Pas 20% Nederlanders bekend met provisieverbod

Verboden te parkeren

Als slechts 20 procent van de Nederlanders heeft gehoord van het provisieverbod, hoe kan dan 60 procent de invoering van het verbod een goede zaak vinden? Die vraag roepen de uitkomsten op van onderzoek door Wijzer in geldzaken.

Wijzer in geldzaken: "Slechts twee op de tien Nederlanders heeft al van het provisieverbod gehoord en slechts vijftien procent heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen." Als dan toch 60 procent van de mensen zegt de invoering van het provisieverbod een goede zaak te vinden, dan moeten deze mensen geholpen zijn via de vraagstelling. Wijzer in geldzaken legt op de website en in een tweet de nadruk op de zestig procent die de komst van het provisieverbod toejuicht, dat van die geringe (spontane) bekendheid staat helemaal onderaan. Terwijl toch eigenlijk dat het nieuws is: minder dan een maand voor de inwerkingtreding van het verbod hebben slechts twee van de tien Nederlanders ervan gehoord. En maar vijftien procent heeft dus behoefte aan meer informatie. Maar wie de consument warm moet maken voor de nieuwe manier van belonen, staat nergens. De AFM trekt er nu een beetje aan, de aanbieders zwijgen in alle talen (alleen Legal & General neemt het concreet op voor de onafhankelijke adviseur, andere partijen - waaronder nu ook ASR - lijken het te druk te hebben met het optuigen van een direct kanaal), de overheid laat het ook afweten. Dus ligt de bal uiteindelijk bij de adviseur zelf. Of toch niet? "Slechts 15 procent van consumenten behoefte aan informatie over provisieverbod. Matig uw eigen campagne dus", twitterde dinsdagochtend Silvia Janssen (Oostdam & Partners). Aan de andere kant: de beloning wordt rechtstreeks, iemand zal dat de consument toch moeten uitleggen. Topman Arno Dolders van Legal & General wees tijdens een net gehouden seminar van Bureau D&O over vermogensadvies ook nog eens op de problematiek: “De consument is niet geïnformeerd. Consumenten zouden vooral moeten kiezen op basis van de kwaliteit die de adviseur kan leveren. De consument weet op dit moment echter nog niet waarop hij moet letten. Wat dreigt is dat niet de adviseur met de beste advieskwaliteit de concurrentieslag gaat winnen, maar de adviseur die het beste zijn beloning kan verkopen. En dat zijn toch twee totaal verschillende zaken." Overigens geeft in het onderzoek van Wijzer en geldzaken bijna 50 procent aan te denken dat de totale kosten van financiële producten (advies en kosten product) omhoog zullen gaan. "De helft is van plan om kosten te laten meespelen in de keuze van de adviseur, nog eens een kwart zegt te gaan onderhandelen."

 

Reactie toevoegen

 
Week van het geld 2024 gestart

Week van het geld 2024 gestart

De Week van het Geld 2024 is maandag van start gegaan. Het thema: ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’. Voor het basisonderwijs richt de week zich op onderwerpen...

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Het Nibud heeft in opdracht van Wijzer in geldzaken het online Programma Financiële educatie voor mbo-docenten ontwikkeld. Met dit programma kunnen docenten...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Jong geleerd is oud gedaan

Jong geleerd is oud gedaan

(Uit VVP-special Financieel Vitaal 2023) Financiële educatie van de jeugd is een van de belangrijkste manieren om te zorgen dat mensen hun hele leven financieel...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Bijna helft wil het zuiniger aan doen

Bijna helft wil het zuiniger aan doen

Veel meer Nederlanders hebben het voornemen om zuiniger aan te doen, sparen voor een buffer is minder prominent geworden. Aldus het onderzoek ‘Goede financiële...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...