Ndfm: telefoneren met een olifant via een banaan

NDFM 2014 kluwen

Verbindingen vormden het thema van de woensdag gehouden 20e Nationale Dag Financiële Marketing van VVP, Nima en De Baak. Verbindingen met de klant, maar ook verbindingen in het brein.

Dagvoorzitter Arko van Brakel, directeur van De Baak, riep bedrijven op terug te keren naar hun waarden. Alleen vanuit die waarden kunnen bedrijven zich werkelijk verbinden met de klant. Van Brakel illustreerde zijn betoog met wol. Eén woldraad, zo liet hij zien, breekt makkelijk. Vervolgens liet hij de deelnemers bollen wol afwikkelen door ze steeds naar elkaar te gooien. Daarna vroeg hij de kluwen dichter bij elkaar te komen en bleek het onmogelijk het netwerk dat was ontstaan te verbreken.

Martin de Munnik van Neurensics vertelde over de verbindingen in het brein, die allesbepalend zijn bij het koopgedrag van consumenten. Door MRI-scans te maken terwijl mensen naar bijvoorneeld een advertentie kijken, is precies te zien of de uiting iets teweeg brengt in het brein. Zoja, dan is succes volgens De Munnik bijna gegarandeerd. De verbindingen worden natuurlijk niet zomaar getriggerd, de kunst is emotie los te maken en dan natuurlijk bij voorkeur een positieve emotie. Financiële bedrijven die inspelen op de angst van mensen doen het in de blik van De Munnik niet goed.

Na de inleidingen waren er vier workshops, die aanhaakten bij de uitdaging die de NDFM meegaf aan de deelnemers: reken af met je 'ja maars'. In een van de workshops leerden de deelnemers op een speelse manier juist te gaan voor 'ja en'. Aan het begin van de workshop werd een filmpje getoond uit Sesamstraat, waarin Bert door Ernie wordt overgehaald te telefoneren met een olifant via een banaan. Bert stribbelde eerst tegen ('ja maar dat kan toch niet'), uiteindelijk geeft hij toe ('ja en') en heeft hij het grootste plezier. Niet dat iedereen nu moet gaan telefoneren met een olifant via een banaan, maar de boodschap was duidelijk: 'ja en' geeft positieve energie en plezier, 'ja maar' schept afstand en slaat dood.

Reactie toevoegen

 
Fairzekering publiekswinnaar Financial Marketing Award

Fairzekering publiekswinnaar Financial Marketing Award

Fairzekering, BrightNL en Pensioencafé zijn op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot de winnaars van de Financial Marketing Award 2014....