"onderscheid advies en bemiddeling gekunsteld"

"We moeten af van de gedachte dat alleen adviseurs goede adviezen kunnen geven en dat de bemiddelaars en aanbieders alleen maar misbruik maken van de onwetendheid van klanten. Het is een bedrijfstak met voor 99 procent fatsoenlijke producten en fatsoenlijke mensen, die doen wat voor klanten waardevol is." Aldus Dik van Velzen (NIBE-SVV) in  'de Onderlinge'.

De FOV-nieuwsbrief leest: "Van Velzen: 'Het advies en de verkoop kun je niet scheiden, het is in heel de financiële dienstverlening met elkaar verweven. Ook in de brieven van de AFM, het ministerie van Financiën, Adfiz en het Verbond van Verzekeraars wordt over bemiddelaars en adviseurs gesproken alsof dat verschillende beroepsgroepen zijn, maar zo zit de wereld niet in elkaar.' Adviseurs die zich niet met verkoop willen inlaten kunnen slechts een kleine rol spelen voor een gesegmenteerde groep klanten die het zich kunnen veroorloven om enkel voor een advies hun portemonnee te trekken. 'Zo'n advies is dan onberikbaar voor grote groepen Nederlanders, bijvoorbeeld voor veel bejaarden en allochtonen, en we moeten ons afvragen of dat maatschappelijk wel wenselijk is.'"

Lees meer over

Reacties

Klaas den Breejen 11 juli 2014

Je kan van mening verschillen over het percentage fatsoenlijke producten en mensen, Daaronder ligt volgens mij een wezenlijke uitdaging..Daarbij sluit ik ook aan op Roelof Radstaake, Zowel als adviseur, bemiddelaar of aanbieder kan je meestal nog veel meer doen om duidelijk te laten zien wat je toegevoegde waarde is en wat de waarde van je advies, bemiddeling en aanbod is voor de klant. Men kan krachtig uitgaan van de eigen identiteit, talenten en waarden. Zo is zeggen dat je fatsoenlijk, te vertrouwen en integer bent is één. Maar laat je ook zien wat dat dan inhoud? Zeggen anderen dat ook over jou, heb je referenties? Als dat wordt opgepakt en uitgewerkt in al je branding, (online)marketing, communicatie en dienstverlening, dan kan dat wezenlijk bijdragen voor de klant en jezelf.

Roelof Radstaake 10 juli 2014

In de wft artikel 1 staat dat een aanbieder kan adviseren en een tussenpersoon kan bemiddelen EN adviseren. Beide partijen kunnen dus adviseren, alleen de aanbieder kan maar 1 produkt adviseren, de tussenpersoon kan tussen meerdere produkten schakelen. Het intermediair zal zich er daarom op moeten richten de consument duidelijk te maken dat hun toegevoegde waarde ligt in een beter te maken afweging waardoor de klant, die @jeffrey idd alleen maar geholpen wil worden zonder poespas, een keuze kan maken. Want een keuze tussen 1 produkt is geen keuze. Blijven trappen tegen 'het ongelijke speelveld' heeft m.i. niet veel zin zolang de wft niet wijzigt. Richten op de klant en deze de meerdere mogelijkheden laten zien die een tussenpersoon heeft t.o.v. een aanbieder is de oplossing.

Kees Bergman 5 juli 2014

@ken. Jammer, je wilt je gelijk steeds blijven halen. Cees de Jong citeer jij. Cees de Jong heeft een beeld of dat helder en scherp is, dat is zijn visie en daar ben jij het mee eens. Mijn en het gros van onze klanten begrijpen heel goed waar het om gaat en hebben altijd al begrepen, dat advies niet gratis was. Jeffrey heeft het goed verwoord. De klanten willen gewoon geholpen worden en goed. Dick van Velzen zijn statement is ook duidelijk. Het komt er hier op neer, dat alleen advies, de dood in de pot is voor onze branche.

Jeffrey Leichel 4 juli 2014

Zo iets raars. Ik vroeg vanmorgen een consument hoe hij het traject wilde invullen. Advies en bemiddeling, bemiddel only, integraal advies, exucution only onderdelen of een mix vorm. Zegt ie: 'wat loop je nou ingewikkeld te lullen man, ik wil gewoon dat je me helpt'. Bizar toch.

Kees Bergman 4 juli 2014

eindelijk weer eens een keer iemand met verstand van verzekeringen en van hoe de maatschappij werkelijk in elkaar steekt.

Maurice Vollebregt 4 juli 2014

"ONDERSCHEID ADVIES EN BEMIDDELING/VERKOOP ESSENTIEEL" In reactie op: "Onderscheid advies en bemiddeling gekunsteld" "We moeten tot ons door laten dringen dat alleen onafhankelijke adviseurs goede adviezen kunnen geven en dat er voor bemiddelaars en aanbieders nog teveel perverse prikkels zijn die leiden tot het maken van misbruik van de onwetendheid van klanten. Het is een bedrijfstak met voor maximaal 80 procent fatsoenlijke producten en maximaal 50 procent fatsoenlijke mensen, die doen wat voor klanten waardevol is." Aldus Maurice Vollebregt op 'VVPOnline.nl', in reactie op Dik van Velzen (NIBE-SVV) in 'de Onderlinge'. 4 juli 2014 Vollebregt: 'Advies en de verkoop dienen bij voorkeur strikt gescheiden te worden. Zij zijn momenteel in heel de financiële dienstverlening met elkaar verweven en dat is een slechte zaak. In brieven van de AFM, het ministerie van Financiën, Adfiz en het Verbond van Verzekeraars wordt over verkopers/bemiddelaars en adviseurs gesproken alsof dat verschillende beroepsgroepen zijn, nu de rest nog.' Adviseurs die niet bemiddelen/verkopen, kunnen het belang van de cliënt werkelijk centraal stellen. Zij bieden nu al een grote toegevoegde waarde voor de meeste klanten, die overigens graag willen betalen voor financieel advies, als dit maar integer, deskundig en onafhankelijk gegeven wordt. En advies wordt vanzelf bereikbaar voor álle consumenten als de overheid en de markt systemen bedenken om de betaalbaarheid te bevorderen, bijvoorbeeld door gespreide betaling mogelijk te maken, of door mensen zonder inkomen uit de overheidskas te compenseren. Zo ontstaat de meest maatschappelijk wenselijke situatie."

Kees Bergman 4 juli 2014

@van velzen. Beste Dick, Jij en ik kunnen roepen en schrijven wat wij willen, maar zolang er mensen /instituten/ maatschappijen/ enz. zijn, die alleen maar hun eigen standpunt willen horen en dit overal willen verkondigen heeft discussie geen enkele zin. Als goed gedegen Katwijker weet ik, dat geloof iets is, waar je niet over kunt en mag discussiëren. Je weet in deze tijd toch ook niet meer wie met welke pet en waarom spreekt. Kortom, ik ga door met mijn studie PE Plus voor verschillende rubrieken en hoop als ik deze vóór 01-01-2016 behaald heb, dat mijn collegae dit vak nog niet helemaal opgeblazen hebben. Ik heb al genoeg bijgedragen aan deze discussie en er wordt toch niet naar mij geluisterd. Succes een ieder en laten we hopen, dat ons elftal zaterdag met Dirk Kuijt een goede open en eerlijke wedstrijd speelt, dan komt daar in ieder geval wel iets goeds uit.

Ken Yorukseven 4 juli 2014

Dit betekent dat of dhr. van Velzen het niet heeft begrepen; of hij ondersteunt het model niet zoals dat door de politiek en de AFM wenselijk wordt geacht; het is JUIST de bedoeling om VERKOOP uit een advies en bemiddelingstraject te houden, anders is er sprake van STURING !!!! capiche? Hierin zijn de beleidsmakers ook blind en doof en zitten op een veer, want Banken en Verzekeraars DOEN NIET ANDERS, gezellig bij de klant het product van de buurman-concurrent verkopen zal de verkoper van ABN AMRO een kort leven beschoren zijn als hij de volgende dag bij zijn baas aankomt met de mededeling: ik heb de klant het product van Achmea/Delta Lloyd/Reaal/ASR/ING/ ...x... whatever geadviseerd. Zolang beleidsmakers niet inzien en weigeren in te grijpen om Banken en Verzekeraars onder 'adviseurs' te scharen zal er NOOIT iets veranderen, iemand die met 1 product (die van zijn baas/werkgever) bij een klant komt mag je geen adviseur noemen. Dat de consument (met de lege / kleine knip) de klos is hadden wij al voorspeld, elke imbeciel kon dit op zijn vingers natellen (anders heb je heeeeeel lang geslapen en zou je beter iets anders kunnen gaan doen...). De beleidsmakers zagen niets in een (financierings)instituut zoals Arno Dolders (Legal General) , maar breken langzaam zijwaarts af door kunstgrepen als betaal de factuur in 24 termijnen; fijn weer een beetje maandlast erbij. Of het nieuwe Dienstverleningsdocument.... ook zoiets moois.... wat zou er in de DVD van ABN AMRO staan ? zoiets als: deze aanbieder vergelijkt de producten van ........geen andere aanbieders??? Noem het beestje gewoon bij zijn naam: VERKOOPORGANISATIE! Visie van de Consumentenbond was bijna goed, sloegen de plank ook finaal mis, ze zoeken nu een dokter die de gebroken hand gratis wil behandelen...... of betalen in 24 termijnen.... Ik las onlangs in het blad van Infinance: Politiek wil geen woorden meer maar daden....................... goede reclame dacht ik: bleek het geen reclame te zijn.... wauw, echt??? Willen de burgers dit niet al jaren van de politiek????? Goed, hier eentje die makkelijk is: los de woekerpolis affaire op.... conform de wet is de fabrikant verantwoordelijk voor zijn producten/diensten, wanneer deze niet strookt met hetgeen is geleverd mag de consument de overeenkomst ontbinden / nietig verklaren of nakoming eisen....... toch? Nou nog zien dat het wordt omgezet in DADEN.

Kees Bergman 4 juli 2014

@jeffrey leichel. Inderdaad Jeffrey. Er bevinden zich vreemde wezens op deze wereld. Wordt hoog tijd, dat ze eindelijk een keer opgevoed worden.

Ken Yorukseven 4 juli 2014

@ Jeffrey & Kees: Alvorens met werkzaamheden aan te vangen dient u met cliënt af te stemmen conform de nieuwe richtlijnen van "dienstverlening op maat" of je de klant moet helpen met opvoeden, of diensten die hij/zij nodig heeft en om vraagt, dit dient u vast te leggen in een Overeenkomst van Opdracht in tweevoud vergezeld van uw Algemene Voorwaarden, 1 exemplaar aan de klant mee te geven om het thuis te bestuderen (hij mag niet onder druk tekenen) en huiswaarts te sturen en morgen terug te komen met een getekend exemplaar van de dienst die hij wenst; en passant niet vergeten je DVD mee te geven en dit aantoonbaar/reproduceerbaar te maken (voor de Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar), en duimen dat hij terugkomt. Volgens de richtlijnen doe je het dan goed bent u weerbaar voor Kifid, AFM, BAV, Independer, Advieskeuze, Vereniging Eigen Huis, je zakenpartners, politie, brandweer, de buurman, het journaille, Tros Radar (ben ik iemand vergeten???? sorry in tweevoud). Hup, zo klaar en nou aan het werk......... zakkenvullers!

Afscheid van financiële bijsluiter

Afscheid van financiële bijsluiter

Het duurt nog even, maar dan bent u van de financiële bijsluiter af. Per 1 januari 2018 wordt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen gewijzigd....

Toch geen aanpassing vakbekwaamheidsbouwwerk

Toch geen aanpassing vakbekwaamheidsbouwwerk

Dik van Velzen (Nibe-SVV) verwacht niet dat de evaluatie van het vakbekwaamheidsbouwwerk tot (grote) aanpassingen gaat leiden.   Van Velzen in zijn wekelijkse...

Over uitvaart en vermogen

Over uitvaart en vermogen

De evaluatie van het vakbekwaamheidsstelsel is in volle gang. Moeten er meer of juist minder adviesdiploma’s komen? Mogelijk weet u al dat ik vind dat er...

Verzekeraars zijn vergeten waartoe ze op aarde zijn

Verzekeraars zijn vergeten waartoe ze op aarde zijn

Hij wist geregeld een gevoelige snaar te raken in de branche, maar het was altijd ingegeven door zijn fenomenale vakkennis. Dik van Velzen, senior projectmanager...

"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

De autoverzekeringspremies moeten eerder omhoog dan omlaag, stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn wekelijkse blog. Van Velzen: "Op een totale premieomvang...

"Verplichte aov zzp-er ondoordacht"

"Verplichte aov zzp-er ondoordacht"

In zijn wekelijkse blog noemt Dik van Velzen (Nibe-SVV) het idee van een verplichte aov voor zzp-ers ondoordacht. Van Velzen: "Er is (weer eens) discussie over...