Minister hekelt onverwachte opzegkosten

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

"Het onverwachts in rekening brengen van opzegkosten kan een drempel opwerpen voor consumenten om over te stappen naar een andere verzekeraar." Dat antwoordt minister Hoekstra op Kamervragen over het bericht dat sommige schadeverzekeraars opzegkosten in rekening zouden brengen als de consument na een jaar of langer de verzekering op wil zeggen. 

Hoekstra: "Ik vind het van belang dat een consument niet met dergelijke onverwachtse drempels wordt geconfronteerd op het moment dat hij een verzekering wil beëindigen. Als er al opzegkosten bij een schadeverzekering in rekening worden gebracht, dient dit op voorhand duidelijk te zijn; een consument dient precontractueel op de hoogte te worden gesteld van de kosten en voorwaarden van een verzekering, zoals eventuele opzegkosten, zodat hij hierover bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst een weloverwogen keuze kan maken."

Gedragscode

De minister verder: "De Gedragscode geïnformeerde verlenging en contractstermijnen particuliere schade- en inkomensverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars heeft - evenals de Wet Van Dam (Staatsblad 2010, 789) - geen betrekking op het in rekening brengen van opzegkosten. Het Verbond van Verzekeraars heeft aangegeven dat in overleg met verzekeraars zal worden bezien hoe de gedragscode op het gebied van opzegkosten kan worden aangescherpt. Ik vind het een goede zaak dat verzekeraars hiermee aan de slag gaan. Mede gelet hierop zie ik geen aanleiding verzekeraars onder de Wet Van Dam te brengen. Ik houd de ontwikkelingen in de  gaten."

Gevolmachtigde Agenten

Het Verbond van Verzekeraars stelt overigens dat het overgrote deel van de verzekeraars geen opzegkosten (meer) in rekening brengt. In de Geldgids van de Consumentenbond van april/mei 2018 zijn de meeste genoemde verzekeringen afgesloten via een gevolmachtigd agent. Gevolmachtigde agenten kunnen kosten in rekening brengen voor hun diensten, zoals opzegkosten.

Hoekstra: "Gevolmachtigde agenten dienen ook precontractueel alle voor de consument relevante informatie te geven zodat de consument bewust kan kiezen. De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) heeft aangegeven opnieuw het belang van duidelijke en transparante communicatie met de consument in de precontractuele fase bij de gevolmachtigde agenten onder de aandacht te brengen."

Reactie toevoegen

 
Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

Productie Schade stijgt licht in september 2022

Productie Schade stijgt licht in september 2022

In september is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor gestegen met twee procent, aldus het Verbond van Verzekeraars. De...

Productie Schade stijgt licht in maart 2022

Productie Schade stijgt licht in maart 2022

In maart is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor licht gestegen met twee procent, aldus het Verbond van Verzekeraars....

Productie Schade gedaald in februari

Productie Schade gedaald in februari

In februari is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor met vijftien procent gedaald, aldus het Verbond van Verzekeraars....

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Productie Schade daalt in augustus 2021

Productie Schade daalt in augustus 2021

In augustus is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor met 20 procent gedaald. De daling betreft vooral Brand bedrijven...

Indemniteitsbeginsel

Indemniteitsbeginsel

In het hoger beroep over een gezonken jacht (zie ook eerder bericht) beriep ASR zich onder meer op het indemniteitsbeginsel. Dit beginsel houdt in dat de verzekerde...

Adviesregels bij schadeverzekeringen

Adviesregels bij schadeverzekeringen

Voor het adviseren en bemiddelen in reguliere schadeverzekeringen is door de IDD het een en ander gewijzigd. Dit is, zo blijkt uit de door ons uitgevoerde audits,...

Verzekeraar draait niet voor verkeersruzie op

Verzekeraar draait niet voor verkeersruzie op

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE - Twee autobestuurders hebben ruzie met elkaar. De één gaat dicht op de ander rijden. De ander remt zonder noodzaak....

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE - In maart 2016 gaat de consument akkoord met de verlenging van zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering tot 3 mei 2019. Op 11 oktober...