Paniekaanvallen waren onzeker voorval
De paniekaanvallen van de partner van de klagende consument waren niet te voorzien. Daarom moet Promovendum uitkeren op de annuleringspolis. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-817.
Consument heeft een reis geboekt en een dag later een annuleringsverzekering gesloten. Enkele uren na het sluiten van de annuleringsverzekering krijgt zijn echtgenote paniekaanvallen en annuleert hij de reis. Verzekeraar (Promovendum, red.) stelt dat consument reeds klachten had voor het sluiten van de annuleringsverzekering. De Commissie oordeelt dat uit geen van de verklaringen expliciet volgt dat de psychische klachten vóór het sluiten van de verzekering aanwezig waren.
"Integendeel moet", aldus de Commissie, "zoals de huisarts nader heeft verklaard in verband met de verklaring van de psycholoog worden aangenomen dat, hoewel verzekerde al op 20 april 2016 met klachten kampte deze eerst na 21 april 2016 door de huisarts zijn herkend als psychisch van aard en dat verzekerde in verband hiermee eerst daarna bij de psycholoog onder behandeling is gekomen. Daarmee moet bewezen worden geacht dat hier sprake is van een onzeker voorval, die onder dekking valt."
De Commissie wijst de eis, vergoeding van 964 euro annuleringskosten, toe.
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...