"Pensioensector moet juist veel gelegen zijn aan herstellen vertrouwen"

Ombudsman pensioenen website

Ombudsman Pensioenen Piet Keizer constateert in zijn jaarverslag 2015 dat de bedrijfstak zijn aanbevelingen niet altijd ter harte neemt.

Keizer: "Daar waar het vertrouwen in het pensioenstelsel onder druk staat, denk aan de discussies over de dekkingsgraad en (mogelijke) verlaging van pensioenuitkeringen, moet de bedrijfstak er juist veel aan gelegen zijn om het vertrouwen te herstellen."

Keizer benadrukt dat er ook veel goed gat. In 2015 werden 532 klachten aan hem voorgelegd. "Het aantal klachten is al jarenlang stabiel en in verhouding met de miljoenen transacties die pensioenuitvoerders jaarlijks uitvboeren, relatief gering. Blijkbaar worden veruit de meeste transacties goed uitgevoerd en worden de klachten die er onvermijdelijk zijn, in de meeste gevallen goed behandeld."

Relatief veel van de klachten die er waren, hadden te maken met tekortschietenden communicatie. Keizer roept pensioenuitvoerders die op dit vlak tekort schieten "snel verbetering te brengen in hun procedures en communicatie".

Eerder deed Keizer de aanbeveling om belanghebbenden coulancehalve tegemoet te komen door het alsnog toekennen van premievrije voortzetting van de pensioenopbouw wegens arbeidsongeschiktheid. In het jaarverslag 2015 doet hij de aanbeveling om over de gehele periode van arbeidsongeschiktheid, pensioenreparatie door te voeren: tot 1 januari 2009 coulancehalve, na 1 januari 2009 ter uitvoering van artikel 37 van de Pensioenwet.

Reactie toevoegen

 
AFM schept toezicht pensioensector aan

AFM schept toezicht pensioensector aan

De AFM is bezig met veranderingen in het toezicht op onder meer de pensioensector. Daarnaast blijft de toezichthouder zich ook in 2021 richten op de bescherming...

Dnb: in pensioensector wordt steeds duurzamer belegd

Dnb: in pensioensector wordt steeds duurzamer belegd

In de pensioensector wordt steeds meer duurzaam belegd en die groei zal gezien alle voornemens in de sector verder doorzetten, aldus onderzoek van DNB. De groei...

Stresstest toont aan: Nederlandse pensioensector kwetsbaar

Stresstest toont aan: Nederlandse pensioensector kwetsbaar

De Nederlandse pensioensector is kwetsbaar voor schokken op de financiële markten omdat pensioenfondsen in de huidige lage-rente-omgeving nauwelijks beschikken...

Kifid succesvol met wegwerken achterstanden

Kifid succesvol met wegwerken achterstanden

De Ombudsman en de Geschillencommissie maken werk van het wegwerken van de achterstanden bij de behandeling van klachten over financiële dienstverlening. Niet...

Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

Loket Ombudsman blijft open voor woekerpolisklachten

In een reactie op het besluit van Ombudsman Nol Monster om niet langer te bemiddelen bij individuele klachten over beleggingsverzekeringen, stelt het Verbond van...