Prast: verstrekken pensioeninformatie is zinloos

Henriëtte Prast

De pensioensector is bij wet verplicht om deelnemers van de nodige informatie te voorzien. Daarmee zijn hoge kosten gemoeid - over de afgelopen tien jaar liepen die in de miljarden. Dit lijkt op weggegooid geld. Aldus hoogleraar Henriëtte Prast in een column in de nieuwsbrief van Tros Radar.

"Eén van mijn Tilburgse master-studenten heeft een scriptie geschreven over de kosten en baten van verplichte pensioencommunicatie", schrijft gedragseconoom Prast. Zijn schatting was dat de kosten 3,2 miljard euro bedragen, vermoedelijk een ondergrens, waarbij bovendien de niet-verplichte communicatie en informatie niet is meegenomen.

"De kosten zijn dus erg hoog. Wat weten we over de baten? Die zou je willen meten aan de hand van gedragsverandering, want uit beleidsstukken blijkt dat gedragsverandering, waar nodig, het einddoel is. Helaas is er geen effect op het pensioengedrag geconstateerd. Het pensioenbewustzijn is overigens evenmin toegenomen, en datzelfde geldt voor de financiële geletterdheid. De reactie van politiek en toezichthouders op deze magere resultaten was dat informatie blijkbaar begrijpelijker moet zijn, en meer persoonsgericht. En dus moet de sector weer aan de slag met nieuwe brieven, overzichten en andere informatie-uitingen, met alle kosten vandien. Om te testen of dat wel zou werken heb ik samen met een onderzoeker van de Nederlandsche Bank bekeken of heel begrijpelijke informatie wel tot ander gedrag zou leiden. We vroegen werknemers wat ze zouden doen als ze te horen kregen dat hun pensioen straks 25% lager is dan ze tot nu toe dachten. Niet meer dan een op de vijf mensen zou iets doen. Een op de drie zei dat het verstandig zou zijn om iets te doen, maar dat ze waarschijnlijk toch niets zouden veranderen in hun gedrag. Op de vraag waarom niet, was het meest gegeven antwoord: ik zou het uitstellen tot later."

 

 

Lees meer over

Reacties

Paul Schoo 12 april 2013

Daar gat hij weer, mevr. Prats u weet toch ook dat pensioenbewustzijn pas op komt tegen de pensioendatum. En dat een 25 jarige een horizon heeft van 5 jaar een 35 jarige van 10 jaar een 45 jarige van 15 jaar en een 55 jarige begint aan zijn fysieke krachten te merken dat pensioen wel heel dichtbij komt. Dat verander je niet. Alleen het sleuren en trekken van een adviseur beweegt jongeren om zelf aan pensioensparen c.q. reserveren te doen. En die kosten zijn inderdaad schandalig hoog, zeker wanneer alles online kan staan. Dus daar valt heel wat rendement te winnen. Maar dat betekent niet dat de verworven transparantie op de helling moet. Want die adviseur heeft dat hard nodig om het klantbelang te kunnen bewaken.

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Veel animo voor leeghalen spaarrekeningen bij negatieve rente

Bijna vier op de tien Nederlanders halen hun spaargeld van hun spaarrekening bij een negatieve spaarrente, aldus onderzoek van Radar onder ruim 32.000 respondenten...

Radar zet zoeklamp op autopolissen

Radar zet zoeklamp op autopolissen

Tros Radar zette maandagavond de zoeklamp op autoverzekeringen. De premies voor autoverzekeringen schieten omhoog. En dat terwijl ze een aantal jaar geleden steeds...

Cfd geschokt over klachten over Thanatos

Cfd geschokt over klachten over Thanatos

CFD heeft geschokt gereageerd op de uitzending van TROS Radar over Thanatos uitvaartdiensten. "Dit is schadelijk voor onze branche", aldus Edwin Herdink....

Adviseur de Bruin wil dat Verbond openlijk afstand neemt van omzeiling provisieverbod

Adviseur de Bruin wil dat Verbond openlijk afstand neemt van omzeiling provisieverbod

Financieel adviseur Chris de Bruin heeft het Verbond van Verzekeraars in een brief dringend verzocht zijn leden aan te spreken op naleving van het provisieverbod...

Tros radar: provisieverbod wordt omzeild

Tros radar: provisieverbod wordt omzeild

Volgens Tros Radar is provisie op complexe productien nog niet uitgebannen. Het zou nog bestaan als 'welkomstvergoeding' bij collectieve pensioenen. Pieter Lijesen...

"dertig procent ING-klanten overweegt overstap"

"dertig procent ING-klanten overweegt overstap"

Het nieuws dat ING betalingsgegevens van klanten wil gaan gebruiken om advertenties op maat aan te bieden, heeft het vertrouwen in de bank ernstig geschaad, zo blijkt...