Ommekomst...

Kifid 2017 (deel logo)

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De consument sloot met ingang van 1 februari 2008 een WoonBeschermer + verzekering bij London General. Deze verzekering biedt een uitkering in het geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid op basis van een verzekerd bedrag van 600 euro per maand en kent in het geval van arbeidsongeschiktheid een eigen risicotermijn van 12 maanden.

In maart 2015 heeft de consument zich ziek gemeld bij zijn werkgever. Omdat zijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in april 2015 ten einde liep, ontving hij vanaf dat moment een Ziektewet-uitkering. In mei 2016 heeft het UWV de uitkering beëindigd omdat Consument niet meer arbeidsongeschikt werd geacht maar werkloos. Verzekeraar heeft de consument hierna bericht dat hij niet in aanmerking kwam voor een uitkering omdat hij niet volledig arbeidsongeschikt was.

Volgens de consument is de verzekeraar ten onrechte afgegaan op de beoordeling van het UWV omdat ingevolge de polisvoorwaarden pas na ommekomst van het tweede ziektejaar aansluiting gezocht mocht worden bij het standpunt van het UWV.

De Commissie "onderschrijft de klacht van Consument. Verzekeraar had op grond van de polisvoorwaarden gedurende het tweede ziektejaar een eigen beoordeling moeten laten verrichten waarbij de mate van arbeids-ongeschiktheid had moeten worden bepaald door het aantal uren dat verzekerde werkzaamheden verricht af te zetten tegen het aantal uren dat verzekerde voor het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid normaal werkte. Het verweer van Verzekeraar dat hij wel moest terugvallen op de beslissing van het UWV omdat Consument immers niet meer over een werkgever beschikte, kan niet slagen. De algemene voorwaarden schrijven nu eenmaal een andere benadering en specifieke wijze van beoordelen voor waarbij de UWV beslissing pas relevant wordt voor de beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid na het tweede ziektejaar.

"Alles overziende komt de Commissie tot de conclusie dat Verzekeraar jegens Consument toerekenbaar is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van deze verzekering door geen eigen onderzoek te laten verrichten. Nu dat niet heeft plaatsgevonden en Consument heeft gesteld dat hij in de genoemde periode nimmer (gedeeltelijk) arbeidsgeschikt is geweest, en Verzekeraar deze stelling niet heeft betwist, is Verzekeraar gehouden om alsnog uitkering over de genoemde periode te verstrekken."

De Commissie beslist dat "Verzekeraar binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument een uitkering verstrekt uit hoofde van deze verzekering over de periode van 18 maart 2016 tot 1 februari 2017".

Uitspraak 2018-086.

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...