Neutralis: financieel adviseur ten dode opgeschreven

Ozewald Wanrooij

"De consument is niet bereid te investeren in financieel advies en draagt zelf alle verantwoordelijkheid. Productaanbieders verkopen hun producten uitsluitend via internet. Na een shake out van financieel adviseurs is advies alleen nog bereikbaar voor mensen met een goed gevulde beurs. De overige consumenten kunnen kiezen uit standaardprofielen", aldus de inktzwarte visie van Neutralis uit Hengelo op de toekomst van de financieel adviseur.
 

Neutralis heeft maanden gewerkt aan een  Visiedocument, dat op www.neutralis.nl gratis beschikbaar is voor iedereen. Met een dit keer sceptische visie op de toekomst van de financieel adviseur hopen Ozewals Wanrooij en Leon Brummelhuis, absolute voorlopers als het gaat om provisieloos werken, hun collega's in het adviesvak te inspireren nog beter na te denken over hun eigen rol in de toekomst. Dit omdat het merendeel van de adviseurs op dit moment lijdzaam toeziet hoe productaanbieders en de overheid hun toekomst bepalen. "De één na de andere productaanbieder zegt de samenwerking met ons als adviseur op. Er is namelijk veel productie nodig om de complexiteit van de producten te doorgronden. Wanneer het hun zusterorganisatie betreft, die online haar producten via internet aanbiedt, wordt hier ineens genuanceerder over gedacht. In dat geval kan een kennistoets volstaan. Gelukkig dat ook onze wetgever erop toeziet dat het belang van de consument wordt beschermd. Een collectieve zorgplicht, een nieuw dienstverleningsdocument en een herstructurering van het opleidingsgebouw zal dit waarborgen. Goed dat de collectieve zorgplicht ons helpt bewust te worden van onze verantwoordelijkheden. Een geruststelling is het dat er zelfs productaanbieders zijn die onze adviezen willen beoordelen. En hoe financieren wij onze zorgplicht? Ach, dat zal zich vanzelf uitkristalliseren. Ook is er gedacht aan hoe wij onze transparantie richting de consument kunnen waarborgen. Hier gaat het gestandaardiseerde dienstverleningsdocument ons mee helpen. Hierin kan de klant precies zien wat het afsluiten van een product via ons kost. Door onze tijdsinvestering zoveel mogelijk te beperken kunnen we onze prijzen betaalbaar houden. Natuurlijk komt onze advieskwaliteit niet onder druk te staan want een echt staatsexamen gaat ons helpen dit te bewaken. Kortom: Aan alles is dus gedacht en wij kunnen als financieel adviseur met vertrouwen de toekomst tegemoet zien… of niet?"

Naast het visiedocument zullen Wanrooij en Brummelhuis ook regelmatig gratis tools ter beschikking stellen om collega-adviseurs te helpen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ozewald Wanrooij - 13 juni 2013

Naar aanleiding van het artikel zijn de navolgende items naar voren gekomen waarop wij als individuele adviseurs geen of zeer weinig invloed uit kunnen oefenen: Opleiding - WFT-opleidingsstructuur sluit niet aan bij adviespraktijk - examenverplichting Overheid - ontbreken van een duidelijke aansprakelijkheidsverdeling consument, bemiddelaar, adviseur, productaanbieder - opleggen van een collectieve zorgplicht zonder dat er nagedacht is over de financierbaarheid - voortdurende druk op adviseur door beleid op basis van reparatiewetgeving - hoge kosten toezicht - fiscale achterstelling productonafhankelijke advisering (BTW) Maatschappijen - opleggen productie eisen en inperking bemiddelingsmogelijkheden - slechte mogelijkheden voor de consument om zelf zaken (online) te regelen - ontbreken level playing field - door vereenvoudiging producten neemt toegevoegde waarde productadvies af Automatisering - automatisering neemt steeds meer van traditionele werkzaamheden over Consument - toename execution only en zelfredzaamheid Zolang het adviseren en bemiddelen van specifieke financiële producten centraal staan in de dienstverlening dient met deze thema’s rekening gehouden worden. Ieder zal voor zich de afweging mogen maken of dit en hoe lang dit vol te houden is. Ik hoop dat er echter veel collega’s zijn die inzien dat er nog zoveel meer is waarin een adviseur van toegevoegde waarde kan zijn en op basis waarvan er prima een duurzaam business model is in te richten.

Frans Lampe - 11 juni 2013

Beste Kees en Albert, wat jullie voorstaan is m.i. de kern waar het om draait, lange termijn vertrouwensrelatie met de klant. De snelle sluiters, die nu aan het zuurstof liggen, hebben er voor gezorgd dat iedereen nu in allerlei bochten kronkelt en dat we een beroepseed mogen afleggen etc. Het lijkt er op dat langzaam aan het besef begint door te dringen dat de klant die kiest voor het intermediair helemaal niet zit te wachten om constant te wisselen van kantoor en weet zijn verhaal te doen. Dus wat betreft het concept voor de kleine beurs, mijn 1e opmerking, het antwoord is al gegeven. Wat betreft de vijver die kleiner wordt: iedereen lijkt zich, net als 15 jaar geleden, weer te richten op die meer dan dubbel modaal twee- verdiener, toen voor spaarloon en aanverwante lijfrenteproducten, toen voor de beleggingshypotheek en nu als de patiënt die vooral financieel advies nodig heeft om te overleven. De geschiedenis herhaalt zich in nieuwe vorm

Frans Lampe - 11 juni 2013

Het probleem met het toezicht is, dat de regelgeving constant gerepareerd wordt in plaats van vereenvoudigd. Er zijn steeds meer mensen nodig om die reparatieregelgeving te controleren, en die mensen moeten ook weer aangestuurd worden. Dan hebben die mensen ook nog allemaal een eigen mening en in plaats van de regelgeving te controleren, komen er mensen bij die gaan adviseren aan de beleidsbepalers hoe de regelgeving er in hun optiek uit zou moeten zien. Als we nou eens in 2014 alle regelgeving van tafel vegen en met een schoon stuk papier beginnen, wijs geworden van alle reparatiewetgeving. Dan kan de AFM ook drastisch bezuinigen in zijn personele kosten. Bovendien gaan we de regelgeving controleren via het self-assesment, dat al gevuld wordt op het moment dat we in het extranet een aanvraag doen bij de polisfabriek. Alles automatisch en alles volgens regels net zoals de maatschappijen er nu mensen uitknikkeren. Scheelt ook een hoop kosten en maakt het een stuk duidelijker. Alleen omdat de AFM hierover beslist ( de minister adviseert ) zal het wel een utopie blijven dat de AFM ooit nog afslankt.

Wil Rotteveel - 11 juni 2013

Frans, 1 geluk DNB adviseert de overheid nu zelf eens te gaan bezuinigen c.q. in eigen vlees snijden. Dan kan de AFM ook geminimaliseerd worden zoals jij voorsteld, incl. de regelgeving. Laat Europa het maar uitzoeken. Japan en VS laten al de geldpersen draaien. Dat is geen goede oplossing, tegendeel, doch wij krijgen er toch mee te maken.

Kees Bergman - 11 juni 2013

Heren. Trouwens, zijn er geen dames meer in de bemiddeling. Houd je aan de beginstelling en verdaag niet op allerlei zijwegen. Prettige avond Tot morgen.

Albert van der Poll - 11 juni 2013

@ Kees, ik vind percentagegewijs of beloning per polis (eventueel binnen abonnement) een goede oplossing, omdat ik dan een mooie vorm van geleidelijkheid/betalen naar werk heb die ik in de abonnementensfeer nog mis.Ik zie brieven voorbij komen van 12,50 p.m. voor losse levenpolisjes en zo. Ik ben benieuwd of de collega's ook 12,50 vragen aan de totaalrelaties, of dat ze daar nog maar even mee wachten.... De verschillende modellen zijn nog niet uitgekristalliseerd, ik verwacht dat ook bij schade meer vormen van directe beloning ontstaan, ik denk dat die provisieachtige kenmerken zullen hebben, dus percentagegewijze beloning met een min/max bandbreedte lijkt me wel wat. Maar wel op relatieniveau rendabel, daar heb je gelijk in. Ik bekijk het dan op niveau van de doorlopende dienstverlening, de eerste kennismaking, uitzoekerij en voorstellen maken is in de totaalprijs inbegrepen. Ik ben nu een lijst van klantvoordelen (ik lijk wel zo'n Ciitroën verkoper) aan het maken wat is het nut, wat is het voordeel van een doorlopende service van een financieel adviseur. Ik heb er nu al twintig, dus die 15-25 euro die onze service dan netto kost kan makkelijk verdedigd. Wij laten ons nog niet zo makkelijk kisten als Neutralis schijnt te verwachten.

Kees Bergman - 11 juni 2013

Ik heb uw visiedocument gelezen. Mijn complimenten, dat u er überhaupt zo diep ingaat. We moeten naar mijn idee terug naar de basis. Advies en productbemiddeling staan in mijn visie onlosmakelijk met elkaar in verbinding en zo was het vroeger ook. Ik herken mij dan ook geheel niet in de kretelogie, dat wij vroeger alleen productverkopers waren. Natuurlijk waren er productverkopers, maar er waren er hopelijk ook plenty, die aan het product een soort visie koppelden. Tussenpersonen die op eigen initiatief al regelmatig bij hun klanten kwamen en de vingers aan de pols hielden. Voor de juiste producten bij het juiste advies moet iedere adviseur/seuse zijn/haar modus vinden. Met alleen advies en dan de productkeuze aan de klant overlaten is naar mijn idee het begin van het eind van ons vak. Conclusie, zowel consument als onze beroepsgroep zijn hier niet bij gebaat.

Ozewald Wanrooij - 11 juni 2013

Dag Aad. Over de adviesbehoefte gaan we zeker geen discussie krijgen. Helaas is deze niet altijd gelijk aan de adviesvraag maar daar ligt de oplossing in goede communicatieve eigenschappen waarover we het volgens mij ook wel eens zijn. Ons verschil aan inzicht zit hem volgens mij voornamelijk in de keuze om al dan niet in producten te blijven bemiddelen. Ondanks dat ik van mening ben dat het beter is voor de consument wanneer hij hiervoor ook bij mij terecht kan weegt deze dienstverlening voor jou anders als voor ons. Hoe ga jij om met maatschappijen die jou een productie eis opleggen of agentschap intrekken wegens te weinig productie? En hoe ga jij om met de zorgplicht uit artikel 4:20 lid 3 WFT wanneer je voor iemand een netto product regelt, overeenkomt zijn product d.m.v. een abonnement te onderhouden en waarna de klant vervolgens jouw abonnementsvergoeding niet betaald? Sluit voor jou de inrichting van ons opleidingsgebouw wel aan bij jouw adviespraktijk? Wat als je als gevolg van bijvoorbeeld een Whiplash niet op tijd je examen kan halen en daardoor niet meer mag adviseren. Hoe kijk jij hier tegenaan? Voegt het nieuwe DVD echt wat toe aan jouw transparantie richting jouw klant? Wat dragen de jaarlijks toenemende kosten voor toezicht bij voor jouw organisatie? Ik ben bijzonder benieuwd naar jouw reactie.

Aad Bleukens - 11 juni 2013

Natuurlijk leven we in een lastige tijd. Dat geld voor de timmerman, de schilder, de makelaar, de bakker, etc. etc. Ook in de financiële wereld vallen er klappen, kijk naar banken, beleggingsinstellingen verzekeraars noem maar op. De onafhankelijk adviseur staat gewoon net als de rest van Nederland in datzelfde rijtje. De oorzaken? Europa, Griekenland, crisis, de regering, de banken etc. etc. (eigenlijk interessant). Met de door mij geachte heren van Neutralis ben ik het niet eens. Als ondernemer ben je verplicht om je in te stellen op de veranderingen in de markt. Doe je dat niet, dan zijn de rapen gaar. Nederlanders consumenten en de zakelijke markt hebben de hulp en het advies van de onafhankelijk adviseur meer dan ooit keihard nodig. De vraag is alleen zijn wij als adviseurs in staat dit bij de consument en ondernemer uit te leggen en kunnen wij het ook waarmaken. Degene die dat goed kan is de winnaar. Veel succes allemaal! Aad Bleukens

Aad Bleukens - 11 juni 2013

Beste Ozewald Wanrooij, dank voor je reactie. Je stelt wel een heleboel vragen tegelijk. Laat ik opmerken dat ook ik denk dat onze gedrevenheid om klanten goed te willen bedienen net zo groot is als die van jullie. Een oude leuze van Stad Rotterdam past hier goed; Hard werken aan zekerheid. De overheid / afm laten een steek vallen nu zij verzekeraars en banken niet dwingen zaken te doen met degene die voldoen aan de eisen van diezelfde overheid / afm. Aanstellingsovereenkomsten zijn niets anders dan vormen van productie afspraken en totaal overbodig. Er is geen product zo bijzonder waarvoor aanvullende eisen vastgelegd in een aanstellingsovereenkomst nodig zijn. Er is ook geen organisatie zo bijzonder waardoor aanvullende eisen vastgelegd moeten worden in een aanstellingsovereenkomst. Het komt voor komt voor; een op het postkantoor afgesloten hypotheek kan door een onafhankelijk adviseur niet worden gewijzigd door het ontbreken van een ING aanstellingsovereenkomst. Zelfs niet door een adviseur die voor dochter Nationale Nederlanden wel een aanstellingsovereenkomst heeft. Te zot voor woorden. Ik ga er echt vanuit dat de heer Kockelkoren van de afm dit binnenkort nog zal rechtzetten. Aanstellingsovereenkomsten weg ermee! Het is van belang om goed met een klant af te spreken (en vast te leggen) welke diensten er worden geleverd en tegen wel tarief. Daarbij hoort ook een duidelijke afspraak van het stoppen van de dienstverlening bij het niet voldoen van de nota. Over opleidingen is al veel gezegd en geschreven. Ik denk niet dat er enige aansluiting in bij de advies praktijk. Het verbaasd mij dat er bijvoorbeeld geen cursus is om je te bekwamen in zorg advies, cursus schade behandeling is er niet etc. etc. Het niet op tijd kunnen deelnemen aan een examen om plotselinge gezondheidsredenen mag natuurlijk geen reden zijn om het bedrijf cq de werkzaamheden te staken. Wel zal er binnen korte termijn alsnog een examen moeten worden afgelegd. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat het behalen van een examen de enige manier is om te zorgen voor kwaliteit in de dienstverlening. Dat is een illusie. De verplichting van de afm om gebruik te maken van de nieuwe DVD hebben wij natuurlijk over ons zelf afgeroepen. De afm is begonnen met open normen. De “markt” wijst steeds weer die open normen af en vraagt de afm steeds om precies aan te geven waaraan men moet voldoen. Ik kijk op twee manieren tegen de jaarlijks toenemende kosten voor toezicht. Door de huidige tijd van bezuinigingen snap ik wel dat de overheid deze kosten laat betalen door de marktpartijen. Begrijpen doe ik dit echter niet. Alle toezicht ten behoeve van burgers wordt door de overheid uit de belastingen (algemene middelen) voldaan. Waarom dat toezicht in onze branche dan niet vanuit de algemene middelen wordt gefinancierd is vreemd. Ik denk ook dat de kosten met name voor de kleinere partijen onevenredig en veel te hoog zijn. Hartelijke groet, Aad Bleukens

Gewoon logisch…

Gewoon logisch…

(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor...

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Auteur: Leon Brummelhuis, samen met Ozewald Wanrooij oprichter van Neutralis. De blog is eveneens te lezen op de site Rendementvangeluk van Neutralis. Verschillende...

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Het Gelukkig Leven Programma, een initiatief van adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis gaat internationaal. Als derde licentiehouder gaat...

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij...

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Neutralis heeft Dorien Scharenborg van Doorzien verwelkomd als tweede licentiehouder van het Neutralis Gelukkig Leven Programma. Eerder werd Anke Bruns-Heij van...

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Neutralis: geluk is maakbaar

Neutralis: geluk is maakbaar

Geluk is maakbaar, aldus de adviseurs van Neutralis, die in een film inzichtelijk maken hoe werkgevers kunnnen bijdragen aan het geluksniveau van medewerkers. In...

Waarom onze keuze?

Waarom onze keuze?

Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij...

AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...