L&g: adviseur dient onafhankelijkheid nadrukkelijker te positioneren

Arno Dolders, bijeenkomst 2014

Legal & General signaleert dat consumenten voor financiële producten meer en meer worden benaderd vanuit gebonden advieskanalen. Het ingevoerde verbod op provisie is een van de oorzaken dat gebonden advisering terrein wint. Legal & General is van oordeel dat onafhankelijke financiële dienstverleners er goed aan doen om hun onafhankelijkheid nadrukkelijker te positioneren.

Dit is de boodschap van Legal & General op de actualiteitenbijeenkomsten van maart en april, waar ruim 350 adviseurs zich voor hebben ingeschreven. Commercieel directeur Michiel van Dam: “Adviseurs vinden hun onafhankelijkheid eigenlijk vanzelfsprekend. En dus praten ze daar met klanten weinig over. Dat is jammer. Want onafhankelijk advies is essentieel voor de klant. Vrijheid om te kiezen begint met een goed overzicht van de keuzen die je als consument kunt maken. Bij gebonden advies krijg je dat overzicht niet. De groei van gebonden advies wordt nu gestimuleerd door de verkeerde effecten van het verbod op provisie. Maar wordt ook veroorzaakt doordat de consument zich onvoldoende realiseert dat hij de keuze heeft tussen gebonden en ongebonden advies en wat voor hem persoonlijk de consequenties van die keuze kunnen zijn. Financiële dienstverleners moeten daarom naar ons idee in hun communicatie meer en indringender aandacht schenken aan het belang van onafhankelijk advies.”

Legal & General heeft divers materiaal ontwikkeld dat het intermediair kan ondersteunen bij het profileren van haar onafhankelijke positie. Op de website van Legal & General worden regelmatig nieuwe artikelen geplaatst. Alle artikelen zijn 'neutraal' in de zin dat er geen enkele verwijzing is naar Legal & General. Al het materiaal wordt tegen kostprijs beschikbaar gesteld.

 

Leren van Engelse markt

Algemeen directeur Arno Dolders ging in zijn inleiding in op de ervaringen met de Retail Distribution Review (RDR) in Engeland. Het betreft hier regelgeving die begin 2013 in Engeland in werking is getreden. Een belangrijk onderdeel van deze regelgeving is het verbod op provisie voor advies en bemiddeling voor vermogensopbouwproducten. "Door voorstanders van het verbod op provisie wordt graag naar deze RDR verwezen als extra legitimatie voor het verbod op provisie dat wij in Nederland hebben geïntroduceerd. Dit is echter niet het juiste verhaal. Op de eerste plaats geldt de RDR alleen voor specifieke vermogensopbouwproducten en bijvoorbeeld niet voor ORV, AOV en inkomensbeschermers. Daarnaast mag de beloning in het kader van de RDR in Engeland wel degelijk worden gefinancierd uit het financiële product. Mits de hoogte van de beloning maar nadrukkelijk tussen adviseur en consument is overeengekomen en het bedrag transparant en separaat gecommuniceerd wordt naast de premie.

"In Nederland is deze vorm van financiering niet toegestaan. Ik ben van mening dat dit schadelijk is voor de consument. Met elkaar hebben we de relatie tussen de hoogte van de beloning die de aanbieder bereid is te betalen en bemiddelaar doorgesneden. Dat is een goede zaak. Nu de consument zelf onderhandelt over de hoogte van de beloning is er eigenlijk geen reden meer om de consument niet toe te staan deze kosten als transparant onderdeel van de premie van het door hem aangekochte financiële product mee te financieren. De Engelse markt laat nu juist zien dat dit prima kan functioneren waarbij voor brede lagen van de bevolking onafhankelijk advies bereikbaar blijft."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Wouter van Leusen - 21 maart 2014

Boutique Vermogen Planners, zie www.boutiquevermogenplanners.nl is een mooi voorbeeld van onafhankelijkheid, samenwerking en krachten bundelen.

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zin en onzin van scenario-analyse

Zin en onzin van scenario-analyse

Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

 Een collectieve pensioenregeling die niet gemiddeld een vermogensopbouw van 5 procent per jaar behaalt, zal in de praktijk zelden leiden tot het gewenste en...

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General introduceert een digitale RendementWijzer voor financieel adviseurs. Met deze tool kunnen zij klanten inzicht geven of zij wel of niet de voor...

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Afgelopen week heeft Legal & General op vier plaatsen in Nederland haar nieuwe naam Scildon gepresenteerd. De primeur was voor de financieel adviseurs waarmee...

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Zodra de overname van Legal & General Nederland door Chesnara definitief is, zal Gert Jan Fritzsche worden benoemd tot CEO van Legal & General Nederland....

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Ruim driekwart van de consumenten die een financieel adviseur heeft geraadpleegd, zegt dat deze adviseur in zijn advisering sparen en beleggen heeft vergeleken....

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

"Pensioenadviseur aan het roer, niet de ondersteunende middelen. Blijf vooral ook je gezond verstand gebruiken en vaar niet blind op adviessoftware." Dit...

L&g voor dertiende keer beste levensverzekeraar

L&g voor dertiende keer beste levensverzekeraar

Legal & General is voor de dertiende keer uitgeroepen tot beste levensverzekeraar van Nederland. Legal & General was bij de prijsuitreiking van het Adfiz...

L&g: consument wil een proactief adviseur

L&g: consument wil een proactief adviseur

Consumenten waarderen proactief advies, zo blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van Legal & General. Consumenten geven de meeste waardering aan de financieel...