucht van de overheid en haar diensten kunnen wij onze klanten toch laten weten dat wij een goed resultaat in het 1e halfjaar van 2013 hebben behaald. De krimpende economie komt voor ons het best tot uiting in de vermindering van jaaromzetten en jaarlonen bij de bedrijven. Dit betekent een flinke hap in de verdiensten. Desondanks is het ons langzamerhand wel duidelijk dat wij in staat zijn tóch meer premie te genereren voor verzekeraars. Helaas blijven onze verdiensten daaraan niet naar verhouding. Kort gezegd, de winst wordt opgestreken door verzekeraars die daarmee hun (nieuw opgezette) directe kanalen sponsoren en onze klanten (en ons bedrijf) worden daar natuurlijk niet beter van. Als de klant daar werkelijk centraal zou staan, zou die winst regelrecht ten goede moeten komen van hun verzekerden, onze klanten. Doch niets is minder waar."
Koster zegt met een positieve blik naar de toekomst te kijken en te verwachten dat ook de komende jaren goede cijfers kunnen worden gepresenteerd aan relaties. "Denk daarbij maar aan de pensioenadvisering vanaf 1 januari 2014. De voortekenen van de ingezette sanering van deze adviessector zijn bij ons al merkbaar omdat wij onze vergunning reeds binnen hebben. Daarbij spelen alle wettelijke veranderingen op dit vlak natuurlijk ook mee. Wij verwachten over het hele jaar een beperkte groei en een matige winst, ondanks het feit dat wij dit jaar al bijna 3 miljoen euro meer premie voor verzekeraars genereerden. Onze balanspositie blijft onveranderd sterk, zonder schulden en verplichtingen en een uitstekende verhouding met onze zakelijke en particuliere klanten, helaas minder goed met een deel van onze vaste aanbieders. Maar goed, de wereld verandert en wij veranderen mee. Deze verzekeraars kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Met enig genoegen zie ik ze hier en daar al dat ze in hun eigen staart bijten. Hopelijk leidt dit tot een nieuw besef dat er samengewerkt moet worden tot meerdere glorie van onze klanten, hun verzekerden."
Reactie toevoegen
Reacties
Ozewald Wanrooij - 12 augustus 2013
Zoals wij in ons Visiedocument al hebben aangegeven gaan wij ervan uit dat deze tendens zich nog verder zal doorzetten, reden waarom wij collega's hebben opgeroepen om over hun dienstverlening na te denken. Hierbij ben ik overtuigd van een duurzame toekomst voor de adviseur die zijn rol en inkomsten onafhankelijk van productbemiddeling weet vorm te geven. Hierop hebben wij reeds jaren geleden ingezet waarbij wij niet hebben vermoed dat deze tendens zich zo snel zou doorzetten. Dit maakt dat iedere maatschappij, bemiddelaar en adviseur zijn eigen veranderende rol moet vormgeven waarbij wij als adviseur/bemiddelaar niet meer op de aanbieders kunnen leunen. De transitie van de rollen wordt vervolgens opgehouden door een overheid die met diens wetgeving helaas nog te ver van de veranderende praktijk verwijderd is. En tenslotte is de consument zich ook nog niet bewust van zijn veranderende rol en verantwoordelijkheden. Om de consument hiervan bewust te maken ligt een belangrijke rol voor de gehele branche weggelegd. Ik voorzie alleen dat voordat de transitie is gerealiseerd veel consumenten, aanbieders, bemiddelaars en adviseurs de negatieve gevolgen van dit proces zullen ervaren. Ik sluit me dus helemaal bij de heer Koster aan dat de oplossing zit in een samenwerking tussen alle partijen waarbij ik wil oproepen.
Kees Tuijp - 12 augustus 2013
Kees Tuijp/ Molenaar & Zwarthoed Adviseurs BV Het gezegde: Omzet is alleen maar heel veel werk maar van winst ga je op vakantie is bij veel verzekeraars helaas nog niet doorgedrongen.
Arjan Schutte - 12 augustus 2013
zie de discussie en oproepen (vorige week) over de plannen van min Dijslbloem: http://www.vvponline.nl/nieuws/56195
Dick Aardenburg - 12 augustus 2013
Het lijkt er heel sterk op dat banken, verzekeraars en (dankzij hun forse lobby) ook de overheid, er op uit zijn om het onafhankelijk intermediair de nek om te draaien. Hoezo is het belang van de klant centraal bij aanbieders en captives?? Het belang van de aandeelhouders staat bij de grote aanbieders voorop. Een ieder met een beetje verstand kan dat zien. AFM en politiek alleen bezig zijn met (nieuwe) regels en zichzelf op de borst te kloppen van hoe goed zij het wel doen(?). Georganiseerde tegenstand is heel hard, en heel snel, nodig. Anders is er over 5 jaar geen onafhankelijk advies meer te krijgen. Het is tijd dat wij onze klanten en relaties deze misstanden duidelijk maken. Het gaat immers om hun belang!! Zij zijn de dupe... zij betalen uiteindelijk de rekening.
Jeffrey Leichel - 12 augustus 2013
In de afgelopen jaren (sinds zo'n beetje 2010) zijn er vele vele oproepen geweest om de samenwerking aan te gaan en één stem te laten horen richting politiek, afm en verzekeraars. Dat is nog niet gelukt. Wie heeft het gouden idee om onze branche daadwerkelijk te verenigen? Dan kan de pijn van transitie die Ozewald omschrijft in ieder geval worden verminderd en kunnen we sneller onze nieuwe rol opeisen.
Gert van Lunteren - 12 augustus 2013
@Wim Koster / Koster Verzekeringen. Ik kan deze keer kort zijn Wim...... Goed verhaal! Prettige dag allemaal, Gert van Lunteren / Harderwijk
Ozewald Wanrooij - 12 augustus 2013
Of aanbieders de intentie hebben het intermediair de 'nek' om te draaien weet ik niet maar dat veel aanbieders vooral het eigen (aandeelhouders)belang centraal stellen maakt het voor het onafhankelijke advieskanaal niet eenvoudiger. Ik weet dat inmiddels diverse mensen zich bijzonder inspannen om tot een voorstel voor een gemeenschappelijke plan van aanpak te komen. Daarnaast worden er veel positieve impulsen ontwikkeld vanuit het New Financial Forum dat vanuit het VVP is ontstaan. Ondanks dat ik bij oprichting bijzonder kritisch was tegen weer een nieuw initiatief ben ik positief verrast over dit Forum en de door hun georganiseerde bijeenkomsten waaraan ik persoonlijk inmiddels al veel toegevoegde waarde heb weten te ontlenen. Ik roep daarom collega's op om zich voor dit Forum aan te melden en hoop dat er via deze weg een gemeenschappelijke beweging kan ontstaan.
Albert van der Poll - 9 augustus 2013
Wat kunnen we doen aan die vermaledijde dual pricing? Ik zie nu een klant met tegenzin z'n Avero autopolis afsluiten bij Independer, onder veel sorry en excuses en dank voor de service maarrrr deze Avero polis kost bij mij 95 euro, op Independer dezelfde polis 55 euro. Ik kan dat soort prijzen zelfs op netto tarief niet bieden. Moeten we dan maar de conclusie trekken dat de meeste verzekeraars liever verliesgevend via webwinkeltjes werken, omdat het omzetvolume daar zo groot is, en ze de verliezen (dat kan immers niet anders) op de koop toe nemen?
Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"
In de nieuwe CFD-nieuwsbrief een lezenswaardig interview met de gepensioneerde maar nog steeds uitgesproken financieel adviseur Wim Koster (oprichter Koster Verzekeringen...
Koster vraagt AFM-topman om actie tegen pensioenverzekeraars
Adviseur Wim Koster van Koster Verzekeringen uit Alphen aan den Rijn heeft in een brief aan AFM-topman Ronald Gerritse om hulp gevraagd. De AFM-topman pleitte onlangs...
"niet kiezen voor PPI zonder intermediairadvies"
Volgens KOSTER verzekeringen maken verzekeraars aanvullende dekking duurder om zo toch voldoende te verdienen aan hun PPI. KOSTER i-news leest: "Het verzekeren...
Wim Koster overweegt op te stappen bij Adfiz
Wim Koster van Koster Verzekeringen heeft in een open brief aan Adfiz laten weten dat hij zijn lidmaatschap zal opzeggen als voorzitter Loek Hermans niet tot andere...