"provisie verdwijnt ook bij schadeverzekering"

Ook bij schadeverzekeringen zal provisie verdwijnen. Dat voorziet Dik van Velzen (NIBE-SVV) in de nieuwe Beursbengel.

Van Velzen: "Bij de meeste schadeverzekeringen mag provisie nog steeds. Maar 'mogen' is iets anders dan 'moeten'. En aan dat 'mogen' zijn straks wel nadelen verbonden, die er vroeger niet waren. Hoe legt een tussenpersoon straks aan zijn klant uit dat het advies voor de inboedelverzekering 'gratis' is, maar voor de uitvaartverzekering niet? Alleen dat lijkt mij al een argument om naar een nieuw beloningsmodel over te stappen. Daarom denk ik dat overstappen naar nieuwe beloningsmodellen ook voor schadeverzekering onontkoombaar is, zelfs als de wetgever het provisiesysteem voor schadeverzekeringen niet afschaft."

Lees meer over

Reacties

marianne 23 juli 2012

De "Rijken" hier in Nederland zullen beslist geen moeite hebben met het betalen van een declaratie nota. Echter, deze groep is maar 5 % van de nederlandse bevolking. Weet wel, dat de overige 95 % van de bevolking MODAAL of op een lager niveau moet leven en zien rond te komen. Zeker in deze tijden van veel ontslagen en crises !!!!!!!

paulus 18 juli 2012

het venijn zit 'm hierin: het hele idee om de afsluitprovisie voor uitvaart af te schaffen druist tegen alle logica in. Om dan op zo'n idioot besluit voort te borduren en zeggen dat de provisie op schadeverzekeringen niet meer te verkopen is, is dus aperte onzin.

Jazeker....... een hypotheker 18 juli 2012

Een factuur voor een schadeverzekeringsadvies?? Zeg 250 euro, is dat niet weinig, voor het afsluiten van een AVP. De klant vraagt of je wel goed bent, 250 euro voor een premie van 4 euro per maand. Dat gaat ie niet doen. Ik regel het wel via internet, zegt hij dan. Maar ja, daar komt hij niet aan toe, heeft geen tijd of weet niet waar ie moet zoeken. Na 6 maanden, dus 6 maanden onverzekerd te zijn geweest, heeft hij het gevonden. He, verschillende premies, denkt de klant, 2 euro, 4 euro, 6 euro. Klant neemt die van 2 euro. 450.000 euro dekking per geval zal toch wel genoeg zijn, denkt hij. Als hij dat al denkt, want waarschijnlijk koest hij de goedkoopste, zich niet realiserend dat er bij een inkomsten dervings claim iets meer dan 450.000 euro nodig is. Ik hoop dan niet dat deze persoon mijn kind, maar een kind van de bedenkers van het afschaffen van de provisie, invalide rijden. Misschien dat men dan wakker wordt.

Mark 17 juli 2012

Het heeft maar 1 doel en dat is de premie verhogen. Het intermediair is de sjaak, want daar gaat de marge verdwijnen. Ga de verzekeraar eens onderdruk zetten om zijn winst marge te laten zien in de premie. Daar heeft niemand het over. Tussenpersonen verenigd u!!

Henk 17 juli 2012

Het lijkt erop dat klanten eigenlijk wel gedwongen moeten worden naar een abonnement als ik de reacties lees van business promotors op dit forum. Dan moet er ook een keerzijde zijn aan dat verhaal. Op uitspraken van Dik van Velzen zit in dit verband ook niemand te wachten.

Academicus 17 juli 2012

Ik denk dat de markt dat heel anders ziet.

Berend 17 juli 2012

En dat allemaal omdat de klant dat niet wil (zie ook nog eens recent onderzoek NIBUD) en we die wel graag centraal stellen. Volgens mij is het inmiddels een doel geworden ipv een middel. Is iedereen er mee bezig en blijken aanbieders zich alleen maar te richten op het saboteren van het provisiesysteem: Als we dan niet meer kunnen (mogen) prikkelen dan maar helemaal om (zie NN bijvoorbeeld).... de dood of de gladiolen. En dan klopt de stelling van van Velzen opeens heel goed. Beetje een kip-ei verhaal dus. De meeste predikers van het abbo-systeem lijken nu gelijk te krijgen, maar hadden 5-10 jaar geleden, provisie klotste ongeveer over de drempel, daar met geen haar op hun hoofd aan gedacht. Lieten zich prikkelen en kietelen door de eerste de beste aanbieder van hypotheken, leven en aanverwante artikelen (de woonlastverdriedubbelaars bijvoorbeeld) die voorbij kwam. Nu staan diezelfde mensen soms op een kistje hun (en niet in de laatste plaats voor de klant, zegt men) perfecte systeem te verkondigen. Ik denk geldgedreven, het kon immers bij die bedrijven niet meer uit en zouden ze niet "omgegaan zijn", dan had men inmiddels helemaal geen haar meer op het hoofd gehad en wellicht zelfs geen hoofd. Uiteraard heeft van Velzen gelijk, tenminste... ik denk dat hij dat probeert aan te geven, die uitvaartverzekering is een beetje een weeffoutje. Maar als aanbieders bepaalde partijen tot wel 8% betaalden (nee, niet aan mij, sukkel natuurlijk ;-), dan is dat natuurlijk het volgende dossier. Kun je op wachten. Het was natuurlijk veel handiger geweest om de, zeg, 10 aanbieders van deze producten te bezoeken met een verhaal dan 1000den intermediairs (en hun relaties) hier nu mee lastig te vallen. Nu hebben, denk ik, diezelfde aanbieders door hun prikkelende werkwijze hun eigen ramen ingegooid. Nou ik ben benieuwd dus, Ik vermoed dat van Velzen wel gelijk zal krijgen, maar of hij het heeft?? Overigens…. Ik kwam onlangs bij een klant nog een (klein) lijfrentepostje oude stijl tegen, eind vorig jaar gesloten. Op basis van provisie: € 6.329,- (stond “gewoon” in de offerte). Het is nog een hele klus om aangifte van diefstal te doen en de aanbieder, een gerespecteerde verzekeraar, wast de handen in onschuld. Nog even oogsten voordat de lange donkere en koude winter van 2013 in zal vallen.

Geert 17 juli 2012

Jammer. Een goed en perfect werkend systeem wordt zonder blikken of blozen uit het raam gesmeten als was het badwater.... Álles wordt gedaan om de banken in het zadel te houden en om de luis in de pels van die banken ( de tussenpersonen) te slachtofferen. Één ding is mij inmiddels wel duidelijk; De klant wordt er n i e t beter van. Maar wie interesseert dat nou? Europese regels roept men dan... zo gaat dat nou als je even niet op je winkel past!. Het feit dat Nederland overal 'voorop' wil lopen en het feit dat ons landje wordt bestuurd door mensen die met grote regelmaat niet competent blijken te zijn maakt dit mogelijk. Jammer dat een complete beroepsgroep 'ertussenuit wordt gesneden'. Diversiteit verdwijnt, oprecht en eerlijk klantadvies wordt niet meer gewaardeerd en de afstand tussen de overheid en de burger wordt nog eens extra vergroot. Wie gaat nu de burger al die onzinnige regelgeving uitleggen?

Jan de Boer 17 juli 2012

GEWELDIG GOED PLAN. ... maar gefaseerd invoeren. Het intermediair kijkt naar dit soort ontwikkelingen nog steeds zoals "een koe kijkt naar een nieuw hek". Toch is de klant fors beter af door alle provisie uit de polis te laten halen en een vast net bedrag (bv 2 tientjes per maand) voor het hele schadebeheer en advies te gaan betalen. Kan de klant niet anders dan totaal klant zijn/worden en dat is toch precies wat de hedendaagse intermediair wil, totaalklanten die ook totaal bijdragen (ongeacht met 3 of met 10 polisssen, het advies is totaaladvies schade). "Nadeel" is wel dat je afspraken gaat maken en moet gaan nakomen. Niet alleen zeggen wat je doet maar ook doen wat je zegt en je klant hebt beloofd! Als de krant 2x niet goed wordt bezorgd zeggen we deze meteen op,....toch?! En pas op schade-intermediair van Nederland; als je straks met schade gaat werken op feebasis en/of op abonnementen, je gaat wel werken! voor je centen. Vanuit de luie stoel overvliegende "gouden kippen uit de lucht schieten" is afgelopen en een prachtige klantbediening op basis van het "piepsysteem" kun je wel vergeten. Reken het voor de grap eens door met hoeveel klanten je nog echt aan het werk hoeft als elke klant in je boeken netjes als totaalklant schade € 200,- vergoeding aan je betaalt per jaar. Heb je verschrikkelijk veel plezier in je werk voor nog maar een kwart van je klantenbestand. Het wordt echt weer leuk hoor. En wat lezen we in deze reviews? Angstig intermediair wat maar niet wil aanvaarden dat de wereld aan het veranderen is en krampachtig wil vasthouden aan een beloning waar (te) vaak nog maar weinig tegenover staat. Misschien in de vakantie eens tijd maken om het filmpje van Spencer Johnsen : Who moved my cheese? maar weer eens te bekijken? Jan de Boer, trainer/coach Implementatie Abonnementen en Fee

Eric Rooderkerk/ Prima verdienmodel 17 juli 2012

Ik ben het volledig eens met de argumenten van Jan de Boer. Weet dat de AFM telkens weer hamert op de Zorgplicht noodzaak. Het leveren van onderhoud op uw advies(en) kan uitstekend in de vorm van een goed serviceabonnement. Transparante service en toegevoegde waarde leveren aan consumenten kan alleen maar worden waargemaakt met: 1. Een goed ingericht serviceabonnement 2. Een reëel prijsbeleid voor het serviceabonnement 3. Een perfect Debiteurenbeheersysteem Voor het assurantie en financieel Advieskantoor die nog zoekende is naar een facturatie en abonnementen oplossing over 5 maanden? Het unieke Debiteurenbeheersysteem van E-Factuur Intermediair (EFI) signaleert altijd tijdig en verwerkt efficiënt alle incasso’s waardoor aanmerkelijke tijd- en kostenbesparingen voor Advieskantoren worden verkregen, geheel zelfstandig en uiterst voordelig. Wij helpen u graag!

Afscheid van financiële bijsluiter

Afscheid van financiële bijsluiter

Het duurt nog even, maar dan bent u van de financiële bijsluiter af. Per 1 januari 2018 wordt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen gewijzigd....

Toch geen aanpassing vakbekwaamheidsbouwwerk

Toch geen aanpassing vakbekwaamheidsbouwwerk

Dik van Velzen (Nibe-SVV) verwacht niet dat de evaluatie van het vakbekwaamheidsbouwwerk tot (grote) aanpassingen gaat leiden.   Van Velzen in zijn wekelijkse...

Over uitvaart en vermogen

Over uitvaart en vermogen

De evaluatie van het vakbekwaamheidsstelsel is in volle gang. Moeten er meer of juist minder adviesdiploma’s komen? Mogelijk weet u al dat ik vind dat er...

Verzekeraars zijn vergeten waartoe ze op aarde zijn

Verzekeraars zijn vergeten waartoe ze op aarde zijn

Hij wist geregeld een gevoelige snaar te raken in de branche, maar het was altijd ingegeven door zijn fenomenale vakkennis. Dik van Velzen, senior projectmanager...

"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

De autoverzekeringspremies moeten eerder omhoog dan omlaag, stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn wekelijkse blog. Van Velzen: "Op een totale premieomvang...

"Verplichte aov zzp-er ondoordacht"

"Verplichte aov zzp-er ondoordacht"

In zijn wekelijkse blog noemt Dik van Velzen (Nibe-SVV) het idee van een verplichte aov voor zzp-ers ondoordacht. Van Velzen: "Er is (weer eens) discussie over...