Mark de Rijke likes & unlikes

Mark de Rijke 2018 resized

"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt Mark de Rijke (directeur De Hypotheekshop) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"De kwaliteit van advies is de afgelopen jaren sterk toegenomen, dat is natuurlijk een hele goede ontwikkeling in de hypotheekbranche. Niet alleen voor de consument is dit een belangrijke verbetering maar ook voor de zichtbaarheid en de toegevoegde waarde van onafhankelijk advies, straks het belangrijkste product van een adviseur. Verder is de aandacht voor maatwerk gegroeid. Hoewel daar nog wel slagen te maken zijn, is dat een goede en noodzakelijke vooruitgang. Ik ben ook enorm blij dat innovatie binnen de branche nu echt op gang lijkt te komen. Nieuwe mogelijkheden om hypotheken te accepteren op basis van 'brondata' zijn aanstaande. Dit zorgt voor een enorme efficiency in het proces, waardoor een consument veel sneller zekerheid heeft over zijn of haar situatie. Daarbij komt dat er veel meer tijd zal zijn voor het geven van advies aan de consument in de breedte en dat zal de rol van de adviseur nog veel duidelijker maken."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Op het moment dat aanbieders het onafhankelijk intermediair echt gaan zien als hun businesspartner, zal gezamenlijk veel meer bereikt kunnen worden dan nu individueel het geval is. Een voorbeeld hiervan is het 'aflossingsvrij'-dossier. Op wat uitzonderingen na wordt er om allerlei redenen niet samen met het intermediair opgetrokken hierin. Dit terwijl over het algemeen de consument via het intermediair de hypotheek destijds heeft afgesloten. Aanbieders kiezen ieder hun eigen strategie, zonder gebruik te maken van het netwerk aan adviseurs. Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business. Alleen op die manier is het mogelijk om nazorg aan de consument structureel vorm te gaan geven."

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

"Inactiviteit wordt beloond. En iedereen weet: hoe langer uit het arbeidsproces, hoe moeilijker het wordt weer aan de slag te gaan." Aldus Marjol Nikkels en...