"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"
Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond in een onderzoek voor de Reisgids
Consumenten die een lager geprijsde hotelkamer vinden en het hotel vervolgens aanspreken op de laagsteprijsgarantie, moeten geduld hebben en goed de kleine lettertjes lezen. De hotelketens maken het volgens de bond bepaald niet gemakkelijk om hier met succes een beroep op te doen. In de algemene voorwaarden staan veel beperkingen. Zo moet de kamer niet alleen vergelijkbaar zijn, maar volgens sommige hotelketens ook identiek omschreven. Soms moet het aanbod elders in dezelfde valuta zijn en mogen de condities van de goedkopere kamer niet beter zijn. Het kan zo gebeuren dat op een site van een online reisbureau een kamer mèt ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wordt aangeboden dan de kamer zonder ontbijt bij het hotel. "Echt de omgekeerde wereld", vindt de Consumentenbond.
Grote prijsverschillen
De Consumentenbond testte de prijsgarantie van tien bekende hotelketens en van online reisbureau Travelocity (onderdeel van Expedia). In alle gevallen werden dezelfde kamers elders goedkoper gevonden, met soms opmerkelijke prijsverschillen. Zo stond de goedkoopste kamer in het Sofitel in Brussel voor 135 euro met ontbijt op de site van een online reisbureau, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer 413 euro kost, zònder ontbijt.
Geen extra korting
Als consumenten ergens anders een voordeligere aanbieding vinden, moeten zij die binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. Intussen nemen de bedrijven vaak de tijd. IHG (het moederbedrijf van Crowne Plaza, Holiday Inn en Intercontinental) meldt ‘binnen 24 werkdagen’ te reageren. De meeste hotels houden zich uiteindelijk aan hun belofte en passen het tarief aan. Een uitzondering is Choice hotels - dat ineens meldt niet mee te doen met de prijsgarantie - ondanks de Lowest Price Guarantee-logo’s waarmee ze bezoekers van hun website bestoken. Accor past de prijs aan, maar geeft niet de beloofde extra 10 procent korting.
Loze belofte
De beloftes van ‘Beste prijzen’ van Golden Tulip en Fletcher Hotels blijken weinig waard, omdat zij per geval bekijken wat zij kunnen betekenen als er elders een lagere prijs is gevonden. Het onderzoek is te lezen in het artikel uit de Reisgids van juli/augustus 2017.
Reactie toevoegen
Meer over
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen
Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...
Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...
Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel
De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...
Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”
De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...
Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur
De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...
Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro
Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...
Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers
“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...
Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen
De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...
“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”
De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...
Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan
De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....