Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Bouwe Kuik

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Schipper - 20 mei 2014

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen. Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld. Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered. En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek naar de werkpraktijk van hypotheekadviseurs. De NVHP, Adfiz en OvFD laten...

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Vergelijkingsplatform Independer gaat samenwerken met Van Bruggen Adviesgroep. Naast dat de consument bij Independer online zelf een hypotheek kan afsluiten, kan...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Kifid past leer van de kansschade toe

Kifid past leer van de kansschade toe

(Kifid-uitspraak GC 2021-0609) De consument heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een nieuwbouwwoning....