Online distributie richt ravage aan

Computermuis

De Distributiemonitor 2014 van IG&H toont een verdere verschuiving naar online distributie.

Volgens IG&H in het FD maandagochtend is de impact van de verschuiving enorm. "IG&H schat dat de omzet in 2020 is teruggevallen tot een half miljard euro. Die bedraagt nu nog zo'n 1,2 miljard. Terwijl de sector uit een tijd komt, vóór de crisis, dat in sommige jaren bijna 4 miljard werd omgezet. Die snelle terugval heeft grote gevolgen voor het aantal advieskantoren. Nu zijn er nog 11.000 kantoren in Nederland. Dat is een optelsom van de bankkantoren en de kantoren van onafhankelijke adviseurs. IG&H denkt dat er daarvan tussen de 4.000 en 8.000 overblijven in 2020. Tegen die tijd is 30 procent van de hypotheekverkoop volledig digitaal, en 70 procent is een mengvorm van digitaal en direct contact." Ook in andere branches rukt digitale distributie op; volgens IG&H wordt inmiddels 39 procent van de levenpolissen online gesloten (was vorig jaar 21 procent). "Vooral bij de koop van direct ingaande lijfrentes slaat de klant de adviseur over."

Reactie toevoegen

 
Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA staakt distributie via adviseurs

DELA richt zich voortaan op directe distributie. Het afsluiten van nieuwe verzekeringen via het intermediairkanaal is vanaf 15 september niet meer mogelijk. DELA...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

Ditzo: “Zelfverzonnen vergoeilijking”

“Ditzo was als zelfstandig merk niets meer dan een zelfverzonnen vergoelijking voor directe distributie van a.s.r. verzekeringsproducten.” Aldus business...

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...

Webinar 'Tien tips voor je website'

Webinar 'Tien tips voor je website'

Dutch Media Lab organiseert 21 juni om 11 uur in samenwerking met Bureau DFO en Faster Forward het webinar ‘Tien tips voor je website! Optimaliseer je website...

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...